Hilleberg
Självklar är nylonen i Hilleberg mycket mer vattentålig, åsså bli vädret bättre, maten godare, myggen färre och flickorna vackrare...
"En av nackdelarna med nylon är att det sväller när det blir fuktigt, av tex regn eller dagg. Så problemet delas med alla nylontält... "
"...det är något mer UV-känsligt än tex polyester. "
Precis så är det.
Vill man ha sträck i tältet på kvällen så det inte låter som tusan i blåst blir det lätt lite saggigt framåt småtimmarna och spännt i morgonsolen.
I viss mån tycker jag att det är avhängigt konstruktionen.
WBT-tälten har bågkanaler med "låg profil" som gör att man kan få ett fint sträck, men de ger lite mindre slack för duken. Just Nammatj har mer utanpåliggande bågkanaler (mitt Kaitum har inte samma lösning har jag för mig) och tål vävvariationer lite bättre, å andra sidan har jag aldrig sett ett Nammatj med bra sträck
.
MIN erfarenhet säger mig att man kan sträcka botten - som ju hålls med polyesterband - ganska hårt, och sträcka elastiskt vid ventilöppningarna. Bågarna kan däremot sträckas rakt ut (ja en smula vinklat) och styvt.
Då kan väven sträcka sig med temperatur i längsled och man får ända ett bra, spännt och tyst tält.
Men visst - jag packade ner ett BLÖTT WBT3 i Åndalsnes och satte upp det i Leirvassbu i sol och efter 30 minuter stod det som ett trumskinn... det var bara att släppa här och där.