Tältkåta

Här är en snabb ritning av det som hittils tänkts ut :)

Blev väldigt litet men med bra brillor eller förstoringsglas kanske man kan läsa texten...
 

Bilagor

  • Ritning golv till kåta.jpg
    Ritning golv till kåta.jpg
    13.9 KB · Visningar: 2,689
Vad tror ni annars på att använda nån variant av trätrall helt enkelt? Enkelt att sätta ihop och plocka isär, går nog utmärkt att såga till form på också...
 
Lastpallar tror jag inte på, möjligen sjöpall (Ofta ca 100x120cm eller 120x120cm) med plywoodskiva. Men det blir tungt och bökigt. EUR (80x120cm) är tunga, väger 17-20Kg styck. Engångspallar är ofta lättare, men går ofta sönder om man kliver på dem. Sågar du sönder dem måste du som sagt flytta klossarna. Golvet kommer upp lite med ventilation under, i övrigt ser jag inga fördelar om det ska fraktas omkring.

Tårtbitar med spännen under verkar krångligt. Jag skulle bygga tårtbitar med klickspår eller liknande. Ungefär som ett lamminatgolv. Slängde snabbt ihop en bild. Kanske göra någon sort hulling som låser bättre.
 

Bilagor

  • klick.jpg
    klick.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,818
Lastpallar tror jag inte på, möjligen sjöpall (Ofta ca 100x120cm eller 120x120cm) med plywoodskiva. Men det blir tungt och bökigt. EUR (80x120cm) är tunga, väger 17-20Kg styck. Engångspallar är ofta lättare, men går ofta sönder om man kliver på dem. Sågar du sönder dem måste du som sagt flytta klossarna. Golvet kommer upp lite med ventilation under, i övrigt ser jag inga fördelar om det ska fraktas omkring.

Tårtbitar med spännen under verkar krångligt. Jag skulle bygga tårtbitar med klickspår eller liknande. Ungefär som ett lamminatgolv. Slängde snabbt ihop en bild. Kanske göra någon sort hulling som låser bättre.

Det är nog mycket lättare att bara skruva på spännen än att såga till en självhakande anordning...
 
Finns hundra lösningar på detta =)

Vad får det kosta?
Trall blir ju snyggt och hållbart. 22x95 kostar typ 70kr/m2. Hur stor är 5an, 7m2? En femhundring för snygga trall-tårtbitar.
Plywood flexar mer och tål ojämnare mark. Konstruktionsplywood ligger på 70kr/m2 den också.
OSB ligger på drygt halva priset.
Däremot blir det en himla massa spill att göra tårtbitar av skivor, varpå det antingen blir lapptäcke eller väldigt dyrt.

Angående låsning.
Jag tror man ska hålla det enkelt (spännen var ett ganska ogenomtänkt förslag). Vill du absolut låsa bitarna i varandra och vill bygga av trallvirke skulle jag föreslå en lösning enligt skissen. Ta med skruvdragaren (går ju med mejsel också i värsta fall) och dra i ett par skruv i varje tårtbit. Du har ju ändå tänkt transportera allt i bilen, så en skruvdragare är ju inget problem.


Mer att tänka på:
Göra trallen större än kåtan, fästa kåtan i trallen på färdiga krokar, och fästa trallen i marken.
eller..
Göra trallen så att den ryms i kåtan och fästa kåtan direkt i marken.
 

Bilagor

  • trall.gif
    trall.gif
    4.6 KB · Visningar: 2,092
Priset är väl som alltid med en önskan om billigast möjligt (under 1000 spänn eller så), jag vill att det ska vara stabilt och inte irriterande, men det är inget som behöver bli supersnyggt eller så att jag har planer på att ha det här golvet kommande 10 åren, det behöver hålla att vara ute några månader.

Om det skulle gå att plocka isär och återanvända är ju det ett plus, det är därför jag tänker lite extra om ni förstår...annars hade jag byggt ihop vad som helst som funkar.

Såndär trätrall i fyrkanter man låser ihop med varann, som man brukar ha på balkonger, det känns lockande men det har ju en del problem.
T.ex blir det lite direkt på marken som säkerligen är rätt ojämn/ostabil (skogsmark) och dom är väl inte direkt stabila ihopsatta utan kan bölja upp och ner hejvilt. Det är också inte ett dugg tätt med stora glipor så fukt, markkyla, insekter och allt möjligt går rätt in, d.v.s allt jag tänkt försöka eliminera så det blir mer trevligt att spendera längre tid på samma plats.

Jag såg på tentipis hemsida en artikel och ett bildspel om ett par som spenderade ett år i sin kåta på en ö och dom byggde någon slags golv, men det visades inte i någon detalj hur dom hade gjort.
 
Priset är väl som alltid med en önskan om billigast möjligt (under 1000 spänn eller så), jag vill att det ska vara stabilt och inte irriterande, men det är inget som behöver bli supersnyggt eller så att jag har planer på att ha det här golvet kommande 10 åren, det behöver hålla att vara ute några månader.

Om det skulle gå att plocka isär och återanvända är ju det ett plus, det är därför jag tänker lite extra om ni förstår...annars hade jag byggt ihop vad som helst som funkar.

Såndär trätrall i fyrkanter man låser ihop med varann, som man brukar ha på balkonger, det känns lockande men det har ju en del problem.
T.ex blir det lite direkt på marken som säkerligen är rätt ojämn/ostabil (skogsmark) och dom är väl inte direkt stabila ihopsatta utan kan bölja upp och ner hejvilt. Det är också inte ett dugg tätt med stora glipor så fukt, markkyla, insekter och allt möjligt går rätt in, d.v.s allt jag tänkt försöka eliminera så det blir mer trevligt att spendera längre tid på samma plats.

Jag såg på tentipis hemsida en artikel och ett bildspel om ett par som spenderade ett år i sin kåta på en ö och dom byggde någon slags golv, men det visades inte i någon detalj hur dom hade gjort.

Jag tror ändå att trall är det enklaste och bästa. Det blir ju inte hermetiskt tillslutet då trallen förmodligen kommer torka isär något (dessutom är det ju inte tätt från början heller. Mitt förslag med att dra i ett par skruvar i varje tårtbit medför att du snabbt kan plocka isär golvet igen.

Jag läste hela den där berättelsen på Tentipi för någon månad sen, och vad jag kan minnas hade de trall och någon form av matta ovanpå. Finns ju fina mattor av grövre typ som andas men ändå är isolerande och hållbara.
 
Jag har själv suttit och kollat på en liknande lösning.
Nackdelen med att ha hela tårtbitar är bland annat längden på bitarna samt hållbarheten och slitaget i det hela. Om man däremot gör en cirkel eller oktagon i mitten förkortar man alla tårtbitar och förkortar transportlängden. Om man använder kamin så kan man anpassa denna del efter dom egenskaper man är efter. Kanske brandsäkerhet, isolering, förhöjd, nedsänkt o.s.v.

Kanske man kan sätta en L-list i tårtbitarnas oktagonsida som man låter oktagonen vila på.

Hade nog även använt 10-13mm formplyfa som hade fått vila på lösa reglar med ett cc som undviker svajning.
Eller byggt en ram av regelvirke t.ex 22*70, isolerat med 20mm frigolit och sedan täckt båda sidorna med 3mm eller 4mm formplywood.

Det hela fastsätts med träskruv och en massa klammer.
 
Senast ändrad:
I köptankar ...

Hej!
Vi är en familj på 2 vuxna och ett barn (1 ½ år) som är sugna på att köpa en tältkåta. För tillfället kommer vi bara att campa på tältplatser sommartid, men i framtiden vill vi gärna förlänga säsongen och komma mer ut i naturen. Vi kommer inte att bli fler i familjen, men vill gärna ha plats för en eller ett par vänner i tältet. Vikten är inte av avgörande betydelse, däremot är komforten central för oss. Vi vill bland annat kunna sova gott även soliga morgnar utan att bli stekta, slippa mygg och få en behaglig innetemperatur kalla höstnätter.

Vi har läst mycket på nätet och kommit fram till ett antal möjliga alternativ: Tentipi Zirkon 7 b/p, Helsport Varanger, Helsport Finnmark.

Finnmark har två dörrar som förmodligen är en stor fördel soliga morgnar. Är det någon som har erfarenhet av det? Räcker ventilationen i de övriga kåtamodellerna för att ge behagligt morgonklimat eller blir det samma typ av bakugnskänsla som i ett vanligt tunneltält? Om man har en Tentipi i bomull/polyester - andas duken så pass mycket bättre att behovet av två dörrar bortfaller?

Vi har läst att innertältet på Finnmark inte är helt tätt för insekter – det finns ett insektsnät vid dörrarna som sitter fast i yttertältet, och tydligen kan då småkryp ta sig in innanför innertältet! Någon som har erfarenhet/motmedel mot detta?

Finnmark har ett integrerat golv som inte går att ta bort (men kan öppnas upp för eventuell kamin). Finns det nackdelar med att inte kunna ta bort golvet?

Vi har blivit lite förvirrade av leverantörernas uppgifter om tältens bottenarea. Varanger 8-10 har till exempel en basarea på ca 17m² och en diameter på 4,7 m, Finnmark en area på 14 m² och diameter på 4,2 m, medan Zirkon 7 bara har 10,5m² och diametern 4,5 m. Det verkar märkligt!? Kan 10,5 m² vara tillräckligt stort för våra behov?

Hur fungerar nedtagningen av Zirkon och Varanger? Båda modellerna har ju lösa innertält och golv! Kan man låta innertält/golv vara kvar inuti kåtan då den fälls så att de automatiskt finns på plats nästa gång kåtan används. Eller måste delarna packas i separata packpåsar?

Tacksam för svar på alla dessa frågor och tack för all inspiration ni delar med er av!

Therese och Cliff
 
Hej!
Vi är en familj på 2 vuxna och ett barn (1 ½ år) som är sugna på att köpa en tältkåta. För tillfället kommer vi bara att campa på tältplatser sommartid, men i framtiden vill vi gärna förlänga säsongen och komma mer ut i naturen. Vi kommer inte att bli fler i familjen, men vill gärna ha plats för en eller ett par vänner i tältet. Vikten är inte av avgörande betydelse, däremot är komforten central för oss. Vi vill bland annat kunna sova gott även soliga morgnar utan att bli stekta, slippa mygg och få en behaglig innetemperatur kalla höstnätter.

Vi har läst mycket på nätet och kommit fram till ett antal möjliga alternativ: Tentipi Zirkon 7 b/p, Helsport Varanger, Helsport Finnmark.

Finnmark har två dörrar som förmodligen är en stor fördel soliga morgnar. Är det någon som har erfarenhet av det? Räcker ventilationen i de övriga kåtamodellerna för att ge behagligt morgonklimat eller blir det samma typ av bakugnskänsla som i ett vanligt tunneltält? Om man har en Tentipi i bomull/polyester - andas duken så pass mycket bättre att behovet av två dörrar bortfaller?
Har bara provat safir 7bp (och ännu har jag inte använt den i gassande sol), men ventilationen är sju resor bättre än vad den är i ett "vanligt" tält. Zirkon har 1st stor myggnätsförsedd inluft (plus dörren med myggnät), samt en stor toppventil som kan öppnas steglöst. Dessutom andas bp-duken väldigt bra, varpå man blir av med den fukt som lätt blir påträngande i kombination med gassande sol.

Vi har läst att innertältet på Finnmark inte är helt tätt för insekter – det finns ett insektsnät vid dörrarna som sitter fast i yttertältet, och tydligen kan då småkryp ta sig in innanför innertältet! Någon som har erfarenhet/motmedel mot detta?
Har ingen aning om Finnmarks innertält, med Tentipis är helt slutet (golv, vägg och tak). Däremot har tentipi ett ganska grovt nät som enligt sägnen inte är helt tätt mot de allra minsta blodsugarna (de där miniknotten).
Med bp-duk behöver man inte ha innertält. Innertältets primära funktion är ju att förbättra inneklimatet, vilket inte behövs med en bp-duk. Däremot får du det helt tätt mot insekter med innertält. Har du bara kåta och golv kan det hända att det tar sig in något kryp i skarven, men på campinggräsmatta kan man få det mycket tätt. Det är mest när man campar i skogen på blåbärsris som det blir svårt att få det tätt.

Tänk även på att innertält stjäl väldigt mycket utrymme i kåtan.

Finnmark har ett integrerat golv som inte går att ta bort (men kan öppnas upp för eventuell kamin). Finns det nackdelar med att inte kunna ta bort golvet?
Ja du. Tältar du i skogen och inte hittar någon "bra" plats utan måste slå upp kåtan över 2 stubbar och 5 vassa avbrutna småträd, då är det ju bra att kunna ta bort golvet så att man inte förstör det.
Med ett löstagbart golv kan man ju också vika in golvet så att bara bakre halvan av kåtan får golv.


Vi har blivit lite förvirrade av leverantörernas uppgifter om tältens bottenarea. Varanger 8-10 har till exempel en basarea på ca 17m² och en diameter på 4,7 m, Finnmark en area på 14 m² och diameter på 4,2 m, medan Zirkon 7 bara har 10,5m² och diametern 4,5 m. Det verkar märkligt!? Kan 10,5 m² vara tillräckligt stort för våra behov?
Det är nog en definitionsfråga.

Safir 7 har en diameter på 4,5m.
Räknar man arean på en cirkel med den diametern får man 15,9m2.
Tentipi själva anger 10,5m2, och kallar det bo-yta.
Diametern på 10,5m2 blir bara 3,6m, vilket stämmer ganska bra.
Dock kan du ändå inte utnyttja dessa 3,6m då "takhöjden" längst ut är mycket låg. Jag som är kortare än 1,8m kan inte ligga raklång mellan mittstången och duken, trots att det avståndet ska vara 1,8m.



Hur fungerar nedtagningen av Zirkon och Varanger? Båda modellerna har ju lösa innertält och golv! Kan man låta innertält/golv vara kvar inuti kåtan då den fälls så att de automatiskt finns på plats nästa gång kåtan används. Eller måste delarna packas i separata packpåsar?

Tacksam för svar på alla dessa frågor och tack för all inspiration ni delar med er av!

Therese och Cliff

Zirkon kan du packa ner med både golv och innertält. Jag misstänker dock att du måste vara mer noggrann då. Du vet ju själv hur trångt det kan vara i tältpåsar =)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar