Vad är det du söker för något om det kan ta 1 tim att hitta en tältplats?
Man lägger ju max 10 min på sånt.
Låter som att du har väldigt höga krav på en tältplats....
Bra mark och lätt tillgång till naturlig vattenkälla, förstås. Med sådana krav har det funkat hyggligt för mig i Sydalperna, Pyreneeerna, Skottland och norska fjällen, där man rentav klarar sig utan att rena vattnet (man får dock ha koll på regionala tältregler). Jag har tältat fritt 177 nätter i Alperna, c:a 80 (drygt hälften) i Pyreneerna, en bra bit över 100 i fjällen (inte hållit räkning) , 7 (av 10) i Skottland.
De sista vandringsåren tog tältet över mer och mer, men 2019 sa ryggen ifrån. Min sista vandrin utomlands började på min 75årsdag och slutade en dryg vecka senare. Sen slog pandemin till.
Men låglandet? Förra året prövade jag på svensk låglandsvandring för första gången på flera år, t ex Holavedsleden i Jönköpings län. Där hade jag ifråga om första stoppet garderat mig genom att ringa Smålandsgården i Örserum och fått tips om ett underbart ställe c:a 2 km norr om leden. Senare samma sommar gick jag i Skånes
nordöstligaste hörn och även där handlade det om att hitta ställen som undvek de officiella platserna. Första stoppet minns jag speciellt väl, där ledens rastställe med vindskydd skickligt undviker kontakt med den vackra Grundsjön, och jag kunde roffa åt mig av det vackraste kring sjön.
Nu gör sig min knäartroser alltmer påminda, så den här sommaren har jag helt enkelt med cykelns hjälp tagit mig till diverse platser i Östergötland med utenätterna som egentligt innehåll. Platser, alltså, inte så mycket sträckorna däremellan..
Jag har funderingar på en vandring utmed Västra Vätternleden och Bergslagsleden i september, med ledning av sjöarna utmed, och kring, leden. Blir det av hinner jag fylla 79 innan.