Men vad hjälper det om de är i titan om greppet är dåligt?
Jo, alltså det där med titan är ju främst en marknadsföringsgrej. Folk har fått för sig att titan är skitlätt (fast det egentligen har högre densitet än aluminium), så lättviktsfantaster som inte har våg köper titantältpinnar bara för att de tror att de är lättare än alternativen.
I de flesta fall så är Y-pegs i en lätt och hård aluminiumlegering bättre, vill man ha riktigt lätta grejer så såg jag en jämförelse att relativt grova tältpinnar i plast faktiskt var lättare än aluminium (fast de klarar inte hård mark lika bra).
Y-pegs kombinerar yta och styvhet med relativt låg vikt, de väger 3/4 av X- eller +-formade pinnar, men ungefär 50% mer än V-formade med samma "yta" (det blir inte exakt 50%, men jag orkar inte räkna fram exakt siffra).
Det finns också runda tältpinnar i kolfiber (kolfiberrör med spets av aluminium).
Även om runda tältpinnar i titan eller kolfiber är lätta så tycker jag de är värdelösa för det de är till för: Ta upp sidokrafter.
Hade nån gjort Y-pegs i titan hade det kanske varit intressant (med titan kan man göra plåten tunnare eftersom den är styvare).