Tältkåta

Det är så det sett ut när impregneringen börjat släppa på min kåta. Fläckar. Första industrimpregneringen höll ca. tre år. Min egen efter det i tre-fyra år. Nu är jag inne på fjärde-femte året med senaste impregneringen, som blev bäst. Kanske dags igen inför nästa år, men detta år kommer den att duga.

Blev bäst att använda en högtrycksslang med kåtans duk på backen, sedan skura av med såpa, sen spänna upp kåtan och bestryka den ungefär som man målar plank. Penslar som inte släpper hår. Lång pensel och bestryka från toppen och neråt. Sedan tårtbit efter tårtbit. Acapella använder jag. Viktigt att kåtan är rengjord innan den bestryks. Senaste impregneringen blev som sagt verkligt bra.

Raskesven

Avdelningen reparationer

Mycket reparationer har jag inte behövt ägna mig åt på min kåta. Mittstången som fått fixats med tidigare. Men nu under senaste vandringen gick dragkedjan till dörren sönder mitt i fjällvandringen. Lagom kul om det blåser upp och regnar.

Lyckades stänga till, få ihop taggarna ganska högt upp när jag bytt plats på löparna. Ena löparen var helt kass, utböjd. För att säkra tänkte jag först sy, men kom ihåg de små buntbanden som legat länge i reparationsutrustningspåsen. Idealiska, lätta att säkra dragkedjan med, både vid det känsliga partiet högst upp och för marginal en bit ner så man inte drog dragkedjan rakt upp till det känsliga området hela tiden. Det höll ihop bra under återstoden av vandringen, även om dragkedjan nu bara gick att öppna åt ett håll, nerifrån.

Nu ligger kåtan hos Moskosel för dragkedjebyte. Svindyrt naturligtvis, men vad gör man? Får nog räkna med sådant.

Små buntband i reparationsutrustningspåsen rekommenderas starkt. Väger lite, tar liten plats, användbart till mycket, starkt, enkelt.

4a279e76bce06e9a24d9c06f2babf4a0.jpg

Raskesven

Hallå alla tältkåta-människor :)

Jag funderar på en kåta att använda vid isfiske i fjällen. ...Transporteras på skoter och slå upp och ha som basläger/fikaställe eller rent av borra hål i 'golvet' och sitta inne i värmen och fiska.
Kanske blir att övernatta också, men primärt tänkt som rast/värme/fika-ställe under fisketurerna.

Efter lite läsning här på forumet funderar jag om '5BP Tentipi Arran' med vedkamin blir bra för mitt användningsområde, eller har ni tips på annan?
Jag tar hellre lite extravikt som är stryktåligt och eldfast än något lättviktsalternativ.

Sen funderar jag också lite på hur man bäst fäster tältpinnarna i snö?

Hallå själv!

Vi har använt kåta som vindskydd vid pimpelfiske på torneträsk, ofta utan värmekälla men även med fotogenkamin eller en grill. Funkar utmärkt men det kan vara svårt att få fast pinnarna, vi använder grova spikar som slås ned i isen men det finns säkert bättre sätt... läste i en gammal tråd att vissa använder isskrapor som snöankare för tält, borde nog funka.

Jag tycker det är svårt att få ordentlig värme nära golvet när man "kåtar" på snö och is så jag har bara sovit i den ett par gånger under vintern... en ark i trä med kamin är mkt mysigare...

Tentipi verkar vara det mest populära märket i sverige men venor.no gör fina kåtor
/M

Hallå alla tältkåta-människor :)

Jag funderar på en kåta att använda vid isfiske i fjällen. ...Transporteras på skoter och slå upp och ha som basläger/fikaställe eller rent av borra hål i 'golvet' och sitta inne i värmen och fiska.
Kanske blir att övernatta också, men primärt tänkt som rast/värme/fika-ställe under fisketurerna.

Efter lite läsning här på forumet funderar jag om '5BP Tentipi Arran' med vedkamin blir bra för mitt användningsområde, eller har ni tips på annan?
Jag tar hellre lite extravikt som är stryktåligt och eldfast än något lättviktsalternativ.

Sen funderar jag också lite på hur man bäst fäster tältpinnarna i snö?
Då du inte behöver tänka så mycket på vikt och volym.
Köp en betongtäckmatta, finns på metervara. Använd detta som golv under renskinnen, blir en riktig komforthöjare.
Fundera även på en dieselkamin om du vill ha varmt hela natten utan att behöva sitta eldvakt. Men visst går det att elda ved också. Har själv testat fotogenkamin (Toyoset), men är det under -10 grader, så blir det till att "luta omkull sig" i en riktig vintersäck, för att må väl.
Kåtan fäst bäst i snö med hjälp av björkruskor . Man sätter ett nylonsnöre runt ruskan, som sedan grävs ner liggande i snön, fäst sedan tältets nylonsnören i björkruskans dito.

Innertält tentipi

Hej! Nån som har koll på om det är värt prisskillanden på ca 2000 kronor från tentips innertält comfort till pro?
ska bo en hel vinter i tältet.. så innertält känns som en bra ide..

Har ännu inte köpt tältet, men det lutar åt bommulsmixen... men det är alltså skillnaden mellan de två innertälten jag är ute efter... ;-)

Kåta beställd

Nu är både kåta och innertält beställda.. Nu hoppas jag bara att dom kommer fram innan jag gör det.. :)
Det blev ett Comfort innertält.. så jag får vel se hur det funkar :)
En annan fråga, nån som vet en lämplig fotogen/ disel / bensin värmare till en varrie 7 ?
Det är lite ont om ved på svalbard ;-) och det hade varit fint att kunna värma upp och torka saker ibland...

Vi använder:
http://www.abpod.se/
Enda nackdelen är att de osar lite om man försöker ställa ned lågan så mkt som möjligt.
Deras lilla fotogenkamin går att hitta i grönmålad version på överskottslager (Kviberg i Gbg), heter då "Vattenvärmare"

Förr hade vi en Heat Pal som går på sprit men den ger sämre effekt och kortare brinntid.

Vad är det för planer du har...? Hel vinter i kåtan... Svalbard...?

/M

Senast ändrad:
På Svalbard

finns det mycket drivved från de ryska/sibiriska floderna. Fast skall du bo i en tältkåta hela vintern? Jordkula borde ha bättre bränsleekonomi.

Thure

Kamin tält och jordkulor på svalbard

hej igen!
Tack för kamintipset! Ska kolla om jag hittar nån sån när jah kommer upp!
Jag har ju inte tänkt elda och holla varmt hela tiden, utan endast vid speciella tillfällen.

jag ska bo i tältet så länge jag trivs, men förmodligen hela vintern (som varar till början av juni)

Jordkula är nog ingen hit på svalbard (vi har permafrost från ca en meters djup och ner till 400 meter.. så det skulle nog bli som att bo i ett mycket effektivt kyl/ frysskåp
och om man skulle värma upp den skulle marken (som holls på plats av permarosten) smälta och bilda en lerig sörja.. å de vill jag inte bo i.. ;-) Om man ens skulle lyckas att gräva den.. i frusen jord...

Så jag håller mig till tält..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg