Tälta med familjen i två småtält?

Vad blev det för tältkåta? Det har jag kollat ganska mycket på och det skulle kunna vara ett alternativ om de uppskattar fjällen. Hur många är ni? Hur stort har ni? Hur klarar det hårda vindar? Vad har ni i tältet (Innertältt/gov, kamin)?

Ett tag när barnen var mindre klämde vi in oss alla 4 i ett Nammatj 3GT. Det var väl ok för någon enstaka natt. Sist vi var uppe kompletterade vi med ett mindre tvåmanna. Tycker att det är en bra kombo med ett lite större med absid och ett lite mindre som också fungerar när någon är iväg själv.

Bra tips tidigare om att hyra om det är ett tillfälligt behov. Dock så är det av väldigt stor vikt att tältet är av bästa kvalitet. Är det besvärligt väder vet jag inte om jag skulle lita på hyrutrustning. Definitivt inga campingtält på kalfjället. I höstas i de fjäll du ska till blåste vårat Nammatj nästan sönder i en storm och vi fick rädda oss till ett vindskydd.

Jodå, jag har legat i ett Hilleberg Keron 4GT som blåste sönder mellan blåhammaren och storulån, så jag är inte nöjd med vad som helst. Det vad dock "bara" en pinne som gick av och duken stod pall för det extra trycket, dock blev allt som låg emot duken som kollapsat genomblött... Då är man tacksam att det är sista natten och att man dagen efter ska till civilisationen :)

Vad blev det för tältkåta? Det har jag kollat ganska mycket på och det skulle kunna vara ett alternativ om de uppskattar fjällen. Hur många är ni? Hur stort har ni? Hur klarar det hårda vindar? Vad har ni i tältet (Innertältt/gov, kamin)?

Ett BP Topp jakt 7 från Moskoselskåtan/Tentipi med golv deras toppmodell för 16 år sedan. Ingen kamin.
Två vuxna tre barn och en hund (Samojed). Vi har använt tältkåtan stationärt på scoutläger och vid paddlingar samt ett par gånger i fjällen fast under trädgränsen. Denna modell är för tung för vandring IMHO.

Vindtåligheten är bra om man var bra förankringar, ovanför trädgränsen är det ibland svårt med det skulle jag tro.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Lavskrikan Långsiktig plan för familjen Bo och sova 59
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg