Tält

Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt. Är det bara Hilleberg som gäller (trots att de fick dåligt i Råd och rön har jag aldrig hört någon tycka det??), eller det inns fler bra på marknaden?

Det har sagts förut men prova sökfunktionen! Det finns många bra alternativ till hilleberg. Själv kör jag med hilleberg och trivs med det.

/Andreas

Fick ett tips häromdan om att Ferrino skulle göra bra tält, har tyvärr ingen erfarenhet av det märket men kan ju vara värt att kolla upp.
Hittade denna tråden här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31090&pagenumber=1

Själv använder jag Hillebergtält och tycker dessa tält ligger i en division över de andra vanliga tält-märkena i sverige. Var iaf så jag tyckte när jag gick över till Hilleberg men det var ju några år sen.

Skulle vilja slå ett slag för Helsport också. Norges motsvarighet till Hilleberg ungefär. Kan dock vara lite bökigt att få tag på om man är rädd för att handla i butiker utanför sverige...

Sarala; sa:
Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt.

Låter som Hillebergs Nallo 2 eller 3, GT om ni vill ha lite extra utrymme, Kaitum är oxå ett alternativ om ni vill ha två absider.

Jag har använt både Hilleberg och Helsport under ganska extrema förhållanden på Svalbard och finner dem helt jämbördiga. Pris och tillgänglighet är det som avgör där.

Testet i R&R är rätt vilseledande. Inget av tälten i testet är olämpligt för fjällen.

Det finns en hel del andra tältmärken som kan vara värda att kolla upp. Problemet är väl bara att det kan vara svårt att få tag på någon som använt det och kan ge något betyg. Dett på grund av att märket i fråga inte säljs mycket i Sverige. Hillebergare finns hur många som helst av.

Några andra tältmärken som verkar OK och är bra ur pris och viktssynpunkt är t.ex. (förutom ovan nämnda) Salewa, MSR och Exped. Kolla på exempelvis www.addnature.com.

Å själv har jag Hilleberg Nallo, fast ett som det inte regnar in i till skillnad från tältet i R&Rs test. :)

Mvh
Peter P.

pal2; sa:
Testet i R&R är rätt vilseledande. Inget av tälten i testet är olämpligt för fjällen.

Det finns en hel del andra tältmärken som kan vara värda att kolla upp. Problemet är väl bara att det kan vara svårt att få tag på någon som använt det och kan ge något betyg. Dett på grund av att märket i fråga inte säljs mycket i Sverige. Hillebergare finns hur många som helst av.
Brittiska Vango gör rätt OK (och rätt billiga) tält. Verkar inte finnas att köpa någonstans i Sverige, så det är postorder som gäller.

Vi trivs med vårt AKKA R/S 4 = Lite billiare än Hilleberg men helt OK kvalité. Perfekt med dubbla absider och rymligt nog för tre + mycket packning.

Hilleberg Nallo 2 GT tex.
Fjällräven F.E.M

Båda finns på Naturkompaniet tex, som har 500 spänn tältbidrag eller vad dom kallar det. Man får 500 spänn utrustningsbidrag vid köpet, dvs andra varor för 500 spänn. 5000+500(-500), en liten tröst ;)

// Jocke, som ska satsa på Hilleberg Akto

Bergans kanske? Men egentligen Hilleberg Nammatj!

Hej!

Har du kikat på Bergans sortiment. De har tunneltält till riktigt bra priser. Både 2- och 3-mannavarianter som ser riktigt fina ut. Men egentligen kan jag bara rekommendera ett tält. Hilleberg Nammatj på grund av den otroliga detaljkvalitén och den överlägsna ventilationen. Dock kan tillägas att Bergans säljer tält till nästan halva priset.

MVH

Björn Nilsson

Sarala; sa:
Jag tänkte köpa ett tält till en fjällvandring i sommar, men är osäker på vilket jag ska köpa. Jag har höga krav på det och och har tänkt att lägga några tusen på det. Tänkte bara höra era åsikter om vad ni anser är bra? Det ska rymma 2-3 personer och jag prioriterar låg vikt. Är det bara Hilleberg som gäller (trots att de fick dåligt i Råd och rön har jag aldrig hört någon tycka det??), eller det inns fler bra på marknaden?
Du nämner: Fjällvandring sommar, 2-3 pers och prioriterar låg vikt.

Du lär få svårt att hitta ett tält som matchar Nallo3 2,4 kg.
Själv skulle jag välja GT varianten 2,8 kg.

Genomtänkt lättanvänt och bra detaljlösningar, är det som talar mest för hb tycker jag(har ett Stalon och ett Akto).
Helsport ser också intressant ut, jag har inte kollat på deras tält dom sista årgångarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg