Tälta i åskväder?

Re: Re: Läs

Kabonk; sa:
bowall; sa:

"Varje år träffas ungefär 100000 människor av blixten i USA. Ungefär 450 av dessa dör, vilket ger en mortalitet på ungefär 25%." (Citatet hämtat från artikeln i fråga.)

Förvisso är jag bara ingenjör, och inte läkare, men ovanstående följer inte helt de räkneregler jag lärt mig.

Tar upp tråden på nytt då det utbrutit lite åskdiskussioner i andra trådar. Numera inleds dokumentet ovan med följande passus:

" USA avlider ungefär 120 personer årligen efter att ha träffats av blixten. Hur många som träffas totalt sett är ej känt, men då man bedömer att dödligheten är ungefär 10-25 %, bör denna siffra vara ungefär 1000 personer."

Thure

Jag har läst denna tråd, och vill nämna att en vandrare som jag pratat med, han har varit med om att blixten slog ner i hans (kupol) tält.

Blixten följde bågarna ner i marken, och han klarade sig oskadd.

Så vi kanske alla kan klara oss, bara vi är i tältet när det åskar? (eller så kan man stå på huk i gummistövlar utanför, och hoppas blixten väljer nån fjällbjörk istället... :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg