Fjällarne;402956 sa:
Ursäkta att jag kommenterar igen...
jag blir bara så inspirerad när jag tittar på bilderna av tältet du sytt.
Några fler frågor:
Varför har du stavarna med spetsen uppåt? Har du ett "hål" i taket för att få den på plats eller vad har du för förstärkning?
Jaaa. det kan man fråga sig...
Jag tänkte nog att det var bättre om jag hadde en så liten kontaktyta mot tältet som möjligt för att behålla formen på duken samt att det var lättare att göra skydd för spetsarna i taket än att göra dom för golvet....
Först förstärkte jag punkterna med extra tyg eftersom det kommer att vara mycket stress just där, sen vek jag till två "fickor" i ett tjockare nylontyg som jag sydde fast i taket. Dom ser ut som små rör och gör att stavarna sitter där dom skall.
Du har inga problem med kondens så du behöver ett extra skydd för sovsäcken?
I och med att jag kan öppna upp en luftspalt mellan tält och mark och har ventiler i nockarna så få man en bra luftcirkualation. Jag har inte märkt av kondens.
Fungerar det för två personer - jag menar ligglängden på var sin sida om staven?
Ja inga problem för 2 personer runt 1.70 korta + 2 medelstora hundar.
Den bakre staven brukar jag luta lite snett bakåt så den inte står ivägen.
Tältet har dessutom öglor i nocken på utsidan så man kan sätta upp tältet utan stavar på insidan - som en tarp, mellan t.ex 2 träd.
Skulle det vara en fördel att ha extra fästen mitt på sömmarna på långsidan för att fästa snören i så man kan "dra ut" sidorna ännu mer (oj vilken konstig svenska det blev - hoppas du förstår)? Mer vindtåligt, större volym i tältet?
Jag såg inget behov av detta. På en rak tarp så behövs det eftersom den har en lång obruten yta som slackar innåt även om den är väldigt spänd. Genom att tältet är bredast mittpå så får man denna funktionen inbyggd, det slackar väldigt lite.
För att strama upp tältet ännu mer i hård vind så satte jag extra snören inte bara i alla hörn utan även mitt på alla sektioner.
De små öglorna du har på ventilerna, är det för att kunna reglera och nästan stänga dem när orkanen kommer?
Precis... Kanske finns ett bättre sätt men detta funkade bra.
Var har du köpt tyget och vad kallas färgen?
Tyget (förutom golvet) kommer från
http://www.rayjardine.com och är ett extra långt Tarp Kit + Net Tent. Färgen var nog Royal Blue. Golvet är en lite kraftigare silnylon från
www.shelby.fi.
Så en sista kanske underlig fråga. Om man har myggnät längst hela tältet (vid marken) behöver men då någon mellanväg med nät? Föhoppningsvis så borde myggen stanna ute ändå???
Mellanväggen gör att man kan öppna upp helt vid fint väder utan att släppa in dom små blodsugarna.
Så tack än en gång för både detaljerad ritning och bilder. Skicka gärna fler bilder på detaljer.
Jag kommer säkert på fler frågor...
/Fjällarne
Fråga på så skall jag försöka svara.
/jonas