Tält

Jag har ett Marmot Grid Plus, ett lite billigare alternative men rymligt och bra för en person. IV är ostast två I det utan problem (förutom att det blir trångt i fotänden).

Det är något av en annorlunda konstruktion med fyra bågar, själva tältet är självstagande men absiden kräver två fästpunkter.

det är helt odramatiskt på insidan även när man har problem att stå upp utanför. Jag är 190cm och jag håller inte med om att det skulle vara några problem att ta sig i och ur.

Instämmer verkligen där det är väldigt stormsäkert man hör bara vinden den märks aldrig i tältet. Sen en korrigering jag har aldrig sagt att det är några problem att kliva in och ut ur Soulo jämfört med Unna men jag har sagt att det är enklare att kliva in och ut ur ett Unna. Det är 2 skilda saker.

/Kjell

Många här som är glada i sina Soulo:) Har haft mitt i fyra år snart och kan hålla med om att det är lite trångt och tungt och som pensionär blir man inte vigare med åren. Dock, tältet är fantastiskt stabilt och det är prio ett på kalfjället. Har även extragolvet och en Thermarest NeoAir men får nog tillskriva madrassen oljudet, låter lika illa när jag använt den på hårda golv, mattor, etc. Har även kudden:)

Instämmer verkligen där det är väldigt stormsäkert man hör bara vinden den märks aldrig i tältet. Sen en korrigering jag har aldrig sagt att det är några problem att kliva in och ut ur Soulo jämfört med Unna men jag har sagt att det är enklare att kliva in och ut ur ett Unna. Det är 2 skilda saker.

/Kjell

Det är riktigt som du säger, mitt ordval var inte det bästa.

De hade ett Unna uppställt på Naturkompaniet när jag var där häromdagen och det var ju riktigt trevligt att hoppa in i måste jag säga, verkligen ett lyft från Soulo. Svårt det där med att det inte finns någon självklar absidlösning bara. Knäppa loss ena hörnet på innertältet eller ha ryggan utanför i sitt regnskydd verkar dock båda vara ganska sunda alternativ.

Större skillnad än jag trodde!

Appropå avsaknaden av absid i Unna:

Det finns gott om utrymme mellan ytter och innertält att packa saker i. Utöver detta blir det mycket extra utrymme om man använder de staglinorna som finns på tältets långsidor.

Jag får utan problem in allt innehåll i en 100-literssäck (plus säcken) i utrymmet mellan inner- och yttertält utan att vare sig knäppa loss hörn av innertältet eller släpa med mig något utöver det nödvändiga in i innertältet.

Innan köpet funderade jag mycket på avsaknaden av absid, men såhär i efterhand kan jag konstatera att jag inte behöver någon och att jag föredrar det extra utrymmet man får inne i tältet.

Unna är väldigt funkis som solotält för paddling. Kompakt på utsidan, hittar många fler tältplatser än med ett 2-3manna kupoltält. Rymligt så det räcker och blir över invändigt och man kan välja mellan större "absid" eller större innertält. Jag är 191cm / 86 kg . Man når ju krokarna lätt så jag brukar variera beroende på om det ör mycket blöta prylar, om jag ska köra köket etc. Jag bytte bågarna i mitt mot lite grövre sedan de knäcktes i en rejäl vindby i Sarek, så nu är mitt Unna extra stabilt dock nåt hekto tyngre. I övrigt är väl prislappen önödigt hög förstås.

Appropå avsaknaden av absid i Unna:

Det finns gott om utrymme mellan ytter och innertält att packa saker i. Utöver detta blir det mycket extra utrymme om man använder de staglinorna som finns på tältets långsidor.

Jag får utan problem in allt innehåll i en 100-literssäck (plus säcken) i utrymmet mellan inner- och yttertält utan att vare sig knäppa loss hörn av innertältet eller släpa med mig något utöver det nödvändiga in i innertältet.

Innan köpet funderade jag mycket på avsaknaden av absid, men såhär i efterhand kan jag konstatera att jag inte behöver någon och att jag föredrar det extra utrymmet man får inne i tältet.

Instämmer helt och hållet!!!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg