Ingen egen erfarenhet av hård blåst, men har läst en hel del i andra trådar här på utsidan.
Sätter du upp tältet ordentligt (d.v.s. rätt) klarar det otroligt mycket, om inte vinden vänder sig nittio grader.
Duken går sällan sönder, det är bågarna som knäcks då de pressas ner i ansiktet på dig =)
( Ja en knäckt pinne kan säkert peta hål i duken så att den rivs upp. )
Dyrare tält brukar ha plats i bågkanalerna för dubbla pinnar.
Det ska framgå i instruktionerna vilken sida som skall riktas mot vinden. Mitt fjällräven skall ha fotändan mot vinden, och det har också dubbla stormlinor åt det hållet. Nackdelen är att duken pressas mot fötterna vid blåst.
Sen ska ju tältet vara spänt. Saker som fladdrar håller sämre. Om tältet inte går ända ner till marken kan det, vid supervindar, vara smart att bygga någon slags mur som bromsar vinden längs marken.
Se till att stormlinorna sitter ordentligt. Släpper dessa börjar det fladdra och det är inte bra. Säkra även dörren med ögglorna som är avsedda för detta. Om dragkedjan blåser upp kan man få en mysig ballong.
Läste även i en annan tråd att vissa tunneltält med dörren på kortsidan rekommenderas ha dörren mot vinden. Rent spontant känns detta olämpligt om det blåser riktigt hårt. Öppnar man dörren lär tältet landa x antal mil bort.
Vissa förespråkar att lägga sten direkt på duken. Jag har aldrig prövat detta, men det känns väldigt fel. Är duken rätt spänd belastas den jämt och på ett sådant sätt att den får maximal styrka. Det är konstruerat så. Att lägga stenar som stör detta, och kanske även är vassa, kan inte vara bra.
För att sammanfatta det jag lärt mig.
Givet att det är ett bra tält (icke 150kr på ÖB) som är rätt och ordentligt uppsatt klarar tältet otroligt mycket. Det håller mer än vad du själv tror, och kan du sova är det ingen fara. Börjar vi prata stormstyrkor (då går det tydligen inte att sova) verkar ett tips vara att hålla i pinnarna så att dessa inte pressas ner så långt att de går av.