tändare - butangas

Aha, så gasen brinner och glödgar en tråd, och tråden tänder gasen igen om lågan blåses ut. Man har altså byggt in lite tröghet så att säga? Men trycket då? hålls det uppe genom att bränslet kokar? Tas isåfall värmen från bränslet (som det gör i vanliga tändare)? För då måste ju bränslet (butan) hållas ganska varmt, annars funkar det ju inte? Har man gjort något listigt här oxå?

Pryttlar är roliga men som vanligt väcks alltid frågorna hur många tändningar vid -35° och kan man hålla i den då med bara händer? Går den att fylla på i fält vid liknande konditioner?

Helios-tändaren (på bilden) ser ut som den Silva-tändare jag köpte på Casse för ca 180 SEK. Bara skit. Designad för att se cool ut. Visserligen en riktig stormtändare men väldigt osäker funktion. Reklamerad och fick ett nytt, bättre fungerande exemplar. Rymmer mycket lite gas.
Primus-tändaren är betydligt bättre och har längre brinntid. Men jag ser ingen glödtråd i Primus-tändaren (som Silva-tändaren har).

thomas

Min Silva-tändare är, enligt bruksanvisningen, avsedd för att smälta rep-ändar. Den är alltså inte avsedd för att tända eld eller liknande grejer.

Var det en Zippotändare som man fick i lumpen? Vilket bränsle används till en sån och var får man tag på det? Kan detta dåligt eftersom jag aldrig har haft en cigarettändare förutom i lumpen, och den behövde jag aldrig fylla på.

Var det en Zippotändare som man fick i lumpen? Vilket bränsle används till en sån och var får man tag på det? Kan detta dåligt eftersom jag aldrig har haft en cigarettändare förutom i lumpen, och den behövde jag aldrig fylla på.
Zippo kör man på kemiskt ren bensin. Funkar dock med ful-bensin också. Det finns dessutom en butangasinsats.

~Paul~

Jag önskar att jag kunde ha en zippo, men det verkar som om man måste fylla på 1-2 gånger i månaden. Det är det som gör att den går bort, jag vill kunna plocka ned nått från hyllan och veta att det funkar. Har kollat på en del olika eldstål, det blir nog ett par olika sånna efter att jag prövat hur det går med premiumgasen. Har beställt från tyskland.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg