Tältproblem

walk_alone; sa:
Vid min ålder borde jag gå över till självstagande, något annat duger inte. Men på grund av dålig ekonomi så får den stagas upp med några snören. // RJ

Som Roland skriver så är problem med resningen mer beroende på ålder än på fabrikat. Vid bestående problem kan du alltid kolla med din friluftsbutik om dom inte har några tillbehör som förenklar resning. Kollade som hastigast på Hillebergs hemsida, och dom verkar ha några hjälpmedel:

"Stångmontage med krokar" (kan kräva piercing för infästning)

"Rejäla skyddsflikar över ingångsblixtlåsen" (för dom som har ett helt annat problem med resningen)

...Johan...

Håkan K; sa:
Är det drag i lägenheten => grövre spik (varför inte 5 tum).
Under fester med massor av drag behövs det stormtältspikar. Och för anhängare av (nyd) (om de fortfarande finns?) behövs det extra säkring nere på golvnivån för att säkra tältet för drag under galoscherna.

Håkan K; sa:
rogwelle; sa:
avslutad210712; sa:
Köpte ett självstagande tält sist för hyresvärlden blev så förbannad över tältpinnarna i parkettgolvet.

Jag kan rekommendera 4-tums spik! Har egen erfarenhet av detta... ;-)
Storleken på spiken måste ju väljas med hänsyn till hur utsatt tältet står. Är det drag i lägenheten => grövre spik (varför inte 5 tum).

/Håkan

Jag öppnade upp alla fönster (i 2 väderstreck med 180 grader emellan) för att få ett rejält korsdrag. Men inte fan fick jag upp nån ordentlig vindhastighet för att testa tältet. Jag hoppades på en styv kuling åtminstone, men det enda som var styvt var... ja, det är ju en annan historia...

Därför måste jag tyvärr erkänna att 4-tum spik var lite overkill.

/R

avslutad210712

Gäst
rogwelle; sa:
Håkan K; sa:
rogwelle; sa:
avslutad210712; sa:
Köpte ett självstagande tält sist för hyresvärlden blev så förbannad över tältpinnarna i parkettgolvet.

Jag kan rekommendera 4-tums spik! Har egen erfarenhet av detta... ;-)
Storleken på spiken måste ju väljas med hänsyn till hur utsatt tältet står. Är det drag i lägenheten => grövre spik (varför inte 5 tum).

/Håkan

Jag öppnade upp alla fönster (i 2 väderstreck med 180 grader emellan) för att få ett rejält korsdrag. Men inte fan fick jag upp nån ordentlig vindhastighet för att testa tältet. Jag hoppades på en styv kuling åtminstone, men det enda som var styvt var... ja, det är ju en annan historia...

Därför måste jag tyvärr erkänna att 4-tum spik var lite overkill.

/R

Naturligtvis öppnar man föntrena för att få lite vindhastighet. Dessutom har jag burit upp två kubikmeter snö för at kunna vintertälta. Nu påstår hyresvärden att jag är ersättningsskyldig för fuktskador på parkettgolvet. Funderar allvarligt att ta kontakt med Sverker på plus för inte är det mitt fel att golvet är av så dålig kvalitet.

Sverker

Passa på att reklamera tältet när du ändå bjuder in Sverker.
Sista utvägen är att valla tältet med Fjällrävens grönlandsvax, kan få det mesta att stå i ur och skur.

Mitt tält har alltid sett ut som en påse, detta för att det inte ska fånga så mycket vind. Metallrören som följde med har jag använt för att sticka ut genom luftventilerna och andas igenom, men så är mitt också ett Hilleberg...

avslutad210712

Gäst
Re: Sverker

Strykarräven; sa:
Passa på att reklamera tältet när du ändå bjuder in Sverker.
Sista utvägen är att valla tältet med Fjällrävens grönlandsvax, kan få det mesta att stå i ur och skur.

Mitt tält har alltid sett ut som en påse, detta för att det inte ska fånga så mycket vind. Metallrören som följde med har jag använt för att sticka ut genom luftventilerna och andas igenom, men så är mitt också ett Hilleberg...

Trodde att pinnarna var fiskespön. Inte att undra på att det var svårt att få fast rullen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serolgra Tältproblem!!!??? Bo och sova 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg