Underbara Lofoten!
Det funkar alldeles utmärkt att tälta på Lofoten. Särskilt om man är ute och paddlar så kan man hitta rena, fina sandstränder á la medelhavet med smaragdgrönt vatten. Dock gäller det, likväl som i Sverige, att vara lite finkänslig och inte stampa in på någons bakgård. Frågar man brukar det dock inte vara några större problem.
Något jag dock vill höja ett litet varningstecken för är det faktum att på vissa ställen kan det vara ganska starka strömmar i Lofoten, med tanke på att ni tänkte paddla. Tidvattnet skapar stundtals lite bekymmer, så det gäller att gärna ha med en tidvattentabell och veta hur man ska läsa den. Fråga gärna lokalbefolkningen om särskilt knicksiga ställen, men tänk på att dom flesta åker omkring där uppe med någon typ av motorförsedd båt och inte nödvändigtvis vet hur det är att vara ute i kajak. Vattnet är kallt och dåligt väder kan sommartid innebära 5 grader, ihållande regn och 15-20 sekundmeter. Jag vill inte på något sätt avråda, det är enligt min mening paradiset på jorden, men Lofoten KAN kräva bra utrustning och ett ännu bättre omdöme.
Ett annat område, som jag med viss tvekan vill rekommendera (om alltför många åker dit blir det ju inte lika ensamt/storslaget) är Vesterålen. Många tror att det är en del av Lofoten, men det ligger norr om Lotofen-öarna och åker man bil ut till Lofoten så åker man igenom Vesterålen. När ni kommer till Sortland, sväng inte ner mot Stokmarknes och Lofoten, utan ta norrut mot Öksnes och Bö. Om man har god paddlingsvana och lite tur med vädret så är utsidan av Vesterålen helt fantastiskt underbar med stora, långa sandstränder, otroligt fågelrika öar och sagolik utsikt. Några favoriter är Gaukvaeröya, Skogsöya och Tindsöya. Bö är en bra iläggningsplats om det är hyffsat väder och Kråkberget är bättre om det blåser. Allmänt är Vesterålen mer storslaget än Lofoten (enligt mig i alla fall), men det är inte lika branta och dramatiska fjordar.
Om ni vill se härliga paddlingsbilder från Lofoten och Vesterålen, kolla gärna på
http://www.crossinglatitudes.com
God tur!
.patrik.