Tälta norr om Aktse

Vi har planer på att vandra längs kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk i sommar och eftersom leden går bara cirka fem kilometer från Skierfe kommer vi nog att göra en avstickare dit. När jag tittade på kartan såg jag att det är rätt många höjdkurvor norr om Aktse, så vi vill inte gå alltför långt ner mot stugorna innan vi letar upp en tältplats (turen till Skierfe blir en kvällspromenad) eftersom vi då kommer att få gå tillbaka uppför igen. Ett krux är att det på kartan inte finns några bäckar utmarkerade där vi vill tälta, men erfarenhetsmässigt vet jag att det kan finnas små bäckar i alla fall.

Är det någon av Utsidans läsare som har vandrat kungsleden norr om Aktse och kan berätta hur det ser ut 2-3 km norr om Aktse?

Mvh Daniel

Hög platå

Jag har vandrat fram till utsikten över Rapadalen som en dagstur från Sitojaure. Det är en högplatå och jag minns det som helt vattenlöst hela vägen längs Kungsleden. Ett tip kan vara att lämna leden och gå runt Tårresåive (vill jag minnas den flaka toppen heter, jag har inte kartan här). Det är mycket lättvandrat utanför leden och det finns några sjöar där och möjligen bäckar emellan dom

Det är ganska brant norr om Aktse men det går att tälta på flera ställen.

De bästa (man skulle även kanske skulle kunna säga de ända bra) tältplatserna ligger precis ovanför trädgränsen, där det finns hur många som helst.

Där finns dock inga bäckar. Det rinner dock minst en liten bäck över stigen då man går upp från Aktse. Vad jag kommer ihåg så tar det ca 15 min att nå den från trädgränsen.

Slutsats: Det går utmärkt att tälta om man är villig att bära lite vatten. Det underlättar då om man har en vattensäck eller dylikt.

Lycka till

Tältade mellan Kungsleden och Skierfes topp längs stigen i höstas och det är dåligt med vatten. Det rinner dock lite vatten över Skierfestigen vid ett par ställen. Den största bäcken ligger ganska nära toppen. Antar att de små bäckarna är ganska beroende av nederbörd/snöfältsavbsmältning små som de var. Det finns även vatten längs Kungsleden ner mot Aktse som någon skrev tidigare.
Jag fick uppleva Skierfes topp under en helt klar himmel, solnedgång & vindstilla. Jag hoppas att du får uppleva detsamma.

Helt rätt tänkt

att göra en avstickare till Skierfe. Utsikten där är magnifik. Jag vandrade där omkring för två år sedan och tältade då vid de två små sjöarna öster om Skiefe (precis på Nationalparksgränsen). Där fans det rinnande vatten.

Gick kaffesugen hela vägen!

Ta med vatten på sträckan kungsleden - Skierfe! gick grymt kaffesugen hela den vägen 1989.
Idén att tälta vid sjöarna norrut genom passet mellan Passåive och Tåresåive är bra. Efter passet passerar man två små gölar sedan fortsätter man några hundra meter fram till en liten höjd vid den första sjön, torr och bra tältplats. Från tältplatsen har man fin utsikt över höglandet mellan Passåive och den spetsiga toppen Suorkisjnjurtje.
Annars kan man tälta öster om kungsleden också, där den kommer upp på högplattån från Aktse där går det att hitta lite vatten och slät mark att tälta på. Se kartor och reseberättelser under rubrikerna "Sarek 89" och "Aktse-Salto 91" på min hemsida http://fjallen.get.to/

///Claes

Det finns lite vatten....

Augusti 2000 gick jag från Svine och upp. Snustorrt hela vägen. Men precis i stigkorsning ovanför Aktse finns ett antal tältplatser som brukar vara väl utnyttjade. Där finns faktiskt en liten bäck. Alldeles nedanför tältplatserna. Inte mycket vatten men kaffetörstig behövde jag inte vara!

/Börje

Re: Det finns lite vatten....

Börje H; sa:
... precis i stigkorsning ovanför Aktse finns ett antal tältplatser som brukar vara väl utnyttjade. Där finns faktiskt en liten bäck. Alldeles nedanför tältplatserna. Inte mycket vatten men kaffetörstig behövde jag inte vara!

/Börje

Jovisst! det var detta vatten jag skrev om sist i mitt inlägg, men på vägen från stigkorset och fram till Skierfe fanns det inget vatten att hitta! (ja, jag gick förvisso inte ända fram till toppen utan vek av in mot högplattån, så sista biten till Skierfe kan jag inte uttala mig om)

///Claes

[Ändrat av cnygardh 2002-05-27 kl 16:29]

Mygg!

Som tidigare talare understrukit så är det dåligt med vatten. Dock finns det extremt mycket mygg i krokarna.
Gick förbi Aktse förra sommaren och höll på bli mer eller mindre vansinnig runt Aktse p.g.a. alla myggen. Vad jag rekomenderar är att försöka ta er söder ut, efter Aktse och tälta efter trädgränsen. Lite stenigt och vattenlöst men mindre mygg :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg