Tältgolvs väv?

Hej
Vet någon var man kan köpa golvväv. Jag funderar på att fixa ett golv till min nyinköpta kåta.
Om de dessutom säljer spännen av olika slag vore det bra.
mvh
Ht

Moskoselkåtan ger även just nu 15 procent rabatt på golven till Varriekåtorna. Ena sidan är sticktålig och läggs neråt. Golven kan knäppas upp på olika vis vid eldstad och dörröppning:
http://www.moskoselkatan.se/standard.asp?TextNummer=76

Även på deras "Fynd"-sida finns något sänkta priser på golv. Hur passformen är till Bison vet jag inte. Moskoselkåtorna är uppdelade i åtta tårtbitar.

Raskesven

Hej
Tyvärr stämmer inte storlekarna på moskoselgolven. Moskosels dukar ser jag som ganska dyra. Get out har en del spännen menj tyvärr ingen väv.

Finns det några andra tips?

mvh
ht

Hilleberg har i alla fall förut sålt stuvbitar av sina vävar. Om man tittar på deras hemsida ser jag inga sådana uppgifter nu men det kan ju vara värt att ringa och fråga. Om de inte gör det kan du titta på deras "outlet-lista" (på http://www.hilleberg.se) där de säljer en massa olika golv till halva priset, det kanske går att pussla ihop något!

För att till nöds få ett golv snabbt, tills du hittat någon bättre väv, skulle jag köpa en lättviktspressening. De är billiga, t.ex från Claes Olsson eller postorder från Naturkompaniet eller dylikt. Du konstruerar ju då också en mall och vet vad du eventuellt vill göra annorlunda när du funnit en mer behaglig, troligen dyrare, duk. Prasslig väv i lättviktspresseningar, men till nöds.

Moskoselkåtans golv, gamla typen som jag har, är i princip uppskuret längs ena radien mot dörren. Det sitter duffelliknande knappar längs ena uppskurna sidan och hålband längs andra, så man kan välja mellan att ha ytan mot dörren mer eller mindre uppknäppt eller ha heltäckande golv.

Den uppskurna radien sträcker sig till mittstången, där det också skurits ut c.a. en halvmeter åt bägge hållen i golvet, i 90 graders vinkel mot dörren. De flikar som då bildas går lätt att knäppa upp och vika åt sidan vid eldning. Längst ut runt golvet sitter också duffelliknande knappar som knäpps fast i hålband som sitter någon dm upp på kåtans stormmatta. De hålbanden har jag kompletterat med ytterligare en uppsättning hålband som sitter en bit högre upp så golvet kommer upp lite mer än ursprunget.

Raskesven

Hur kraftiga är vävarna.
Igår var jag på den lokaltygaffären. Oj vilket sortiment. Det fanns massor av olika vävar. De hade minst tre olika belagda vävar som skulle kunna passsa som golv.
Vet någon hur kraftig en duk behöver vara, Hilleberg har 120g/m2?
Hur tätt är det runt de uppvikningsbara flikarna på moskoselgolven? Jag funderar på kardborreband men det blir rätt dyrt.
mvh
harald

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg