Skulle jag vilja gå en lång promenad i skyddad terräng, till exempel gick jag en gång hela vägen hemifrån till Rom med Gatewood Cape som mitt enda regnställ och som shelter, och ett blått Tema liggunderlag klippt i storlek, kanske ca 30 nätter i bushen någonstans kom det att bli.
Men, i norr och framför allt ovanför trädgränsen behöver man enligt mig ett ordentligt tält, gärna något robust som riskerar att väga lite mer än alla dessa hypermoderna saker där den enda viktiga parametern verkar vara att det måste vara så lätt som möjligt. Inget tält tål det värsta tänkbara, men det kommer du nog inte att utsättas för heller, utan bara någonstans däremellan.
Ett hyfsat tält som jag personligen vill känna mig trygg och bekväm i på en längre vandring, inklusive en rastplats ovanför trädgränsen, kommer väga två kilo tror jag, detta med hänsyn till styrka och komfort inom 95 % av tänkbara vädersituationer.
Hungrig, trött och kall och kanske till och med sjuk – långt borta från allt är det ett litet besvär att ha släpat några extra hundra gram den dagen man verkligen behöver indirekt passiv vård i form av en ordentlig plats att söka skydd och kraft.
Dessutom kan du enkelt spara samma vikt av kläder och sovsäck som du bär extra på tältet om det inte blåser kallt direkt genom tältet.
Det är förstås relativt lättare för en stor stark person (ung man) att bära ett bra tält än för en lättare person.
Man måste vara rimlig och realistisk i sina ansträngningar för att spara vikt. Jag har gått UL i många år också, och det är faktiskt en rolig sport att kunna åka hemifrån med väldigt lätt bagage – alltså när omständigheterna tillåter.
Föredrar fortfarande låg (lägsta möjliga) vikt och har mött många med dessa promenadkäppar som tältstänger och går det, så går det. Vi är alla olika och du kan bara ge din åsikt som inspiration.
Är jag kanske lite avundsjuk på folk som lyckas med dessa helt (galna) lätta tält på berget? Ja, kanske lite, vem vet 😉
Tacksam för alla bra inlägg från folk här genom åren, det är väldigt inspirerande, men du (jag) riskerar att prata så mycket om grejerna att du tappar både tid och kompetens för att bara gå en promenad istället och en "nybörjare" kan av misstag tro att det är en enorm utrustning för att komma igång.
Min första Sarek-utflykt var i gummistövlar, poncho och original Trangia plus en ryggsäck med tung ram och ett ryggåstält i impregnerad bomull - plus konserver med mycket vatten i, inte en lätt säck men jag var ganska ung 😎
Det är som med min andra stora passion, långdistanscykling - faktiskt kan vilken cykel som helst åka långdistans - om föraren kan 👍
Poängen är att promenader inte ska bli en vetenskap, men att man samtidigt dock ska förbereda sig lite.
Ok, det var ett vanligt omfångsrikt skrivande härifrån, så nu får ni frid för mig igen, för en tid.
Ha det gott och lycka till 🙌