Tälta på västkusten
Hej Louise!
Calle Martins heter jag. Jag är accessansvarig i Göteborgs KK. Det verkar som att du inte kommer att tälta under din vistelse här så mitt svar riktar sig mer till klättersveige. Läs gärna på accessdatabasen innan ni åker till en klippa. Just nu är det dock ett antal klippor som är dåligt uppdaterade då intesivt accessarbete pågår och man vill att det vär frukt innan man släpper ny information.
Det är extremt få ställen på västkusten där det kan anses vara lämpligt att campa vid klätterklippan. Det är lite för hög belastning och för urbaniserat för att det ska funka. Aspen är ett exempel på det, och faktiskt en hårt drabbad klippa då det är extremt mycket klättrare där.. När man klättrar i Aspen anar man inte hur många som bor i närområdet, och därmed hur viktigt det är att inte parkera fel, och hur synlig man är när man tältar. Det är inte ok att tälta i Aspen. Det kanske finns ett fåtal ytor där man inte bryter mot allemansrätten men det gör det inte ok att tälta där. Västkustens klippor är hårt frekventerade och området är så pass urbaniserat att vi klättrare är hänvisade till campingplatser. Detta är viktigt.
Jag har just rekryterat hjälp med accessen i Göteborg och Aspen är den klippa som är överst på prioriteringslistan.
Jag pratat med ganska många av de närboende och de är alla mycket bra folk. De klagomål de har att framföra är hårresande och jag anser att deras önskemål är högst rimliga. På vägföreningens önskan (som kan liknas vid ett byalag) har jag avvaktat att kontakta kommunen. Men jag arbetar på att få tillåtelse att få upp en skylt med accessinformation.
Angående Aspen:
Ingen camping, de närboende ser dig och campingen är ett sanitärt problem.
Parkera endast på anvisad plats, bilar har parkerats så att de närboende inte kan komma hem. Tyvärr är parkeringen undermålig och tar inte många bilar. Åtgärd planeras. Alternativ parkering är 500m tidigare på vägen.
Ta inte grus från vägföreningens väggruslåda i backen. Den töms av klättrare.
Tälta inte alls, men absolut inte i trädgården hos de närboende.
Skrik inte, de närboende lever med hög ljudnivå ALLA dagar under sommarhalvåret. Det hört mycket tydligt.
/Calle