Tändmedel

Vi hade vissa tändproblem på Söderåsen där veden alltid är sur. Vi skalade en hink med näver som kontinuerligt matades in i brasan och efter någon timmas fläktande tog det sig. En annan gång räckte det med en halvliter fotogen och några ljusstumpar.

De handlar om bekvämlighet bara - att kunna sätta eld fort med ett parafinblad.

Om man är ute mycket så varför hela tiden gnida eld me pinnar...

Fast det är ju bra kunna gnida eld me pinnar , men man tröttnar nog om man har 100 utenätter per år.
t

Har du ett set som är inkört så går det på någon minut och varför tröttna på det. Man är väl där för att uppleva naturen och tröttnar man på det stannar man väl hemma =)

Ja, det här är väl OT i det här sammanhanget, men: när jag tänder pannor på jobbet ( stora grejor) så brukar jag använda stenullsskivor dränkta i diesel. 25 liter per skiva brukar vara lagom, brinner länge. Det går väl att minska ner på ingredienserna och förvara tändmedlet i en tät burk.

Varför ha med sig, när man har de bästa i naturen?! Kunskap bättre än utrustning. De väger inget. Inga förberedelser heller. Finns de någon form av bränsle att göra en eld, då finns de också material till att konvertera gnistor från ett tändstål till lågor. :) Eller vad tycker ni?

Tidningspapper och tändvästska = eld.

Varför göra saker svårt om man kan göra det enkelt? Dock om man hamnar i en nödsituation är det alltid bra att kunna starta eld på andra sätt, med tändstål t ex.

Engelska stora Esbittabletter brukar höja temperaturen på den våta veden. Kärnved brukar vara torrare, kådklumpar brinner oavsett vedslag. Sur björk brinner om än osande. Lär dig trädslagen så du slipper försöka med al.
Bäst är preparerat, hemmatorkat, tände i tät plastpåse. Våta höstdagar kan det vara ide att medföra torr tändved. Söderåsen är en känt surhål på halvhög ås.
Stundtals är gasspis guld värd!

Har under dom 25åren av mina fjällvandring så har jag oftast eldat vad naturen erbjuder men har börjat tänka om.. ute i svenska fjällen där det är högtryck av folk så ser man ofta att det är helt rensat med grenar,pinnar och videbuskar mm..
Otroligt tråkig syn!

När jag är ute i naturen på hemmaplan (mellansverige) så känns naturen nästan mer orörd än i fjällen..

Senaste två åren har jag tagit med mig bränsle de som passar bäst för turen..

Numera vandrar jag på mer okända områden där det är orörd natur och man kan vara ute i en vecka utan att träffa på någon..

Hylsan

...från toa/hushålls rullen sparar jag alltid, skär den i strimmor som sedan få den suga åt sig div. götteheter så som vax/paraffin etc. sen förvarar jag det i en tätt behållare...

Gjort trätände på liknade sätt, späntat stickor som får smaka på varm vax/paraffin etc. så det riktigt suger in och sen får det torka. Stickorna förvarar jag i en liten PET (se bilden) praktisk och vattentät...

Mvh troswe

Bilagor

• DSC03161 (sticks).JPG
    DSC03161 (sticks).JPG
    261.8 KB · Visningar: 438
Senast ändrad:
Varianten med PET-flaskan fungerar lika bra om du späntat upp töreved.

Överblivna Turbohaler-inalatorer fungerar också bra. Slit ur innanmätet och fyll det med bomull dränkt i vaselin eller motsv.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg