För att till nöds få ett golv snabbt, tills du hittat någon bättre väv, skulle jag köpa en lättviktspressening. De är billiga, t.ex från Claes Olsson eller postorder från Naturkompaniet eller dylikt. Du konstruerar ju då också en mall och vet vad du eventuellt vill göra annorlunda när du funnit en mer behaglig, troligen dyrare, duk. Prasslig väv i lättviktspresseningar, men till nöds.
Moskoselkåtans golv, gamla typen som jag har, är i princip uppskuret längs ena radien mot dörren. Det sitter duffelliknande knappar längs ena uppskurna sidan och hålband längs andra, så man kan välja mellan att ha ytan mot dörren mer eller mindre uppknäppt eller ha heltäckande golv.
Den uppskurna radien sträcker sig till mittstången, där det också skurits ut c.a. en halvmeter åt bägge hållen i golvet, i 90 graders vinkel mot dörren. De flikar som då bildas går lätt att knäppa upp och vika åt sidan vid eldning. Längst ut runt golvet sitter också duffelliknande knappar som knäpps fast i hålband som sitter någon dm upp på kåtans stormmatta. De hålbanden har jag kompletterat med ytterligare en uppsättning hålband som sitter en bit högre upp så golvet kommer upp lite mer än ursprunget.
Raskesven