Tält - Vindskydd - Övrigt..................................

Jag undrar vad ni gör på kvällen, när ni slagit läger, en eld, pratstund ?, ingen eld, Ficklampa+tidning, bok ?, radiolyssnande, musik ?och, vad "föredrar ni för sätt att natta på,
tält eller vindskydd, eller annat sätt, o varför ?
De här frågorna passar kanske bäst de som är fler än en person, ensamnas synpunkter o vad de sysslar med på kvällen innan de somnar undrar jag ochså över.

Förlåt nyfikenheten, men det vore kul o läsa vad ni brukar syssla med,
obs ! avslöja inte allt ni gör,
en del saker får ni faktiskt ha för er själva....

Vänta nu, fanken, va gör jag då?
Jo föredrar en eld hela natten, skitprat tills man inte orkar längre.
Täljer gärna på en enbit som kan bli en drinkpinne, eller nåt, klunkar ngt starkt...
Är jag själv, lyssnar på radio, skriver anteckningar på en bok.
Helst vindskydd, pga av att jag helst vill ha en eld o glo på, tält när det är för j......t med knott.
Men ni, bjud till lite nu !, avslöja era konstiga riter o ceromier inför natten, som tex,. att ha packningen intill dig, mobilen beredd, ficklampan i handen, sånt som ni tycker är viktigt.
Kanske en egen specialkudde?
peter
 

Bilagor

  • frasande%20lon.jpg
    frasande%20lon.jpg
    22.6 KB · Visningar: 747
Senast ändrad:
Jag undrar vad ni gör på kvällen, när ni slagit läger, en eld, pratstund ?, ingen eld, Ficklampa+tidning, bok ?, radiolyssnande, musik ?och, vad "föredrar ni för sätt att natta på,
tält eller vindskydd, eller annat sätt, o varför ?
De här frågorna passar kanske bäst de som är fler än en person, ensamnas synpunkter o vad de sysslar med på kvällen innan de somnar undrar jag ochså över.

Förlåt nyfikenheten, men det vore kul o läsa vad ni brukar syssla med,
obs ! avslöja inte allt ni gör,
en del saker får ni faktiskt ha för er själva....

Vänta nu, fanken, va gör jag då?
Jo föredrar en eld hela natten, skitprat tills man inte orkar längre.
Täljer gärna på en enbit som kan bli en drinkpinne, eller nåt, klunkar ngt starkt...
Är jag själv, lyssnar på radio, skriver anteckningar på en bok.
Helst vindskydd, pga av att jag helst vill ha en eld o glo på, tält när det är för j......t med knott.
Men ni, bjud till lite nu !, avslöja era konstiga riter o ceromier inför natten, som tex,. att ha packningen intill dig, mobilen beredd, ficklampan i handen, sånt som ni tycker är viktigt.
Kanske en egen specialkudde?
peter

En solo-ritual som jag har är att kolla in läget, sitta helt tyst en lång stund för att "landa", höra ev intressanta ljud, se ngt djur eller någon fågel. På vintern att köra en vända runt nattlogiet för att se ev intressanta spårlöpor.

Upp med vindskydd/tält, eld om det går och man får, sedan är nog prio ett mat. Gärna en god bok till maten, då och då lyssnande. Kvällsfika, alltid. Kanske en liten bensträckare i omgivningen, tyst och lyssnande. På vintern ser man ju bättre och då kan en liten skidtur vara kul :).

Med sällskap blir det helt annorlunda, sällan tyst men kul på annat sätt :).

//J
 
Eld, kaffe, ta några sista fiskekast, kvällspromenix och slå mig ner ett tag, rigga så vatten är klart för frukosten, efterspänna kåtan, lägga mig och lyssna och bara somna in....

Raskesven
 
Det är ganska stor skillnad på sommar och höst. På sommaren vandrar jag till framemot 19-20--tiden. Slår läger. Lagar mat. Äter. Skriver dagbok. Bara är. Aldrig musik någonsin och nästan aldrig bok på sommaren. Stänger ögonen vid 21-tiden när allt är fixat och sover lite till och från till klockan 6.

På hösten slår jag läger i det sista ljuset, mellan 18-19 som regel. Då har jag en extra timma när allt praktiskt är avklarat. I skogen har jag då alltid en eld under hela kvällen, som jag låter brinna ut nästan helt innan jag somnar. På fjället ibland bok och pannlampa. Men att lyssna till den allt mera sällsynta ädelsten som är tystnad, eller frånvaron av människogenererade ljud och att bara vila i den är ju bland de viktigaste orsakerna till att jag är vandrare.

Jörgen
 
Mmmmmm, jag njuter av era beskrivningar, fortsätt, sluta aldrig....................
va trött jag blev, gäääääsp.............
Förlåt, kommer att läsa här till klockan 00:00, minst.....
 
Har ni ingen sådan där skräck för mördare som anfaller om natten som en del har,
så ni har kniven tillhands hela natten ?
Eller ligger o fantiserar över "konstiga" ljud.............
Det är väl ensamvandrare som kanske drabbas av detta fenomen.
Jag hörde en natt på en stor mosse , ensammen, vinter, en som kom o gick över mossen mot mig, så jag låg där stridsberedd, men vet ni va de va ?
Joo, en fjällbjörksgren som skrapade mot tältduken..........
Länge sen.........
 
Senast ändrad:
Gärna/alltid en eld om det inte är förbud. Snacka, laga mat, koka kaffe, nåt ur pluntan, skovård (ska jag börja med så jag slipper vara blöt...), såga ved till elden, sträcka tältet så det står i preussisk stil, vaska av sig ordentligt (sover mycket bättre då). Läser är det sista jag gör om jag inte är helt färdig. Vandrar, jagar eller fiskar inte själv men skulle säkert fundera på ljud då.

Den här lyktan, Camplantern, ger 100% mysfaktor och brinner ca 9 tim per ljus:
2008-08-27%2019-25-50_0123.JPG

Jag har inte kläder nära och det är ingen risk för tältduken ovanför. Skulle dock inte ha hund och lykta i tältet samtidigt :)
 
Hade tagit kåtan fast jag var solo, sugen helt enkelt, och slagit mig ner vid en liten sjö i skogen. När jag ligger där och håller på att somna hör jag plötsligt tydligt hur en knarrande dörr sakta öppnas. Blir tyst igen. Håller åter på att somna när jag igen tydligt hör den knarrande dörren sakta öppnas. Det här upprepas med ojämna mellanrum. Helt omöjligt att somna, särskilt med Blair Witch Project då i färskt minne. Bir tokig, måste bara kolla vad det är för gammalt ruckel och bomma dörren. På med kängor, kniven med naturligtvis;-) och så går jag genom mörka skogen mot ljudet. Nu hörs ingenting, jag finner inget gammalt hus, lyser här och lyser där med pannlampan. Börjar bli kyligt så jag vänder åter till kåtan. Lägger mig, och igen knarrar dörren. Struntar i den, ligger där och lyckas till slut somna. På morgonen går jag runt i ljuset och letar, finns inget hus där. Till slut knarrar det äntligen igen och jag ser, i likhet med din björk, ett träd som ligger i spänn mot ett annat träd och låter precis som en knarrande dörr i brisen. Tur att jag såg det, annars hade jag forfarande varit övertygad om den knarrande dörren:)

Raskesven
 
Hade tagit kåtan fast jag var solo, sugen helt enkelt, och slagit mig ner vid en liten sjö i skogen. När jag ligger där och håller på att somna hör jag plötsligt tydligt hur en knarrande dörr sakta öppnas. Blir tyst igen. Håller åter på att somna när jag igen tydligt hör den knarrande dörren sakta öppnas. Det här upprepas med ojämna mellanrum. Helt omöjligt att somna, särskilt med Blair Witch Project då i färskt minne. Bir tokig, måste bara kolla vad det är för gammalt ruckel och bomma dörren. På med kängor, kniven med naturligtvis;-) och så går jag genom mörka skogen mot ljudet. Nu hörs ingenting, jag finner inget gammalt hus, lyser här och lyser där med pannlampan. Börjar bli kyligt så jag vänder åter till kåtan. Lägger mig, och igen knarrar dörren. Struntar i den, ligger där och lyckas till slut somna. På morgonen går jag runt i ljuset och letar, finns inget hus där. Till slut knarrar det äntligen igen och jag ser, i likhet med din björk, ett träd som ligger i spänn mot ett annat träd och låter precis som en knarrande dörr i brisen. Tur att jag såg det, annars hade jag forfarande varit övertygad om den knarrande dörren:)

Raskesven


Uuuuuuuuuunderbart berättat, sluta aldrig beskriva vad du upplever..........
 
Är det sommar och vi är ute på två,så slår vi väl upp tältet nån gång mellan åtta och nio,efter ett evinnerligt letande efter den rätta platsen.Tvättar mej och byter till sovkläder och värmeplagg.
Dricker te och sen brukar vi sitta i absiden eller ute och kolla på kartan,dagens bilder,babblar( eller inte prata så mycket), och dricker vin och äter ost och kex.
Är jag ensam brukar jag nog leta mindre innan jag bestämmer var tältet ska stå,sen brukar jag tvätta mej innan jag her upp tätet,för att slippa hinna bli kall.
Kan jag få mobilsändning brukar jag ringa hem i stället för att sitta och babbla(eller samspråka).Är det riktigt bra sändning så brukar jag surfa en liten stund om jag har råd att slösa batteri.Bok,kortlek,musik har jag skippat,det blir inte av.
Annars blir aktiviteten densamma.(te och/eller vin).
Brukar ligga i säcken och bara fundera och lyssna på ljuden ute.Vind,regn,kanske fåglar.
På hösten blir det tidigare läger,och så brukar jag/vi sitta och elda länge,titta efter norrsken och stjärnor och så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar