Tändstickor versus gaständare

Jag har i alla år använt vanliga tändare – men genomskinliga sådana så att jag kan se gasmängden.
I ryggsäcken har jag alltid en fotoburk med tändstickor och ett plån limmat i locket (och jag har aldrig behövt använda denna under de 40 år jag fjällvandrat). Tändarna har alltid fungerat och ingen har gått sönder för mig i fjällen.

Som sagts här tidigare, en tändare kan man enkelt blåsa torr om den blivit våt. Om man är rädd för att rörliga delar inte skall hålla så måste man också inse att man själv är den mest rörliga delen som finns med på själva fjällvandringen…

Thomas

Eftersom det "händer" att jag nyttjar rökverk ibland så har jag tändare med mig. Den använder jag till det mesta men har också erfarenhet att de kan strula. Därför har jag alltid med mig en filmburk med tändstickor och plån som jag tejpat igen och är vattentät. Och om inte det vore nog så hänger det ett litet magnesiumeldblock i min knivslida.
Såväl dubbla hängslen och livrem alltså. :)

Vart hittar man stormtändare till bästa dagspris då?

Jag köpte min på Naturkompaniet, och dom ligger på 250-300:-.

Silvas modell var trasig redan i förpackningen, och expediten påstod att dom hade haft en del reklamationer på dom.
Jag har även läst om andra som har haft problem med dom, och att det sannolikt beror på att Silva har köpt en dålig produkt till ett pressat pris. Tidigare kostade deras modell runt 700:-.

avslutad210712

Gäst
Hur fungerar gaständare när det är kallt? Efter att ha haft en sån i benfickan och försökt elda upp cykellåset (genom att värma nyckeln inte låset) när det var strax under -5 grader är jag lite tveksam. Visst kan man ha den i en innerficka men om man råkat glömma det känns det som rätt dåligt blås i dem. Och att tända bensinköket med en tändare känns som risk för ajaj för fingrarna.

Eftersom det "händer" att jag nyttjar rökverk ibland så har jag tändare med mig. Den använder jag till det mesta men har också erfarenhet att de kan strula. Därför har jag alltid med mig en filmburk med tändstickor och plån som jag tejpat igen och är vattentät. Och om inte det vore nog så hänger det ett litet magnesiumeldblock i min knivslida.
Såväl dubbla hängslen och livrem alltså. :)
Jag gillar själv att rulla mig en cigg ibland. Därför har jag med mig en zippotändare, så jag inte slösar på stickorna (inte norska varianten;-) ). Hållbar och används bensin som bränsle till köket har man till tändaren också. Ser däremot ingen anledning till att använda typen bictändare som så lätt pajar, när det finns lika enkla men hållbarare grejer än de vanliga bic-gaständarna.

Raskesven

Jag gillar själv att rulla mig en cigg ibland. Därför har jag med mig en zippotändare, så jag inte slösar på stickorna (inte norska varianten;-) ). Hållbar och används bensin som bränsle till köket har man till tändaren också. Ser däremot ingen anledning till att använda typen bictändare som så lätt pajar, när det finns lika enkla men hållbarare grejer än de vanliga bic-gaständarna.

Raskesven

En zippo är ju förvisso ett bättre val än en bic men bara om man inte, som jag, har en tendens att "förlägga" tändarna här och där. Jag försöker hålla nere tändarbudgeten. :) Men nu sådde du ett frö i mitt huvud, det var länge sen jag tappade bort min senaste zippo så man kanske ska göra ett nytt försök och bara använda den för seriöst friluftsbruk. :)

En zippo är ju förvisso ett bättre val än en bic men bara om man inte, som jag, har en tendens att "förlägga" tändarna här och där. Jag försöker hålla nere tändarbudgeten. :) Men nu sådde du ett frö i mitt huvud, det var länge sen jag tappade bort min senaste zippo så man kanske ska göra ett nytt försök och bara använda den för seriöst friluftsbruk. :)
Här finns Zippotändare i både silver och mer lätt förlagd camou, med Carl Gustavs emblem:)

http://www.sveagardesforeningen.se/present.html

Raskesven

Skönt att alla har så bestämda åsikter kring tänddon. För att krångla till det kanske man kan rekommendera en bic-tändare med piezo? Då är det ingen risk för att hjulet går sönder och det borde vara lätt att tända även med blöta kalla händer.

Jag bryr mig inte så mkt, brukar ha några tändstickor och ett eldstål på mig.

Jag paddlar å tycker tändstickorna har krånglat lite för mkt(på nåt sätt har fukten nåt dom även i vattentät förvaring) Har alltid en tändare i fickan å en i reserv(helt oandvänd i vattentät liten burk)i fikaluckan på kajaken!
Känner mig helt trygg med detta!

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Korallaven Bräckligare tändstickor? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg