Först ett litet påpekande: använd helst inte hemmagjorda förkortningar. jJag kan gisssa vad "oas" betyder, men "ipc" och "ber" har jag ingen aning om vad det betyder.Finns ingen som vill bära mkt men om man är stor eller lång så blir den minsta packningen flera kg tyngre pga allt måste vara större så 20kg kanske motsvarar 15-18 för andra lika 33 kg kanske blir 25 då.
Värre är det ju för typ fjälljägare då alla ipc måste ta ca 36 kg oas egen storlek.
Men med knäskydd och stavar och spec teknik när man tar på sig packning och reser sig upp tex rastar i sluttningar med fast mark som ej ger efter men i bland glömmer man och får fälla ihop stavar och ta fart med dessa bakom sig eller trycka ifrån med armarna,och sedan ha stabilare kängor än andra så man ej vrickar fötterna vid lite obalans.
Jag har haft grannar som stensättare och betongguppar då var 50 kg säckar med cement inga problem.
Jag själv var på byggen och fick bära bensindrivna bergborrmaskiner och extra dunk bensin osv långt innan det fanns 4-hjulingar,fast man bara var 14-15 år.
Alt med små tält tex är de flesta helt otänkbara och man måste ha typ 230-240 inv längd pga ber på lutning då blir det ca 0.5 kg extra bara på tältet,några 100 gr på ryggsäck ,sovsäck ,liggundrlag,1-2 str större kläder och kängor.
Min minsta vikt utan mat minst 8 kg + 7-900 gr mat/dag +kamera och telefon,GPS,PB då blir det minst 20 kg på ca 12 d.,och då alpin utr ca 2 kg till.
Är man lång och stor har man förstås mer att bära med. Jag är 1.72 och väger 67 kg -- ingen muskelbyggarkropp, mer löpartyp, långdistansare (ännu en bit upp i 50-åren sprang jag en 22km-runda på söndagarna). Jag har också opererat ett hälsenefäste och har en förbening i det andra, därtill flera skador i ländryggen, så jag inrättade mig efter detta, med många lätta lösningar, bl a tältet, 1,1 kg.
Nu tar det inte 12 dagar att gå från Finse till Haukeliseter. Jag har gått motsatt håll, öster om Jøkulen, vilket är den lättare sidan. Kort etapp ankomstdagen till Nupshallene, och 6 dagar till för att nå Finse, i Iugnt tempo. Jag var då knappt 65 år. Minns inte hur mycket mat jag hade med, men jag siktade på 8-9 dagar (kanske 6 kg) och kortade turen p g a det dåliga vädret. Västsidan av Jøkulen är mer krävande, speciellt norrifrån, med en mycket brant nedstigning efter det stället jag avbildat. På min sajt noterade jag att jag helst sluppe den passagen i regn.