Tältväv wbt3 etc krymper

Tack för alla synpunkter och svar. Då verkar det vara ett mer allmänt problem snarare än något defekt hos en viss duk, dvs helt enkelt någon man får räkna med och anpassa sig till. Har dock aldrig varit med om så här stor skillnad.

Runt 10 år har jag camperat med mitt Vaude Taurus I och inte märkt några sådana problem, gillar dessutom tältet fortfarande. Har varit ca 20 nätter i det under året, allt från Lernacken till norra Jämtland. Kommer att bli 7-8 till i höst.

Det är inte så konstigt... vad jag kan hitta så har det tältet (iaf dom som tillverkas idag) polyesterduk, och den töjer sig inte i vått tillstånd, till skillnad från nylon. =)

Fast det var beskrivet som ett problem, är det ett problem för dig? Som sagt inget problem för mig även om en viss utvidgning sker i fuktigt tillstånd...

njäe, inte värre än att jag kan leva med det... =)

Tack för alla synpunkter och svar. Då verkar det vara ett mer allmänt problem snarare än något defekt hos en viss duk, dvs helt enkelt någon man får räkna med och anpassa sig till. Har dock aldrig varit med om så här stor skillnad.

Javisst är det generellt för materialet. :) Men betänk sen att dom inte väljer nylonväv av kostnadsskäl, och föredrar den trots detta "problem", med anledning av bättre prestanda och rivstyrka.
Hur skiljer olika vävar sig åt för UV-tålighet?

Akta blixtlåset

De flesta tält har ett band/snöre som går som en tröskel under tältöppningen. Om blixtlåset är svårt att stänga pga att tältet är för spänt kan det vara idé att korta detta snöre. Att tvinga ett blixtlås brukar inte vara bra i längden.

Den HÄR är viktig

De flesta tält har ett band/snöre som går som en tröskel under tältöppningen. Om blixtlåset är svårt att stänga pga att tältet är för spänt kan det vara idé att korta detta snöre. Att tvinga ett blixtlås brukar inte vara bra i längden.

Man skall inte vara blyg med att sträcka/sy om de där banden. Jag har tex spänt mitt band tvärs golvet i mitt WBT3 för det var lite väl mycket sträck på innertältet, vilket gjorde jobbet för blixtlåset överdrivet tungt (å inte blir innertältet större för att man sträcker botten som en galning heller, snarare tvärt om).

Slak åsikt

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg