Det som känns viktigast är att det är bra kvalitet på eldstålen, har råkat ut för de som knappt ger några gnistor alls. Har även haft en del defekta från Light my fire för ett par år sedan. Men de bästa jag provat är av märkena Fireflash och Light my fire 2.0.
Längden gör mest att man har mer att greppa med handen, om man tittar på de som använder eldstål mycket så är det mest den nedersta delen som används och riktigt välanvända brukar sakna toppen.
Det finns en del knivslidor som har hållare för eldstål, vissa av dessa är både snygga och funktionella vissa ser bara fula ut. Att tänka på är att man behöver säkra eldstålet på knivslidan. Fördelen är att man har ett litet överlevnadskit med det absolut viktigaste.
Jag bär oftast eldstålet i fickan och med en snabbkoppling som är säkrad med en lina till bältet, här finns även en liten fällkniv med skarp rygg som fungerar som skrap till eldstålet.
Ja kvalite är ju viktigt, var kan man köpa Fireflash och Light my fire 2.0 , vet du om det finns bara själva stålet att köpa.
Jasså nederdelen används mest, men jag tror jag gör dom rätt långa så kan man välja .
Ja det känns som att stålet ska sitta på kniven, så man har båda med sej, o kniven har man ju oftast på sej.
Problemet verkar vara att hitta nåt elastiskt band o fästa stålet med.
Seved