Tältkåta

Bara för att vara på det klara, visst är det här Four Dogs officiella sida?
http://fourdog.com/

Beställde en Ultra Light II den 27e februari. Skickade flera mail för snart en månad sedan undrandes när på ett ungefär kaminen skulle kunna skeppas, varav ett till slut blev besvarat. Tydligen hade Kevilus varit sjuk en tid, vilket jag har förståelse för (synd bara att han inte kunde meddela försenad leverans) - han sa att han svetsar alla kaminer själv, vilket låter lite galet för en så gammal man och ett företag med potential att växa - och att min kamin förmodligen kan komma att skeppas inom en vecka.

Nu har det gått fyra veckor till och jag börjar bli lite orolig...

Ja det är helt rätt hemsida. Kevius var rapp när jag beställde min kamin därifrån. Kanske han fått mycket att göra i takt med att de blivit alltmer ensamma på marknaden. Flera kamintillverkare som tillverkade kaminer i bl.a. titan har slutat med det då titanpriserna stigit och gjort det alt mer dyrbart med titankaminer. Det var i alla fal den info jag fick tidigare.

Raskesven

Hallå
Vi har just skaffat ett Tentipi Zirkon 9 bp för familjecamping i närheten av bilen. Vi funderar på uppvärmning. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan här?

http://www.stovesfortents.co.uk/truly_portable_stove/truly_portable_wood_burning_stove

Jag har för övrigt plöjt det mesta av tråden och tackar för information och inspiration

Varmt välkommen till klubben för oss upplysta ;l

Har inte prövat kaminen, men den ser riktigt bra ut (har bara kollat snabbt via mobilen dock).
Jag ser dock att den står på tre smala ben. Det kommer fungera dåligt på snö, men det finns flera lösningar på det.
Du kan fästa två kedjor med karbinhake mellan benen för att få bättre bär, och/eller tillverka stora snöfötter som du trär på benen.

Hallå
Vi har just skaffat ett Tentipi Zirkon 9 bp för familjecamping i närheten av bilen. Vi funderar på uppvärmning. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan här?

http://www.stovesfortents.co.uk/truly_portable_stove/truly_portable_wood_burning_stove

Jag har för övrigt plöjt det mesta av tråden och tackar för information och inspiration

Hur många är ni i familjen? Vi är fyra och om jag får med mig min familj på att köpa en kåta, så tänker jag att 9:an är ganska stor. Hur har ni resonerat om det?

De är nå båtmässa i Västerås 25-26maj i mälarparken och vet att Tentipi ska vara där på nå event med Sporthyra.. dom kan säkert ha nå utställning där så man kan få titta närmare på tältkåtor.

Varmt välkommen till klubben för oss upplysta ;l

Har inte prövat kaminen, men den ser riktigt bra ut (har bara kollat snabbt via mobilen dock).
Jag ser dock att den står på tre smala ben. Det kommer fungera dåligt på snö, men det finns flera lösningar på det.
Du kan fästa två kedjor med karbinhake mellan benen för att få bättre bär, och/eller tillverka stora snöfötter som du trär på benen.

Tackar!
Tältkåtan är 3,1 m hög enligt tentipis spec. Kaminens totalhöjd är 3,6 m. Att skorstenen sticker upp en halvmeter ska väl vara tillräckligt eller har ni någon annan erfarenhet?

Hur många är ni i familjen? Vi är fyra och om jag får med mig min familj på att köpa en kåta, så tänker jag att 9:an är ganska stor. Hur har ni resonerat om det?

Vi är också 4 stycken. 2 vuxna, en 4åring och en 1,5åring. Vi har för det mesta är stövaren med oss och han tar också lite plats . Vi har funderat massor fram och tillbaka på om vi skulle välja en 7a eller en 9a. Vi kommer inte vandra med kåtan utan hålla oss nära bil eller annat transportmedel och då är ju inte vikt eller packvolym av någon större betydelse. Vi har prioriterat bekvämlighet. Vi var på vildmarksmässan Stockholm och tittade på både en 7a (lätt med innertält) och en 9a (bp) Vi tyckte 9an kändes stor men 7an för liten och då blev det en 9a. Det var också besöket på vildmarksmässan och diskussionen med Tentipis folk där som gjorde att vi valde en Zirkon istället för en Safir. Tentipis säljare tyckte Safir var overkill och så känner vi också. Har du möjlighet så gör som Gun-Valld föreslår ovan och åk och titta på kåtorna. För oss blev valet självklart när vi vart in i båda storlekarna. Vi hade nog kunnat få plats i en 7a men med lite mer plats som i 9an blir det lite trevligare när det regnar.

Det vi funderar lite över nu är om vi kommer känna oss klumpiga och stora på en vanlig campingplats...

Tackar!
Tältkåtan är 3,1 m hög enligt tentipis spec. Kaminens totalhöjd är 3,6 m. Att skorstenen sticker upp en halvmeter ska väl vara tillräckligt eller har ni någon annan erfarenhet?
Halvmeter räcker. Om det ser ut så här är det lugnt:

2603264bf8a8ee60f6833e3f64167c43.jpg

Se till att du har gnistskydd. T.ex ståltrådsnät nertill eller upptill som hindrar större glödbitar att dra iväg upp genom rökröret och sedan trilla ner på kåtans duk.

Raskesven

Ja det är helt rätt hemsida. Kevius var rapp när jag beställde min kamin därifrån. Kanske han fått mycket att göra i takt med att de blivit alltmer ensamma på marknaden. Flera kamintillverkare som tillverkade kaminer i bl.a. titan har slutat med det då titanpriserna stigit och gjort det alt mer dyrbart med titankaminer. Det var i alla fal den info jag fick tidigare.

Raskesven

Den skickades till slut i fredags och kom fram redan idag, mellan förra inlägget jag gjorde här och nu så skickade jag ytterligare ett mail jag inte fick besvarat. Lite synd att han/de inte kan kommunicera med kunden lite bättre under förseningar (nästan exakt tre månader från beställning till leverans).

Nåja, det är vatten under bron. Den känns och ser rejäl ut och skall bli spännande att provelda i under helgen.

Ett par bilder från uppsättningen i köket. :)
http://imgur.com/a/7rQ9I

Nu var det det här med kaminrörsskydd. Fan.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg