Tältkåta

Möss, grodor och en och annan snigel samt spindlar hör väl till tarpandet//J
Precis; det är spanjackerna och inte skogssniglarna som får en annan att bita ihop lite.

Enligt Eddie Meduza-logik: orkar man släpa kåta, orkar man släpa batteripack. Alltså, lite tråd med svagström igenom gör processen kort med dem; har bevittnat dess effektivitet runt salladsodlingar. Jobbet efter installation består då av regelbunden rensning; de kryper gärna över sina stekta kusiner.

Att helt enkelt skicka in lite småkrubb i snåren borde vara en framgångsrik taktik. Eller en liten jycke -- en sån ska väl hålla krypet väck, oder was?

Eld i Nibba

Jag har bara varit inne i en Nibba en gång och spontant så kändes det inte som en eld hörde hemma där. Det var mycket sladdrigt tyg i innertältet som hängde. Kändes betydligt mer brandfarligt än Varriens tjockare bp-väv. Ska det eldas i Nibba så kräver det väl att man häktar ner innertältet på något sätt (om jag inte minns fel)?

Jag får nog krypa till korset och inse att eldspis funkar utmärkt i NIbba. Tillbringade en natt i helgen eldandes i en Nibba 7 (med innertält). Det fungerade kanonbra. Golvet gick att öppna från mitten och vika utåt. Inte alls omständligt.

På morgonen hade vi en halv dm snö ute. Innertemperaturen i kåtan höll 5º som kallast fram på morgonkvisten, innan vi satt fyr i spisen.

mvh
Håkan Å

Kåta och snö

Hej alla tältkåtefantaster!

Nu när det börjar närma sig vintertid på riktigt funderar jag på hur jag bör göra vid uppsättningen när det är vitt på marken.
Tentipi skriver själva att det enklaste är att sätta upp kåtan direkt på snön.
Spontant tycker jag att det borde bli blött och att marken skulle sjunka när jag väl börjar elda.
Dessutom är jag sedan tidigare van vid att gräva ned större tält, dels för att få vindskydd men även för att inte sjunka ned i snön.

Någon som har erfarenhet av bästa tillvägagångssätt?

Idé: Nylon+Bomull/polyester

Jag har funderat på det här med BP kåtor vs nylon (polyester) kåtor. Den ena har alla fördelar utom vikt och torktid, den andra tål inte glödsprätt och är tät som en plastpåse. Vad tror ni om att kombinera bägge tygerna? Om man använde nylon längst ner, typ nedersta metern, och BP till resten så kanske man kunde få en lätt snabbtorkande kåta som ändå tål att eldas i? Vad tror ni, dumt eller bra? Hur högt upp kan man köra med syntet för att optimera elningsbarhet kontra vikt?

Om du syr en så tar vi del av dina erfarenheter här i tråden :)

En skarv/söm som är horisontell kommer nog få en hel del styk av väder/vind.

Men en kåta med snökjol som går upp 70 cm längs duken kan kanske vara en revolutionerande idé.

Sy och berätta :)

/c

Hej alla tältkåtefantaster!

Nu när det börjar närma sig vintertid på riktigt funderar jag på hur jag bör göra vid uppsättningen när det är vitt på marken.
Tentipi skriver själva att det enklaste är att sätta upp kåtan direkt på snön.
Spontant tycker jag att det borde bli blött och att marken skulle sjunka när jag väl börjar elda.
Dessutom är jag sedan tidigare van vid att gräva ned större tält, dels för att få vindskydd men även för att inte sjunka ned i snön.

Någon som har erfarenhet av bästa tillvägagångssätt?
Vad som är bäst beror på hur mycket snö som ligger. Upp till kanske en halvmeter så skottar jag bort snön, annars trampas snön till och kåtan sätts direkt på snön. På vintern är det bra med en aluplåt under eldspisen, och ett stort mittkryss under mittstången. Stannar du flera dygn på samma ställe bildas till slut ett islock av snön från värmen.

Raskesven

På tal om ingenting så fick jag nys om att Tentipi och Get-Out micklat ihop en scoutkåta.
Det är ju flera medlemmar hära som är scoutledare.

Scoutkåtan säljs endast till scoutkårer i de förbund som är anslutna till SSR.
(inte svenska samers riksförbund) :)

Senast ändrad:
Smålänning som man är så är man alldeles för snål för att köpa en kåta, så tog jag tag i saker och ting denna helgen och byggde min egen kåta här uppe i skogen. Inget man bär med sig direkt och vackrare saker har världen skådat. Men jag får chansen att sitta i en kåta och koka kaffe och drömma mig bort och det är det vikitgaste för mig.

Men nu när man har en kåta så vill jag veta mer om de gamla traditionerna med kåtan, mycket finns insmuget i boken eld (som man läser om och om igen) och sen har jag fått en del berättat för mig. Men är det någon kåtafantast som kan berätta mer eller kanske tipsa om en hemsida eller bok där man kan fördjupa sig i kåtalivet.

Faktiskt så var jag allvarlig när jag önskade en bok/skrift och/eller en hemsida om kåtalivet. En samlingsplats av information för hur man hittar läger, ved och förbättringar.

Skulle också vara intressant med rutiner, materialval med för och nackdelar och ett kåtaforum där olika tillverkare och hemgjorda modeller avhandlas. Vilka olika spisar/kaminer som finns. Att tänka på vid olika årstider med mera.

En plats där dess läsare/medlemmar har som mål att hjälpa nybörjare och erfarna med nya tips, tankar och för att driva utvecklingen framåt.

Det önskar jag mig av tomten ;)

Lägerplats helst halvhögt, så att nattdimman inte ligger där, nära vatten som är nåbart, 20 cm över omgivande terräng ifall det skulle börja regna samt med vedtillgång och vindskyddat, morgonsol föredras. Det här gäller nog nästan alltid, utom när man kommer dit via rep och bult eller mitt i natten...
//J

Denna tråd har ju redan allt du efterfrågar?

Sen funderar jag lite kring traditionell kunskap.
Är det inte så att man vet hur man gör i vissa lägen för att man testat att göra på ett annat sätt innan och insett att det inte var bra?

Mycket av sådan erfarenhet är svår att överföra skriftligt.

http://hem.passagen.se/peken/inne.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg