Tält under 2 kg

Som tidigare inlägg redan påpekat blir det svårt att komma under 2kg om ni vill ha ett tält som klarar alla väder under så lång tid. Vidare så ska ni ju kunna "bo och leva" i tältet, samt få plats för all utrustning.
Jag skulle därför rekommendera HB Nallo 2 GT. Väger trots sin storlek bara 2,6kg.

Lycka till !

Lunar Duo är ju ett väldigt trevligt tält.
Det är ju i stort sett ett helt vanligt ryggåstält, och såna var ju standard på fjället innan tunneltälten kom. En tämligen bekant och beprövad form, förutom att det inte är dubbelväggigt.

Lunar Duo är klart rymligare än Double Rainbow, med fin sitthöjd för två personer bredvid varandra - man lär kunna sitta 4 pers i det. Ska ni vandra länge är innervolymen ju ganska viktig.
Jag är 193 cm lång och Lunar Duo kändes lyxigt rymligt för mig på längden och höjden, och överlyxigt på bredden och i absiderna eftersom jag använde det ensam.

Oj vad mycket svar och tips på så kort tid. roligt!=)

För att tydliggöra det hela lite så är planen att vi ska börja vandra
kring 8 juni och vara hemma kring 8 september. Så att jag kallade det sommar är ju såklart inte riktigt rätt benämning, då vi får räkna med snö och minusgrader under vandringen.

Vi kommer nog att börja i någonstans i dalarnas län och vandra norrut längs fjällkedjan, med avslut kring kebnekaise kanske. Men vart vi ska börja och vart vi ska sluta är ännu ej
bestämt. Vandringen kommer väl inte innehålla så mycket basläger vandringar utan det är framåt som gäller med en max hastighet på 2 mil per dag. Vandringen ska vara till för att njuta och uppleva, inte pressa. Men detta är inget som är spikat och det är nått som vi ser fram emot att planera.

shalin: Hur tycker du att DR klarar sig i starka vindar? För jag läste att du känt tältduken pressad mot ansiktet, men tror du det hade hjälpt om man stadgat upp tältet med stavar? Och vet du hur mycket det blåste då?

Tror du att du med sällskap skulle trivas i DR under ca 90 dagar, med tanke på utrymme gällande både för packningen och för oss? Räcker absiderna till två 60 L ryggsäckar?

alven: Vi har läst mycket positivt angående DR men också en del negativt. Framför allt att det kunde ge vika för starka vindar plus att det kunde släppa in lite regn i tältet mellan glipan som finns mellan tältduken och marken. Dock så fick jag bara för nån timme sen svar ifrån tarptents, skaparna bakom DR, att det kommer en ny upplaga nästa månad där just regn problemet ska vara åtgärdat.

Puttri: tack för länkarna. Fanns mycket av intresse där.

Daddy: Men tror du att Carbon Reflex skulle klara av vår vandring eller är det för ostablit?.

granbom Hehe...näe ingen felstavning.

seobserver: Näe det är inte oinstressant, så om du har nå tips är det bara att lägga fram det. =)

Martin Fjäderlätt: Hur tycker du Lunar Duo klarar starka vindar? För jag har läst och hört att Lunar Duo är lite svagt när det blåser på ordentligt och att Double Rainbow ska vara bättre på det området. Är det nånting du vet nått om?

Tack alla andra för era tips, många intresanta förslag som jag ska kika närmare på nån dag framöver. Har lite ont om tid just nu men jag kommer att komma med frågor gällande dom tälten senast i helgen.

Är riktigt glad för alla tips men om ni har mer så tackar vi inte nej.

Är oxå nyfiken på hur Lunar Duo klarar hårda vindar. För mig ligger valet mellan en moddad Nallo2 eller en Lunar duo. Tänkte oxå att man kanske kunde staga upp Lunar duo med en aluminiumbåge inuti med lite fäste o sånt (min 368 cm båge från Jannu väger bara 260g). Varför finns inte det där perfekta tältet där ute?!!! :). (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59601)

Jag har ett Black Diamond Eldorado som väger precis över tvà kg.
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/eldorado

Har använt det i alperna bàde sommar och vinter och det klarar riktigt starka vindar. I fuktigt klimat fungrar ventilationen bra men jag har märkt en viss kondens pà insidan av tältet/utanpà sovsäcken när jag tältat i minusgrader.
Vid samtliga tillfällen har vi varit tvà (~177cm, 75kg) i tältet. Det fungerar bra med en del packning i tältet men det mesta fàr nog förvaras utanför när bàda vill vara inne samtidigt.

Lycka till med tältval och vandring.
/C

Oj vad mycket svar och tips på så kort tid. roligt!=)

För att tydliggöra det hela lite så är planen att vi ska börja vandra
kring 8 juni och vara hemma kring 8 september. Så att jag kallade det sommar är ju såklart inte riktigt rätt benämning, då vi får räkna med snö och minusgrader under vandringen.

Vi kommer nog att börja i någonstans i dalarnas län och vandra norrut längs fjällkedjan, med avslut kring kebnekaise kanske. Men vart vi ska börja och vart vi ska sluta är ännu ej
bestämt. Vandringen kommer väl inte innehålla så mycket basläger vandringar utan det är framåt som gäller med en max hastighet på 2 mil per dag. Vandringen ska vara till för att njuta och uppleva, inte pressa. Men detta är inget som är spikat och det är nått som vi ser fram emot att planera.

shalin: Hur tycker du att DR klarar sig i starka vindar? För jag läste att du känt tältduken pressad mot ansiktet, men tror du det hade hjälpt om man stadgat upp tältet med stavar? Och vet du hur mycket det blåste då?

Tror du att du med sällskap skulle trivas i DR under ca 90 dagar, med tanke på utrymme gällande både för packningen och för oss? Räcker absiderna till två 60 L ryggsäckar?

alven: Vi har läst mycket positivt angående DR men också en del negativt. Framför allt att det kunde ge vika för starka vindar plus att det kunde släppa in lite regn i tältet mellan glipan som finns mellan tältduken och marken. Dock så fick jag bara för nån timme sen svar ifrån tarptents, skaparna bakom DR, att det kommer en ny upplaga nästa månad där just regn problemet ska vara åtgärdat.

Puttri: tack för länkarna. Fanns mycket av intresse där.

Daddy: Men tror du att Carbon Reflex skulle klara av vår vandring eller är det för ostablit?.

granbom Hehe...näe ingen felstavning.

seobserver: Näe det är inte oinstressant, så om du har nå tips är det bara att lägga fram det. =)

Martin Fjäderlätt: Hur tycker du Lunar Duo klarar starka vindar? För jag har läst och hört att Lunar Duo är lite svagt när det blåser på ordentligt och att Double Rainbow ska vara bättre på det området. Är det nånting du vet nått om?

Tack alla andra för era tips, många intresanta förslag som jag ska kika närmare på nån dag framöver. Har lite ont om tid just nu men jag kommer att komma med frågor gällande dom tälten senast i helgen.

Är riktigt glad för alla tips men om ni har mer så tackar vi inte nej.

Köpte Carbon Reflex i höstas och har ännu inte använt det i fjällen. Planerar att använda det på en 10-14-dagars tur i Sarek i sommar. Hoppas att det ska fungera.. Ska man vara ute 90 dagar så är det bra med rejäla marginaler. Tveksam om Carbon Reflex erbjuder det. Upplever att Hubba Hubba HP är stabilare och har "rejälare" materialval. Dessutom tycker jag att Carbon Reflex har för mycket mesh/nät i innertältet. Med mycket mesh blir det dragigt och när vädret är grinigt så finns det risk att regn blåser in under yttertältet(på Hubba Hubba HP så går yttertältet dessutom betydligt längre ner mot marken) och rakt genom innertältet.

Om du funderar på Hubba Hubba så se till att köpa HP-versionen. "Vanliga" Hubba Hubba har mera mesh, klenare material på vissa ställen, yttertältet slutar högre upp från marken och är dessutom lite tyngre.

Men.. skulle jag vara ute 90 dagar så skulle jag nog titta mindre på vikt och mera på utrymme, inte minst bra sitthöjd och absider, och ta höjd för rejält dåligt väder.

Har mailat lite med Henry Shires, mannen bakom DR, ang att använda stavar för att göra tältet mer stabilt. Han menade att det inte finns ngn större risk att stavspetsarna skulle skada tältduken, och efter att ha experimenterat hemma med tältet är jag beredd att hålla med honom. För säkerhets skull ska jag efter tips av Shires förstärka tältduken där stavarna hamnar med lite silikon.

Med stavarna som extra stöd tror jag att DR klarar en hel del vind, även från sidan. Tidigare har jag upplevt tältet som mycket stabilt och vindtåligt så länge vinden kommer från rätt håll, så att säga. Men enligt andra användare som använt DR med stavar så menar dem att tältet blir lika vindsäkert, oavsett vilket håll vinden blåser ifrån.

Skulle det alltså komma en uppdatering av DR? Spännande! Har aldrig upplevt att regn letat sig in i tältet, trots en mycket regnig vecka i Sarek.. Själv är jag lite nyfiken på uppdateringen av Sublite Sil, som enl rykten dyker upp ngn gång i slutet av feb.

Ang utrymme: För mig, min sambo och vår hund räcker utrymmet till. Har aldrig varit ute på längre vandringar än tio dagar med tältet, men under dessa 10 dagar har jag aldrig upplevt att tältet varit FÖR litet. Men, alla är ju olika, och vill ha olika mycket utrymme. Det blir väl en kompromiss mellan vikt ooch utrymme. För min egen del är DR en mycket bra kompromiss.

Just vindtåligheten vill jag minnas ha fått ganska bra betyg, bl. a. från japanska vandrare på Backpackinglights forum. Men allt är relativt förstås, och det är svårt att veta vad folk menar med "hårda vindar" -- ibland ser man tält omtalas som vindstabila när de klarar vindar på 20-25 mph, dvs runt 10 m/s. Hårdare vindar än så är ju vardagsmat i svenska fjällen.

Å andra sidan, att ett tält flexar och ger efter för vinden behöver inte vara negativt, det kan göra att det faktiskt inte går sönder just eftersom det viker undan när vinden blir för stark. Det är logiken bakom tunneltält, om jag förstått det rätt. T.ex. Keron har ju använts vid polarexpeditioner. En person jag pratade med på Hilleberg menade på att det faktiskt är mer vindsäkert med tunneltält än med kupoltält, eftersom de tidigare viker sig medan de senare, om belastningen blir för stor, får skador. Men här snackar vi nog riktigt tuffa vindar...

Mina egna blygsamma slutsatser kring tält och vindtålighet handlar om att det är viktigt att tältet är hanterbart i vinden. Det är en sak att slå upp ett tält i liten vind och få det stramt så att det tål hårda vindar, en annan att få upp det när det väl börjar blåsa. Det finns ett par andra trådar kring detta här på Utsidan, hinner inte leta just nu.

Lycka till med valet!

Puttri Hehe ja det kan man fråga sig. Men har du har inte påbörjat något eget bygge, med tanke på dom fina ideerna?

ccfeldt Tack för tipset och lyckoönskningarna.

Daddy Så hur tycker du Hubba Hubba Hp är i utrymme, gällande absiderna? täcker dom 60 L ryggsäckar? Vad tycker du är Hubba Hubba HPs svaga sidor?

shalin Ok det känns skönt att höra. Men tycker du att det blir dragit inne i DR, med tanke på att det bara är mesh/nät i tältet? Tror du att det finns risk att tältet blir för kallt ifall tempraturen kryper kring nollan och vinden ligger på?

Hur tycker du DR är att slå upp, i vind?

Ja i slutet av februari/början av mars så kommer en ny upplaga av DR. Det ända han nämnda var att det blir lite mindre gap mellan tältduk och mark, men också att de har höjt golvet lite mer. Så att golvet täcker lite mer på sidorna. Men det skulle tydligen innehålla fler förändringar, men han ville inte säga allt.

shalin och alven Mmm om man inte använder siffror är det alltid svårt att veta vad människor menar med starka vindar. Men jag har hört ifrån många håll nu att DR ska klara "starka" vindar, vilket känns lite tryggare.

Men det är sant att det är bättre att tältet flexar än bryts. Såg en film på ett DR som verkade göra just det, vek sig helt och hållet i väldigt stark vind, 24m/s! men som poppade tillbaka efter att vinden lugnat sig lite.

Senast ändrad:
Låter som en härlig tur :)!

90 dygn är mycket, jag skulle satsa på ett rymligt och bekvämt tunneltält. Bra med lätt vikt såklart, men på en såpass lång tur måste ni ändå fylla på med mat och annat, så vikten kan hållas nere även om ni bor bekvämt.

Mina favoritval skulle vara en modell med en ingång och GTabsid eller ett traditionellt tunneltält med två normala absider. Har bara bra erfa av HB men det finns andra tillverkare som gör dessa typer av tunnlar...

//Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Panicmode Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg