Tändstickor versus gaständare

Men man måste ju såklart själv ta sig en funderare på hur ens friluftssituation ser ut. Om man riskerar liv och lem om man kan göra upp eld så ska man givetvis ha rejäl redundans: tändare, tändstickor och tändstål utspridda på olika ställen på olika människor.

Sen finns det ju för- och nackdelar med olika lösningar. Jag tror väl att flera av oss oftare har varit med om krånglande tändstickor än krånglande tändare. Och med tändare får man flera chanser - det får man inte med tändstickor.
Är man pigg, varm och torr behöver man bara en tändsticka för att göra brasa. Men det är när man inte är pigg, varm och torr som tändstickorna kan jävlas som mest, och det är då man behöver dem som mest.

Har man gaskök behöver man ju bara en gnista, och då används tändargasen bara som säkerhetsreserv, så den lär ju inte ta slut.

Jag satsar nog på tändare och möjligen nån reservask med tändstickor.

Måste man inte vara medlem i klubben "Liiite bättre, liiite finare - och inte helt straight" för att få beställa där? :p ;)
Ingen fara, jag kan agera bulvan åt dig;-)

För att bidra lite till tråden så träffade jag en norrman under färd till norska Sulitjelma. När han såg min zippotändare halade han upp sin bic och tyckte den var mycket bättre. När jag tyckte att den kunde gå sönder för lätt, radade han upp bictändare ur varenda ficka. Han hade minst 10-talet tändare på sig. "Norsk zippo" var hans uttryck.

Lustigt men inte så konstigt att många föredrar tändare men ska ha tändstickor i reserv, aldrig vice versa. Garderad bekvämlighet;-)

Raskesven

Är det bara jag som har "haft sönder" ett elddon

Började min kariäe med elddon via Jukkastickan. Naturligt vis inköpt i jukkasjärvi!

På vildmarksmässan för några år sedan så köpte jag en model "större, tjockare" för en hundring. Denna vart använd under min tid som ledare för miniorscouterna. Sedan la jag den i bilen (skuffen) att ha vid en kris om nu det skulle uppstå. Efter en vinter såg jag att den var "pulvriserad" och helt obrukbar. Jag tog up detta änme med försäljaren av dessa elddon på nästa vildmarksmässa och fick då konfimerat att de inte håller i fuktiga miljöer. Så länge de har kvar leveransskyddet så klarar de fukt men har man börjat använda dom så håller de inte för lång tid i vatten. Jag blev därför lite förvånad när jag läste i en tidigare tråd att "den var i vatten 4 månader och funkade fint" man kan ju undra om den var "obruten" då. Att de klarar tillfälliga dop är det ingen tvivel om men en vinter i skuffen på min bil klarar den inte.

/Janne

Själv håller jag på att tillverka parafinpapper hemma för att tända brasor med. Har även provat att parafindoppa tändstickor

Läcker inte BICen?

Jag använder tändsitckor av ren, skär och oreflekterad tradition. Nu inser jag att man kanske kan tänka om. En fråga om tändaren: Är det inte risk att tändaren ligger och läcker gas? Jag menar att den där tumläppen av misstag ligger nedtryckt i i fickan?

Gaständare av engångstyp har fyllt kläderna med gas, vid mer än ett tragiskt olycksfall och har man sen lite nylon på sig räcker den urladdnings gnistan till för att göra om en själv till ett rejält tomtebloss den sista gången, obra.
Fick en Zippo av en amerikan i blazing orange, synns bra i naturen om man man skulle lägga den från sig, vilket man inte skall med viktiga prylar. I byxfickan avdunstar tändväskan på ca 14 dagar.
Eldstål och flinta trodde jag alla hade i packningen, men visst ja säkerhetständstickorna kom mellan.
Till Per som förgäves sökt längre tändstickor, prova hos konsum...där snubblade jag över dylika.
Har i över 40 år burit med mig stormstickor i skruvbar, vattentät burk och aldrig behövt någon....
(Hängslen och livrem).
Pyrit är inte speciellt svårfunnit norrut och här i söder hittar man flinta om man bara tittar. Fnöske och kolat bomullstyg får man däremot preparera i förväg och torkad björknäver tänder snabbast.
Gniststickor har oskydade en klart begränsad livslängd. Magnesium eldstål med gniststicka på har lite längre.
Men alla viktiga system som t ex eld bör ses över med jämna intervaller.

Fnöske och kolat bomullstyg får man däremot preparera i förväg och torkad björknäver tänder snabbast.

Magnesium eldstål med gniststicka på har lite längre.
Testa att göra en djupdykning i frugans/sambos badrumshylla. Där finner man ofta både ren bomull och klövervaselin. Om man sedan gnuggar in lite vaselin i bomullen och förvarar den i en vattentät burk så har man ett utmärkt startmedel. Brinner läää n ge. Brukar också ge den en kick med magnesiumstickan :).

~Paul~

Men man måste ju såklart själv ta sig en funderare på hur ens friluftssituation ser ut. Om man riskerar liv och lem om man kan göra upp eld så ska man givetvis ha rejäl redundans: tändare, tändstickor och tändstål utspridda på olika ställen på olika människor.

Sen finns det ju för- och nackdelar med olika lösningar. Jag tror väl att flera av oss oftare har varit med om krånglande tändstickor än krånglande tändare. Och med tändare får man flera chanser - det får man inte med tändstickor.
Är man pigg, varm och torr behöver man bara en tändsticka för att göra brasa. Men det är när man inte är pigg, varm och torr som tändstickorna kan jävlas som mest, och det är då man behöver dem som mest.

Har man gaskök behöver man ju bara en gnista, och då används tändargasen bara som säkerhetsreserv, så den lär ju inte ta slut.

Jag satsar nog på tändare och möjligen nån reservask med tändstickor.

Hur jävlas tändstickorna? Det enda jag kan tänka på är att de eller plånet är fuktiga.
Så länge jag får upp en eld spelar det mindre roll vad jag använder.

/mattias

tamponger som tändmedel...

Testa att göra en djupdykning i frugans/sambos badrumshylla. Där finner man ofta både ren bomull och klövervaselin. Om man sedan gnuggar in lite vaselin i bomullen och förvarar den i en vattentät burk så har man ett utmärkt startmedel. Brinner läää n ge. Brukar också ge den en kick med magnesiumstickan :).

~Paul~

När du ändå är på damavdelningen så kan vi väl nämna tamponger som från fabrik är hyfsat torrpackade och innehåller en hel del bomul om manm vecklar ut dem och är bra små tändmedel att ha i fickan...

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Korallaven Bräckligare tändstickor? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg