Tältförslag

Tundraman. Som jag skrev har jag köpt och lämnat tillbaka ett trollhetta 3, då mina fötter tar i tältduken

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Om fötterna når innertältet är inte hela saken så länge inner- och yttertältet fortfarande är separerade. Jag har använt föregångaren Bergans Compact light 3 och är 193cm utan problem.
Att försöka sätta upp ett tält inomhus eller utomhus gör skillnad då stormlinor och markpinnar har stor betydelse för tältets form.
För 3 vuxna hade jag valt Bergans Trollhetta 4.

Bilderna är från uppslaget tält utomhus. Om jag lyfter fötterna bara nån cm går innerduken mot ytterduken. Därför har jag lämnat tillbaka båda tälten jag provat. Såg att något hilleberg hade vertikala väggar både vid fot och huvudända. Men då blir det ju ganska mycket saftigare prislapp

Bilderna är från uppslaget tält utomhus. Om jag lyfter fötterna bara nån cm går innerduken mot ytterduken. Därför har jag lämnat tillbaka båda tälten jag provat. Såg att något hilleberg hade vertikala väggar både vid fot och huvudända. Men då blir det ju ganska mycket saftigare prislapp

Ja, hilleberg kaitum 3 är ett av dessa, men kostar som du säkert sett omkring 9000 kr. Helsport hade tidigare ett liknande tält som heter fjellheimen 3 double. Det finns fortfarande att få tag på här för ca 5000 kr.

Det är över din budget, har två absider istället för en stor och är något tyngre än den maxvikt du angav. Kanske det ändå kan vara ett alternativ. Här finns en liten video.

Helsport hade tidigare ett liknande tält som heter fjellheimen 3 double. Det finns fortfarande att få tag på här för ca 5000 kr.

Stämmer vikten 3,7kg?

Kan nog I så fall vara av intresse för mig & min sambo. Vi har idag ett Saivo (1:a modellen) som visserligen är ett otroligt stabilt tält med manga goda egenskaper (lätt att sätta upp mm.) men tyngden gör att vi nu funderar på att skaffa lättare tält. Tältet används till vandringar så även I fjällen.

Mvh!
// Niklas

Stämmer vikten 3,7kg?

Kan nog I så fall vara av intresse för mig & min sambo. Vi har idag ett Saivo (1:a modellen) som visserligen är ett otroligt stabilt tält med manga goda egenskaper (lätt att sätta upp mm.) men tyngden gör att vi nu funderar på att skaffa lättare tält. Tältet används till vandringar så även I fjällen.

Mvh!
// Niklas

Jag tror att 3,7kg stämmer ganska bra. Be försäljaren väga det. Tältet har däremot säkert legat på hyllan länge då det är flera år sedan modellen utgick ur Helsports sortiment.

Stämmer vikten 3,7kg?

Mvh!
// Niklas

Behåll Saivo som vintertält och skaffa ett mycket lättare sommartält som t.ex. Anjan eller pyramidtält (har inte provat pyramid själv men nästa tält blir nog ett sådant)? 3,7 är ju inte jättelätt.

MSR Elixir

finns på annons på Alewalds (Stockholm och Uppsala) för 2499:-. Intressant konstruktion med bågar som ger ganska vertikala i innertältet.

Här ett omdöme http://www.feedthehabit.com/outdoors/msr-elixir-3-tent-review/

Utan att ha sett tältet i verkligheten så är jag medveten om att många svenskar/européer är lite tveksamma till att sätta upp innertältet först som man gör med detta amerikanska tält. Jag har ett likande tält sedan mer än 20 år tillbaka (Sierra Designs Half Moon) och är ganska nöjd med det.

Däremot kan jag vara något mera tveksam till att yttertältet inte verkar gå ned till marken vilket borde kunna ge en hel del fladder i hård vind på kalfjället och riskera ge en del regnintränging i absiderna på exponerade tältplatser.

Thure

Ja, hilleberg kaitum 3 är ett av dessa, men kostar som du säkert sett omkring 9000 kr. Helsport hade tidigare ett liknande tält som heter fjellheimen 3 double. Det finns fortfarande att få tag på här för ca 5000 kr.

Det är över din budget, har två absider istället för en stor och är något tyngre än den maxvikt du angav. Kanske det ändå kan vara ett alternativ. Här finns en liten video.

Jag är lite tveksam till just den gamla modellen av Fjellheimen. Inte för just designen, men att tältet som säljs troligen är en hyllvärmare som legat i lager länge vilket kan påverka material som åldras (ex PU-beläggningar). Dessutom är denna gamla modell försedd med Helsports gamla stänger (som haft kvalitetsproblem) och inte uppgraderad med DAC stänger.

Kolla in Mountain Hardwear Optic Vue 2.5. Billigt och stabilt kupoltält. Har ett själv och det är toppen för det priset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ska fortsätta hålla ett öga öppet, dock börjar tankarna gå mot att skippa tält i sommar. Kommer jobba en hel del under sommaren så det blir inte mycket tid över. Men fortsatta förslag välkomnas

Jag är 190 och tycker trollhetta 3 funkar perfekt. Lite får man kompromissa när man är lång...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg