Tältkomprimering

Så fort jag käkat upp tillräckligt mycket av min proviant är det dags att trycka ner tältet i ryggan (softpack).

När jag senast stod där och tryckte undrade jag varför ingen tagit fram en komprimeringsbag för tält??

Alltså...något liknande det som finns för sovsäckar men som komprimerar "på längden" i stället för att trycka i hop kortändorna.

Någon som hittat något sådant...eller fixat själv...?

//Mx2

Komprimering av tält

Haglöfs har i alla fall haft ett fodral som komprimerar på längden. Jag har ett sådant sedan cirka 6 år och anser att det är toppen. Det har en rejäl diameter i "okomprimerat" läge så det är lätt att packa ner tältet i det. Kan givetvis även användas till sovsäck.

Klättermusen Boa

Jag har en komprimerbar packpåse från Klättermusen i vattentätt material med tejpade sömmar. Tror inte att de tillverkas längre. Påsen har tre komp-remmar på bredden med snörlås i öppningen (den är allstå inte helt vattentät). Använder den oftast till sovsäcken. Ihopdragen blir den som en lång korv.

Cheers/Hans

ta ut bågarna...

Om man tar ut bågarna/stängerna så funkar det ju att komprimera tältety som vilken sovsäck som helst. Mycket plats går att spara! Stängerna kan man förvara separat brevid. Viktigt att tänka på är dock att påsen okomprimerad är stor så att man snabbt får i tältet i busväder, hilleberg tex (och säkert många andra, men inte alla!) har ju jätte stora påsar som får tälten att se väldans stora ut men klämmer man på dem märks det att det är mycket luft i påsarna dvs lätt att snabbt få i tältet. Men det hade ni väl redan tänkt på hoppas jag....
Men som sagt ett tält paket utan stänger ger nya packmöjligheter.

/Andreas

Ortleib

Har använt Ortleibs lättviktspåsar till mitt Hilleberg Stalon med gott resultat. Funkar kanon och skyddar övrig utrustning om tältet packas blött. Dessutom funkar de till mycket annat också, t ex i skridskosäcken på vintern.

Vanlig kompressionspåse

Jag trycker alltid ner mitt Hilleberg Nammatj 3 i en kompressionssäck och då blir packvolymen väldigt liten, kanske runt 6-7 liter. Inga problem att rymma i ryggan.

Det är ett stort under att nästan inga tälttillverkare
skickar med kompressionspåsar.

Min Hilleberg-originalpåse passar bättre som vattenskydd för ligg-lagget.

Mvh Per Wiklund, Umeå

Tips

Haglöfs har en packpåse som komprimeras radiellt med två remmar och den kan vara bra för större tält.

Mitt TNF Harrier levererades i en liknande packpåse med tre remmar, synnerligen smidigt.

Marmottälten levereras i en s.k Burrito-bag som också är komprimerbar på liknande vis. Dock lite skrymmande i sig.

Håller med om att Klättermusens gamla packpåse var toppen. Synd att den inte tillverkas längre.

Att packa stängerna separat och komprimera tältet på något önskat sätt är som sagt också bra. Jag gör så när jag paddlar.

Annars är ju ramsäck väldigt bra när man ska ha med lite större prylar......

/Staffan

Smart

Jag gjorde i fjol 3 st packpåsar till mitt tält, en för stängerna, en för innertältet och en för yttertältet. Påsarna gjorde jag långa och smala för att kunna stoppa in tältet längst bak i kajaken, en del på var sida om skeddaboxen. Tyvärr är det väldigt bökigt att stoppa en tältet i dom smala påsarna. Så till nästa sommar har jag förhoppningsvis vidare tältpåsar med kompressionsremmar. Skäms nästan lite grand att jag inte kom på det själv.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg