Oj vad mycket svar och tips på så kort tid. roligt!=)
För att tydliggöra det hela lite så är planen att vi ska börja vandra
kring 8 juni och vara hemma kring 8 september. Så att jag kallade det sommar är ju såklart inte riktigt rätt benämning, då vi får räkna med snö och minusgrader under vandringen.
Vi kommer nog att börja i någonstans i dalarnas län och vandra norrut längs fjällkedjan, med avslut kring kebnekaise kanske. Men vart vi ska börja och vart vi ska sluta är ännu ej
bestämt. Vandringen kommer väl inte innehålla så mycket basläger vandringar utan det är framåt som gäller med en max hastighet på 2 mil per dag. Vandringen ska vara till för att njuta och uppleva, inte pressa. Men detta är inget som är spikat och det är nått som vi ser fram emot att planera.
shalin: Hur tycker du att DR klarar sig i starka vindar? För jag läste att du känt tältduken pressad mot ansiktet, men tror du det hade hjälpt om man stadgat upp tältet med stavar? Och vet du hur mycket det blåste då?
Tror du att du med sällskap skulle trivas i DR under ca 90 dagar, med tanke på utrymme gällande både för packningen och för oss? Räcker absiderna till två 60 L ryggsäckar?
alven: Vi har läst mycket positivt angående DR men också en del negativt. Framför allt att det kunde ge vika för starka vindar plus att det kunde släppa in lite regn i tältet mellan glipan som finns mellan tältduken och marken. Dock så fick jag bara för nån timme sen svar ifrån tarptents, skaparna bakom DR, att det kommer en ny upplaga nästa månad där just regn problemet ska vara åtgärdat.
Puttri: tack för länkarna. Fanns mycket av intresse där.
Daddy: Men tror du att Carbon Reflex skulle klara av vår vandring eller är det för ostablit?.
granbom Hehe...näe ingen felstavning.
seobserver: Näe det är inte oinstressant, så om du har nå tips är det bara att lägga fram det. =)
Martin Fjäderlätt: Hur tycker du Lunar Duo klarar starka vindar? För jag har läst och hört att Lunar Duo är lite svagt när det blåser på ordentligt och att Double Rainbow ska vara bättre på det området. Är det nånting du vet nått om?
Tack alla andra för era tips, många intresanta förslag som jag ska kika närmare på nån dag framöver. Har lite ont om tid just nu men jag kommer att komma med frågor gällande dom tälten senast i helgen.
Är riktigt glad för alla tips men om ni har mer så tackar vi inte nej.