Utan någon som helst egen erfarehet av tältet noterar jag att Northstars "eget" tremannatält, Arctic Alpine Design WBT3 (om jag minns namnet rätt) kan stämma in på önskemålen. Tältet figurer förstås redan i en egen parallell tråd här på forumet.
Rent allmänt kan man väl säga att en veckas vandring i svenska fjäll på sommaren går bra att genomföra i i stort sett vilket tält som helst. Sen finns det förstås trakter som kräver lite bättre tält, samt att man kanske skaffar det för en vecka i år, men vet att man kommer att använda det även framöver.
Om det är för en enda vecka, i fjälltrakter som inte är så utsatta osv. så skulle jag köpa ett betydligt billigare tält än de som föreslagits hittills.
Det finns förstås exempel på de som gjort längre turer i "avancerad terräng" med nylonduk som regnskydd istället för tält, och bubbelplast istället för kommersiella liggunderlag. Just det är inget jag skulle rekommendera nybörjaren, eller för den delen någon annan heller - men det kan ju möjligen vara intressant som kontrasterande jämförelse.