Tälta ute i skogen

Det du använder hör ingen annan. Däremot så kopplar du in en blåtandshögtalare, så är inte du ensam om "öljudsupplevelsen"!

Så trist attityd Anders, att kommentera utan att läsa och förstå vad man kommenterar!

Åh, jag förstår nog. Men jag kanske tolkade "Ute i naturen ska man..." lite hårt. Som det skrevs.

Kommentaren om lurar var avsedd för trådstartaren, han reser själv. Lurar funkr då fint. Fast även lurar går att dela med sin kära :)

Hej!

Jag tänkte i sommar bege mig ut på en roadtrip på motorcykel själv, åka norrut från Stockholm och tälta och fiska så långt bort från andra människor som möjligt :).

Jag har inte gjort något liknande förut, så jag tänkte fråga någon här om dom har en checklista eller liknande på saker som man behöver ha med sig.

Utrustning, kniv, såg, fiskespö, tält osv osv.
Är det någon som har några tips/lista eller annat som kan tänkas vara användbart?

Mvh
Joakim

Tycker det låter som en utmärkt idé, som KimE skriver så finns det vägar nära de flesta inlandsälvar i norra Sverige och det finns fantastiska platser där man kan vara hyfsat för sig själv. Angående utrustning så är det nog lättare att du letar, det finns många listor, men det är ju inga konstigheter. Angående såg och/eller yxa så tycker jag absolut du kan ta med dem; på många ställen finns ju iordningställda vindskydd/grillplatser där det ofta finns ved som inte alltid är kapad eller klyvd optimalt. Fiskekort brukar ju som regel säljas i bensinmackar, konsumaffärer, turistbyråer osv. Inga större problem att fixa på plats även om det ju är bra att planera rutten i stora drag.

Vad är det för hoj? Det finns en fördel med att kuska runt med hoj och det är att vikten behöver man inte bry sig så mycket om. :) Vilket innebär lite lyxigare tillvaro. Samt är ju det lätt att finna vindskydd då man är så rörlig. Så kör på det. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du hårda packväskor på din hoj så har du automatiskt en stol och ett bord [emoji1] laddar mobil och annat gör du via 12-volt uttag på hojen. Har du inget så montera ett. Reservbehållare för bensin om du åker så du har långt mellan mackarna är viktigt. I övrigt gäller vanlig checklista för utevistelse. Med fördel att du inte behöver tänka lika mycket på vikten.

Skulle någon ha med ett sådan oljudsburk när jag är ute och campar skulle den tappas i första bästa bäck! Ute i naturen ska man lyssna till den och fåglar och slappna av från vardagen!

"Ska" man?

Jag lyssnar på podcast ljudbok eller musik när jag är trött eller uttråkad
Även i naturen. Även i fjällen. Med det inte sagt att jag gör det hela tiden.

Tjena!

Jag var ute "ungefär så" ca 50 nätter förra året med skillnaden att jag inte fiskade (ett helsefyr att hitta ett dugligt spö som går att sektionera, teleskopspön vibrerar sönder oftast).

Nu hade jag inget uttalat mål att hålla mig "undan", men resan blir ofta trevligare ju mindre & mer bortglömda vägarna är.

Det finns väldigt mycket grusväg & bortglömd väg som är trevlig och håller dig borta från "städerna".

Sverige är långt, och norr om Åre, sen är du ganska ensam.

Folk som inte kör hoj har en uppfattning att man utan att blinka lastar på 50 kg, men det gör man helst inte, såtillvida man inte kör en 1200:a och är en "komfortknarkare" som ogärna viker av från de större vägarna.

För egen del så var det just att minimera packvolymen (jag kör m mjuka väskor) så att det knappt påverkade min åkning som fick mig att fastna i UL-träsket, för på en lättare hoj så är det stor skillnad på 20 kg packning resp. 35 kg, i synnerhet om du inte har möjlighet att få vikten nära tyngdpunkten på hojen.

Dessutom så ställer ibland verkligheten till det för en, och det är ingen "promenad i parken" att promenera 1-2 km med 35 kg packning i väskor som inte är gjorda att gå med, de är ju specialgjorda för att rida på hojen (!).

Jag har 2 facebookgrupper, i den ena finns det väldigt mycket hojkunskap/packning (Nordiska Motorcyklister), i den andra (Vindskydd i Norden) lägger vi upp trevliga vindskydd och har satt ihop en vindskyddskarta så du i princip aldrig behöver resa tältet om du inte har lust (ca 3000 vindskydd markerade).

Välkommen!

3cd220ef1bdb1dd090d9a5fe345da5e8.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Ps. Jag har en sån där "Oljudsburk" från BOSE som alltid är med.

Ljudet är toppen, den är liten, och man kan välja helt själv om man vill lyssna på Ace of Spades med Porrka Playboys https://youtu.be/Ci8IoKkHrjY , podcasten Färd eller nyheter på P3.

Eller så låter man den bara ligga kvar i väskan.

Personligen tycker jag att det är ganska befriande att förgylla en fantastisk afton med passlig musik. Iaf ibland.

Dessutom så ställer ibland verkligheten till det för en, och det är ingen "promenad i parken" att promenera 1-2 km med 35 kg packning i väskor som inte är gjorda att gå med, de är ju specialgjorda för att rida på hojen (!).

Har du mjuka väskor men även hårda kan man köpa en ramryggsäck
som man kan plocka av säcken på.Sen ordna lite remmar och bara lasta på mc väskorna.

Bergans powerframe vet jag inte om man kan ta loss säcken på men kan man så klarar den ramen typ av och fästa hela hojen med väskor o allt och bära iväg...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg