Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg

våld. jag misstänker att kylan gör aluminiumet mer sprött, så det är lättare att bryta den. dock hade även min vän som var med inga problem med sina pinnar och han brukade samma våld för att få ned dom.
men ok, hilleberg kanske inte anser att y pegs fungerar i -18 trots att dom följde med nammatj 2 som ju är ett helårstält av klass.
 
våld. jag misstänker att kylan gör aluminiumet mer sprött, så det är lättare att bryta den. dock hade även min vän som var med inga problem med sina pinnar och han brukade samma våld för att få ned dom.

men ok, hilleberg kanske inte anser att y pegs fungerar i -18 trots att dom följde med nammatj 2 som ju är ett helårstält av klass.



Jag kan inte svara för HB, men mina tankar är att man använder snöpinnar på vintern. Kör man ner markspik i tjälen får man nog räkna med lite svinn då och då.

Av rent intresse, hur får man upp dem morgonen efter? De lär ju frysa fast rätt ordentligt.
 
hiillebergs snöpinne är egentligen till för sand och snö (jag har den själv), den fungerar lika dåligt för att slå ned i tjäle som y peg. det är snarare stinger pinnen som skulle behöva användas, men den följer inte med tältet. slutsatsen är att snöpinnar och y pegs fungerar i snö men bristfälligt i tjäle. återigen klarade msr av det. kanske slumpen.
 
Av rent intresse, hur får man upp dem morgonen efter? De lär ju frysa fast rätt ordentligt.

man får gräva lite eller vicka på dom tills dom lossnar, vilket inte är helt lätt eftersom dom sitter stenhårt. och det är där det kan bli problem. möjlig fördel är att ingen storm i världen kan rycka dom.
 

Instämmer, annars hade aluminium varit ytterst olämpligt för att bygga flygplan av som regelbundet flyger runt i -50C. Hilleberg Y-peg är av gjord av strängpressad aluminiumstång som efterbearbetats så om någon pinne brister måste detta bero på yttre våld eller materialfel.
 

Instämmer, annars hade aluminium varit ytterst olämpligt för att bygga flygplan av som regelbundet flyger runt i -50C. Hilleberg Y-peg är av gjord av strängpressad aluminiumstång som efterbearbetats så om någon pinne brister måste detta bero på yttre våld eller materialfel.

alright. en liten del våld och en stor del materialfel säger jag. hilleberg gav en begagnad tillbaka, kanske kan jag knäcka den nästa vinter och göra detta till en tradition. dock, är det så att stinger ska användas i tjäle?
 
Tack för tipsen, lättade på lädret och kostade på mig fin fina Y-pegs från Hilleberg. Känns väldigt lyxigt....
3880003887fb7c8eb1873d2ae5ae0413.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nu har jag varit ute och campat i Finland med mina nya y-peg-pinnar, en liten fråga, ganska svåra att trycka ner med handen, de är ganska vassa om man jämför med mina böjda gamla vanliga tältpinnar, hur gör ni andra med y peg? Har med gummiklubba? Känns lite tungt att packa ner? eller letar ni upp lämplig sten och bankar ner dem? Annars är pinnarna perfekta, med en liten vridning längst ut på spetsen så de skruvar sig fint fast i underlaget. Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nu har jag varit ute och campat i Finland med mina nya y-peg-pinnar, en liten fråga, ganska svåra att trycka ner med handen, de är ganska vassa om man jämför med mina böjda gamla vanliga tältpinnar, hur gör ni andra med y peg? Har med gummiklubba? Känns lite tungt att packa ner? eller letar ni upp lämplig sten och bankar ner dem? Annars är pinnarna perfekta, med en liten vridning längst ut på spetsen så de skruvar sig fint fast i underlaget. Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Använder såklart något lämpligt föremål man hittar i närheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8

Liknande trådar