tändare - butangas

Hej, jag köpte en dyr tändare för ett par år sen. http://www.ultimatesurvivaltech.com/ust_website/root/delta_lighter.html
Den fungerade första månaden, sen slutade den att tända. Nu idag kom jag att tänka på den och började undersöka lite vad som kunde ha orsakat problemet. Jag hittade företaget som tillverkar den (länken ovan) och kollade deras troubleshooting guide. Där hittade jag något som jag inte kände till, nämligen premium butangas. Dom skriver att man måste fylla den mad just premium butangas. Någonstans på nätet hittade jag en som påstod att vanlig butangas / tändargas kunde lämna partiklar och skita ner i tändare. Har aldrig hört om detta problem tidigare. Är det någon som kan något om tändare och butangas? eller kanske ännu bättre, har samma tändare :)

Hej, jag köpte en dyr tändare för ett par år sen. http://www.ultimatesurvivaltech.com/ust_website/root/delta_lighter.html
Den fungerade första månaden, sen slutade den att tända. Nu idag kom jag att tänka på den och började undersöka lite vad som kunde ha orsakat problemet. Jag hittade företaget som tillverkar den (länken ovan) och kollade deras troubleshooting guide. Där hittade jag något som jag inte kände till, nämligen premium butangas. Dom skriver att man måste fylla den mad just premium butangas. Någonstans på nätet hittade jag en som påstod att vanlig butangas / tändargas kunde lämna partiklar och skita ner i tändare. Har aldrig hört om detta problem tidigare. Är det någon som kan något om tändare och butangas? eller kanske ännu bättre, har samma tändare :)
Jag har samma tändare. Dock hette den på sin tid "Brunton Helios". Sedermera såldes den på Classe i sjön för en avsevärt lägre summa. Då hade man bytt namn på tändaren igen.

Jag har kört på vanlig butangas hela tiden utan att ha de problem som du beskriver. Det stod heller inget i manualen om att man skulle undvika vanlig butangas. Det kan hända att din information stämmer trots allt. Men som sagt, det kan förmodligen variera från tändare till tändare.

Bilagor

• Min Brunton Helios.jpg
    Min Brunton Helios.jpg
    79.6 KB · Visningar: 3,715
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 3,043
Har samma tändare och samma problem.
Fungerade max en vecka och sedan dess brinner den med en pytteliten låga som inte orkar upp ur tändaren. Har inte heller använnt ngn premiumgas utan vanlig men nog verkar problemet med min att det inte är tillräcklig fart på gasen vilket skulle kunna bero på att den satt igen sig. Använder idag en vanlig Zippo med gasinsats vilket har funkat verkligen bra.

Fredrik

Har samma tändare och samma problem.
Fungerade max en vecka och sedan dess brinner den med en pytteliten låga som inte orkar upp ur tändaren. Har inte heller använnt ngn premiumgas utan vanlig men nog verkar problemet med min att det inte är tillräcklig fart på gasen vilket skulle kunna bero på att den satt igen sig. Använder idag en vanlig Zippo med gasinsats vilket har funkat verkligen bra.

Fredrik
Är gaspatronen byggd på samma sätt som den som sitter i Heliosen? Dvs piezzotändning?

~Paul~

delta_lighter_black_xl.jpg

Det är den här tändaren jag har. Fast det står: windmill delta på den. Ska beställa premium butangas från tyskland och prova. På rei.com dör jag köpta den har 100% nöjda kunder garanti, så trots att det är tre år sen jag köpte den så lovade dom att hjälpa till. Hela tändarindustrin verkar rätt skum, många modeller som återkommer med olika tillverkares namn på.

Är det någon som kan bekräfta att butangasen som säljs i sverige är en icke så kallad premium butangas? På zippo blu informationen snackar dom också om premium gas. Kanske beror även på hur mycket som ska transporteras igenom tändaren samtidigt. Det kanske är vintigare att gasen ör renare om den konsumerar mycket

Jag tycker mig förstå att det är olje rester i gasen som kan ställa till det. Eftersom man matar tändaren med uppochnedvänd flaska vid påfyllning följer oljan med in.
Sen skulle jag aldrig förlita mig på en gaständare. Med Piezo dessutom.Visst kan ens vardagständare vara gas i skogen, men då billiga och fler i antal. Backup ska vara säkrare. Läs simplare. Ett gnisthjul kan man blåsa torrt. Lycka till om du fått vatten i en piezo. Jag brukar ha en luffartändare med. I lumpen hade jag en tejptätad zippo i bältet.

Eh,

Förlåt en dum fråga, men vad har man den till? Vad är det som är speciellt? Varför är den bra?

Tändstickor funkar i minusgrader, det lär inte denna göra.

/L

Eh,

Förlåt en dum fråga, men vad har man den till? Vad är det som är speciellt? Varför är den bra?

Tändstickor funkar i minusgrader, det lär inte denna göra.

/L

Det är en stormtändare, som till skillnad från tändstickan tål en del vind. Kan inte minnas att jag hade några problem med minusgrader, även om jag alltid förvarade den i fickan av andra skäl.. =) Fick min på en mässa, och var väl ganska nöjd med den, tills jag lyckades smälta den när jag skulle tina nåt. Har kört med en billig, mekanisk bensintändare sen dess, bensin har jag ändå till köket (även om jag funderat på gå över till fotogen).

Jag har en primus Power Lighter som jag hade ganska misstänksamma tankar kring när jag köpte den. Dock blev jag glatt överaskad. Den har verkligen varit pålitlig i alla väder. Jag har tappat den i golv många gånger, dränkt den i vatten och ändå fungerar den perfekt. Den är tre år gammal och det enda som händer (väldigt sällan) är att den sotar igen lite, men då blåser jag bara rejält in i hålet, och sen funkar den igen.
Så nog går det att lita på gaständare.

Aha, men säg mig, hur fungerar den? Varför blåses den inte ut? En vanlig tändare har ju oxå butan som bränsle, och eftersom butan kokar vid noll ungefär så blir det väldigt dåligt tryck; räcker att tända ett par nyårsraketer, sen är det förkylt så att säga.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg