Tändstickor versus gaständare

Väldigt många experter (överlevnadsböcker) anger att det är bäst med vaxade tändstickor för uteliv.

Själv tycker jag att 2 st minigaständare är mycket säkrare och räcker längre. I Trysilälva har jag badat med dessa (läs vält i forsar med kanoten) och därefter bara behövt blåsa torrt tändaren så fungerar den.

Alltså är det någon som vet varför tändstickor skulle vara bättre än gaständare?

OBS! försök hålla denna tråd till att handla om "Tändstickor versus gaständare"

Håller med dig. För de mesta ändamål är tändare kanonbra. Det är nog mycket tradition och "nyteknikkannogkrångla"-mentalitet som ligger bakom att tändstickor skulle vara bättre?

Norska zippotändare (läs typ Bic gaständare) kan gå sönder. Fjädern, hjulet kan lossna och göra tändaren obrukbar. Tändstickor i en vattentät burk (inte vaxade, det blir bara en massa besvär) är därför mycket säkrare. Även lättare att tända brasan i exempelvis kamin eller eldspis med tändstickor som når lite längre in än en tändare. En tändares plast kan också smälta till lite och göra den obrukbar. Men visst, med hela fickan full med bictändare ska du väl "överleva". Själv föredrar jag en liten vattentät tändsticksburk med plån, en i reserv och en lite större vattentät burk som lager för tändstickor att bara fylla på ur ibland.

Raskesven

Tändare!

Tändare, så klart, ska alltid ligga i ena byxfickan!

Visst kan tändare gå sönder. Man kan tappa dem också vilket jag gjort en gång, men jag går aldrig ut utan att även ha en tändsticksask i vattentät burk för säkerhets skull. Vilket alltså visade sig vara väldigt klokt gjort den gången. Men jag tycker det är mycket enklare att tända med tändare!

Har någon hittat en rosa tändare på väg upp mot passet i Lillunndörren så är det min...

Hälsn. BM

Med tändstickor vet du hur många du "teoretiskt" har kvar. Är de slut så är de.
Med en tändare vet man inte när den är slut. Dessutom har den rörliga delar.

Det finns ju naturligtvis varianter på allt. Coolast är ju "Survival Matches mark 4" som är klart häftigare än Swedish Match stormstickor.

Detsamma gäller ju tändare. Silvas tändare är coolare än en Bic osv.

Jag har MRE-tänstickor i plånboken och en Silva i jackan.
I övrigt använder jag eldstål. Jag hade ett som låg i vatten i fyra månader, det gnistrade tillräckligt på tredje draget.

Efter att ha varit på alla tänkbara bensinstationer, tobakshandlare, stormarknader mm på en radie om 7 km från bostaden för att köpa några nya askar med långa tändsticker

subpage_big_langastickor.jpg

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42832&highlight=t%E4ndstickor

Så gav jag upp och köpte några Bic tändare i stället.

Används bara till friluftsändamål :cool:
Så om någon rökare frågar om jag har tändstickor/eld så brukar jag faktiskt ljuga (nog enda gången jag inte talar sanning).

Per

Så gav jag upp och köpte några Bic tändare i stället.

Används bara till friluftsändamål :cool:
Så om någon rökare frågar om jag har tändstickor/eld så brukar jag faktiskt ljuga (nog enda gången jag inte talar sanning).

Per
Utom just när du skrev det där? :p

Jag svärjer nog till tändstickor. Men tändaren har många fördelar. Ffa är den så bra att "stödelda" med, dvs att bara gasa på om man försöker tända halvrå ved. Med tändstickor får man ta en ny, och en ny, och en ny...

Tändstickor tycker jag är enklare att hantera om man är kall och våt om händerna. Trist att blöta ned tändaren med ett fuktigt finger. Dags att uppfinna en enkel tändare där man inte tafsar på själva gnistytan?

Kan ni berätta hur ni blåser en tändare torr? Jag har blåst och blåst och blåst, men inte f-n blir mina tändare OK om de blivit riktigt blöta! Tacksam för råd!

Min känsla är att en tändare räcker väldigt länge. Har nästan aldrig gjort slut på en tändare, men tömt bra många Solstickan. Så med lite tips skulle jag kunna tänka mig att bära en BIC lite oftare än jag gör idag.

Stormtändare! Primus modell fungerar bra, men Silvas dito är bara skräp.

Bilagor

• resize.aspx.jpeg
    resize.aspx.jpeg
    10.2 KB · Visningar: 4,199
Är inte tändare "fippligare" om man är frusen och befinner sig i just det där tillståndet som man enligt traditionen förbereder för när man lämnar en stuga.

I alla stugor och vindskydd lite varstans i naturen ligger det alltid tändstickor. Rent praktiskt kanske ett eldstål vore tåligare men folk fattar inte hur man använder det.

En burk med "Survival matches" http://webshop.bcbin.eu/index.php?productID=1089
är bra för vanligt folk. En sådan burk till varje person i gruppen som yttersta nödfall.
Normalt använder man vanliga tändstickor, tändare, eldstål, trollformler, lasersvärd, whatever. Om det skiter sig totalt finns det ju en reservlösning. De brinner dubbelt så länge och klart häftigare än de röda man köper i den där orange burken. Den enda nackdelen skulle vara att själva plånet sitter på ovansidan och undersidan oskyddat.

En variant är att använda en PET-preform. I den passar många tändstickor och bomull och annat.
http://www.pinalen.nu/osc2/product_info.php?cPath=21_27&products_id=61

Varför inte både och?

Min erfarenhet efter att ha plurrat på en vintertur på skidor, var att när jag skulle göra upp en eld för att värma/torka mig, så fungerade inte tändaren. Tändaren låg i min byxficka som blev vattenfylld. Jag försökte blåsa den torr men det fungerade ändå inte. I det fallet var det tändstickorna som hjälpte mig, då dessa låg i en vattentät behållare.

Efter denna incident lärde jag mig att alltid ha tändaren i en liten påse, vilket gör ett akut skydd mot väta. Utöver tändare hade jag både tändstickor och eldstål med mig, så just eld var väl aldrig något problem. Eldstål kan jag rekommendera, då det inte påverkas av väta och det räcker betydligt mycket längre än både tändare och tändstickor. Men eldstål kanske är OT? ;)

Mitt förslag, hur tråkigt och icke-polemiskt det än må vara, är att ta med både och, eller varför inte alla tre. :)

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Korallaven Bräckligare tändstickor? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg