Har återvänt efter en trevlig övernattning i min kåta, och har två nya lärdomar att dela med mig utav.
Vedbriketter/värmelogs
"Jättepellets" på ca 1 liter styck. Finns på både biltema och jula för 30kr/säcken (10kg och ska enligt etiketten motsvara 40liter ved).
Har tidigare testat dessa och konstaterat att de inte alls brinner i en öppen eld, men brinner fint i kamin. Här kommer nya reflektioner.
Temperaturen var kring -13 när vi började elda i kaminen, och framåt kvällen hade kvicksilvret (eller spriten, då det är en modern termometer) sjunkit till -24. Vi eldade så att vi hade kring 15-25 grader strålningsvärme, och 10-15 grader i luften. Behaglig temperatur helt enkelt.
Briketterna verkade vara betydligt mindre känsliga än vanlig ved med avseende på syretillförseln, och det gick att reglera effekten riktigt bra utan att få syrebrist.
Initialt gick det åt ganska mycket briketter, och första säcken räckte ganska precis 4 timmar.
Med tiden ackumulerades en tjock och fluffig glödbädd som minskade åtgången något.
Briketterna gav en mycket jämn värme, men det var svårt att elda hårt. Genom att slå sönder de förkolnade och halvbrunna briketterna kunde man får litet mer fart, men att glödga kaminen var i stort sett omöjligt.
Efter 7-8 timmars eldande började glödbädden bli problematisk, då den helt enkelt tog upp mer än halva kaminen. Å andra sidan blev värmen jämnare ju tjockare glödbädden blev. Klockan var nu strax efter 22.
Morgonen efter (kl 0630) vaknade jag upp och kunde konstatera att kaminen fortfarande var ljummen. Det fanns även små mängder glöd kvar. Asktäcket var betydligt tjockare jämfört mot vad vanlig ved brukar ge efter en hel natt.
Temperaturen, såväl ute som inne, var -13 grader. Troligtvis hade den rejäla glödbädden hållit uppe temperaturen under natten ganska länge, vilket man får se som ett "plus".
Slutsats.
Kompakt och ganska billigt bränsle som ger jämn värme och ordentlig och långlivad glödbädd.
Svårt att hårdelda, och briketterna tål naturligtvis inte alls väta.
Något knepiga att tända. "Tändkuber" eller motsvarande rekommenderas om man inte vill slösa tändstickor.
Handhavandet är dock enkelt. Inget späntande behövs.
Uppblåsbart liggunderlag
Jag har i min ägo ett svindyrt men mycket bekvämt och varmt Exped Synmat 7LW. Jag har varit skeptisk till att använda detta i kåtan då luft har en, i detta fall, irriterande tendens att ändra sin volym i takt med temperaturen.
Att pumpa lagom i +20 grader medför att liggunderlaget är platt i -20 grader.
Att pumpa utanför kåtan i -20 grader medför att liggunderlaget utsätts för högt tryck när man tar in det i värmen.
Att ligga på snö med vanligt liggunderlag är dock ingen höjdare heller. Kängor, bakdelar och varierande värme gör snabbt snötäcket stenhårt och ojämnt, och det blir helt enkelt obekvämt att ligga på.
Jag bestämde mig för att prova mitt uppblåsbara denna gång.
Jag pumpade det lagom inne i värmen. När det var dags att sova (kaminen hade nu fått kvällssvalna litet) tog jag med liggunderlaget ut på kvällspink.
Det var som sagt -24 grader nu, och efter 3-5 minuter var liggunderlaget ganska slappt. jag pumpade det lagom hårt och tog in det igen.
Jag höll litet koll på tryckökningen, men det blev dessbättre inte oroväckande hårt.
Jag sov som en kung kan tilläggas. Aldrig mer cellplast om vintern =)