Tälta på kebnetoppen?

Tjenare!

Tänkte ta en tur till Kebnekaise i början av augusti och en tanke som slog mig var att det skulle vara häftigt att vakna upp på toppen. Så jag funderar på om det är möjligt att tälta vid topplattformen / strax innan glaciären eller om det är för stenigt, blåsigt eller dumt att göra av någon annan anledning?

Har inte hittat någon information om någon annan som gjort något liknande, så vad föreslår ni?

// Andreas

Kör ett självstagande kupoltält som tål massa vind och så stenar du fast det på snön.

Tänkte precis köpa ett tält, men var mer inne på ett självstadgande enmanstält. Kikat lite på Marmot Tungsten, men är inte helt säker på hur bra det står emot lite tuffare vind. Lär väl iof funka ganska bra om man fäster lite vindlinor i de omgivande stenblocken?

Har du någon koll på hur mycket det kan blåsa där uppe under denna årstid?

Har du någon koll på hur mycket det kan blåsa där uppe under denna årstid?

Det kan blåsa hur mycket som helst, året runt. 20m/s kan väl hända också på sommaren, men då är det bara dumt och livsfarligt att vara där uppe.
Låter kanske inte så farligt med vind när man är hemma framför datorn, men när det händer på riktigt skulle du önska att du satt istället nere på fjällstationen.
Också är det en stor fara om tältstängerna bryter, river tältet sönder och slår dig i huvudet.

Sveriges högsta byvindhastighet uppmättes i Tarfala, fallvin, på 79 m/s
Högsta medelvind är Stekenjokk med 47 m/s
men tar vi augusti är det "bara" 32 m/s, och på åreskutan (och där har du nog worst case scenario)

jag skulle inte vilja vara i ett tällt däruppe då;)

Kör ett självstagande kupoltält som tål massa vind och så stenar du fast det på snön.

Det kan blåsa hur mycket som helst, året runt. 20m/s kan väl hända också på sommaren, men då är det bara dumt och livsfarligt att vara där uppe.
Låter kanske inte så farligt med vind när man är hemma framför datorn, men när det händer på riktigt skulle du önska att du satt istället nere på fjällstationen.
Också är det en stor fara om tältstängerna bryter, river tältet sönder och slår dig i huvudet.

Jo jag har seglat en del, och 20 m/s känns ju även om man nu inte direkt blåser omkull. Men borde man inte bara kunna slinka in i toppstugan om det skulle vara en nödsituation? Jag vet inte hur många sekundmeter man kan räkna med att ett liknande tält håller eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare.

Sveriges högsta byvindhastighet uppmättes i Tarfala, fallvin, på 79 m/s
Högsta medelvind är Stekenjokk med 47 m/s
men tar vi augusti är det "bara" 32 m/s, och på åreskutan (och där har du nog worst case scenario)

jag skulle inte vilja vara i ett tällt däruppe då;)

Njaej, 32 m/s är ju ingen höjdare kanske, men vet du hur frekvent dessa stormbyar inträffar och om de kan uppstå utan förvarning även om väderprognosen ser lovande ut?

Förtydligande, 32 m/s är medelvind. Denna definierar SMHI enligt

Medelvindhastigheten mäts numera alltid över 10 minuter. Beroende på vindmätarkonstruktion kan medelvinden ha beräknats över något kortare tidsintervall när det gäller äldre mätningar.
Dvs inte en stormby (då var det 75 vi talade om). Och rekord är det ju, då de har uppmätts typ 1 gång, men hur många gånger har det varit strax under? ingen aning. Men har svårt att tänka mig en mer exponerad plats än toppen av det högsta berget.

Jo jag har seglat en del, och 20 m/s känns ju även om man nu inte direkt blåser omkull.

När du seglar följer du med vinden... Det gör du inte när du vandrar. Eller förresten - om det blåser tillräckligt gör du ju det...

Men borde man inte bara kunna slinka in i toppstugan om det skulle vara en nödsituation? Jag vet inte hur många sekundmeter man kan räkna med att ett liknande tält håller eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare.

Eftersom du skriver "eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare" skulle jag, om jag vore du, fundera en gång till...

Njaej, 32 m/s är ju ingen höjdare kanske, men vet du hur frekvent dessa stormbyar inträffar och om de kan uppstå utan förvarning även om väderprognosen ser lovande ut?

Spelar det verkligen någon som helst roll hur ofta det inträffar om du råkar befinna dig där just när det inträffar?

Förtydligande, 32 m/s är medelvind. Denna definierar SMHI enligt

Medelvindhastigheten mäts numera alltid över 10 minuter. Beroende på vindmätarkonstruktion kan medelvinden ha beräknats över något kortare tidsintervall när det gäller äldre mätningar.
Dvs inte en stormby (då var det 75 vi talade om). Och rekord är det ju, då de har uppmätts typ 1 gång, men hur många gånger har det varit strax under? ingen aning. Men har svårt att tänka mig en mer exponerad plats än toppen av det högsta berget.

Ja du har nog rätt angående att det är den mest exponerade platsen. Får undersöka väderhistoriken lite närmre ;)

När du seglar följer du med vinden... Det gör du inte när du vandrar. Eller förresten - om det blåser tillräckligt gör du ju det...
Haha, du har förmodligen aldrig befunnit dig på en segelbåt om du tror att vinden alltid bär dit man ska. Hört talat om kryssning? ;)

Eftersom du skriver "eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare" skulle jag, om jag vore du, fundera en gång till...
Jag utsätter mig självfallet inte för onödiga risker och det är ju förstås utav denna anledning som jag rådfrågar på forumet. :)

Spelar det verkligen någon som helst roll hur ofta det inträffar om du råkar befinna dig där just när det inträffar?
Precis som med allt annat handlar det ju om att göra en riskbedömning om hur sannolikt något är eftersom olyckor kan inträffa oavsett vart du befinner dig. Att överhuvudtaget befinna sig på fjället innebär en ökad risk.

Haha, du har förmodligen aldrig befunnit dig på en segelbåt om du tror att vinden alltid bär dit man ska. Hört talat om kryssning? ;)

Ja, jag känner till kryss, men det brukar man som seglare i möjligaste mån undvika. Som seglare föredrar man i regel slör eller halvvind och då märker man inte av vinden särskilt mycket...

Precis som med allt annat handlar det ju om att göra en riskbedömning om hur sannolikt något är eftersom olyckor kan inträffa oavsett vart du befinner dig. Att överhuvudtaget befinna sig på fjället innebär en ökad risk.

Där håller jag inte med dig då du förutsätter att fjällvandraren saknar kunskap. För en väl informerad fjällvandrare innebär det snarare mindre risk att befinna sig på fjället än att befinna sig i storstadstrafik...

Jo jag har seglat en del, och 20 m/s känns ju även om man nu inte direkt blåser omkull. Men borde man inte bara kunna slinka in i toppstugan om det skulle vara en nödsituation? Jag vet inte hur många sekundmeter man kan räkna med att ett liknande tält håller eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare.

Om du har inte så mycket erfarenhet lita på vad folk här säger.

Såklart är det möjligt att tälta där uppe, men att man kan göra nånting betyder inte att man skulle göra det.
Du sa att du hittade ingen information om tältning på toppen- om ingen gör det finns det väl en anledning för det?!

Att ha en 'basecamp' och gå på topptur är det som är logisk att göra.

Bära upp all din utrustning till toppen, sova på stenblocksterräng helt utsatt för vädret och har inget vatten (eller bära upp allt vatten) - varför?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg