Tält tält och åter tält.

Men då har väl Lunar Duo å andra sidan mer tyg som kan fångas upp av vinden,

Helt klart, och en mindre flexibel konstruktion än Rainbow, vilket gör att påfrestningarna på duk och fästen antagligen blir större.
Samtigt kan man ju påstå att Lunar Duo är väldigt likt ett klassiskt ryggåstält, vars egenskaper torde vara ganska välkända. Rainbow har en mindre beprövad konstruktion med en väldigt lång och ensam båge som får ta all kraft.

Ett annat alternativ som kanske är mer vindtåligt så länge vinden kommer från rätt håll, är Tarptent Cloudburst, Squall eller Rainshadow.

Samtidigt brukar jag tänka att de filmer jag sett på tält som blåser sönder alltid har filmats av en upprättstående människa som till och med vågar hålla sin dyra kamera i handen. Människor tål (på barmarksfjället) mer än de flesta tält, så man kan ju faktiskt plocka ner sitt tält och gå om det blåser för mycket. Även om tältplockande kanske inte är lockande i storm...

Kör man med hybritält kan man dessutom ha med sig ett reservtält utan att för den skull komma över vikten på ett standardtält :)
 
Helt klart, och en mindre flexibel konstruktion än Rainbow, vilket gör att påfrestningarna på duk och fästen antagligen blir större.
Samtigt kan man ju påstå att Lunar Duo är väldigt likt ett klassiskt ryggåstält, vars egenskaper torde vara ganska välkända. Rainbow har en mindre beprövad konstruktion med en väldigt lång och ensam båge som får ta all kraft.

Ett annat alternativ som kanske är mer vindtåligt så länge vinden kommer från rätt håll, är Tarptent Cloudburst, Squall eller Rainshadow.

Ja, men det är ju lite mer klaustrofobi-varning på dem också. Jag är inne på ett DR till mig och flickvännen, ska bli spännande att se vilket tält det slutar med, och framförallt hur det är in action! Tänk bara om herr Shires ville svara på mail...

Kör man med hybritält kan man dessutom ha med sig ett reservtält utan att för den skull komma över vikten på ett standardtält :)

Haha!
 
Ja, men det är ju lite mer klaustrofobi-varning på dem också.

Vet inte om jag håller med. Nu har jag i och för sig bara befunnit mig i ett Cloudburst, men det känns ju ungefär som vilket tvåpersoners tunneltält som helst, i alla fall i öppningen. Vid fötterna är det såklart mindre plats. Men det är avgjort rymligare än till exempel Fjällrävens "Shape"-tält.
Vad jag förstår av ett antal tester kan som sagt ett Double Rainbow kännas nog så klaustrofobiskt för två personer i och med att det är svårt att sitta upp båda på en gång.

Satsar man på ett Rainshadow har man en maxbredd 198 cm, längd på 220 cm (med vertikala gavlar, inte spetsiga) och en takhöjd på 120 cm i mitten. Motsvarande mått på ett Nallo 3 är 160 på bredden, 220 på längden (med spetsiga ändar som stjäl väldigt mycket plats för fötterna) och 105 cm på höjden.

Den pluttiga absiden (eller "regnkepsen" om man så vill") kompenseras alltså till viss del av större innerutrymmen.
 
Okej, klaustrofobi kanske inte riktigt stämmer in på rainshadow. Fel av mig. Ska läsa på lite mer om det tältet. Men dubbla absidor, om än inte så stora lockar när man tältar med hund.

Är det någon här på utsidan som äger något av de diskuterade tälten? Lunar Duo, Rainbow 2, Rainshadow 2?
 
Är jag kräsen ? -- :(

Nu har jag väll nog tittat igenom alla tält som postats här, och jag kan säga att jag fastnade inte för ett enda.

Tarptälten känns inte så vind stabila på nått sätt. Tälten går ju inte enda ner i backen och pga. så kan det ju bli ett grymt vindfång om vinden skulle hitta sin väg under.
Annars var ju pris och vikt helt okej.

Det blir nog att man måste kompromissa på nån del, pris, sitthöjd, tyngd.
Damn detta är svårt, och blir bara ett svårare val ju längre det går.


Är det nån som kan tänka sig ha ett sista tips på ett tält som kan passa mig...
 
Är det bara priset, 4000 NOK, du tycker talar mot Helsports Ringstind II, eller är det något annat? Om så, vad skulle vara annorlunda för att du skulle välja det tältet?

http://www.helsport.no/helsport/pro...9&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5004

Raskesven

Din recension känns inte som att du är så jätte nöjd, det var mycket negativa tankar om tältet.
Därför gick jag väll egentligen inte enns vidare med att leta upp ett ställe där den går att köpa.

Sen pekar länken fel i ditt inlägg. Borde vara http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10015
om det är Ringstind du menar.

När jag ser på ritningarna på tältet så ser det trångt ut om man skulle klämma in 2 pers.
Och räcker 5000mm vattenpelare i golvet? Lutningen på duken både vid huvud och fotändan ser rätt aggressiv ut, trots sina 2.5 meter i längd.
Kommer man med sina 192 att få plats med en 2 meters sovsäck? Utan att komma åt innertältet med fötterna.

Över 5000SEK om man skulle köpa det i Danmark? Det blir lite dyrt det.
 
Senast ändrad:
Din recension känns inte som att du är så jätte nöjd, det var mycket negativa tankar om tältet.
Därför gick jag väll egentligen inte enns vidare med att leta upp ett ställe där den går att köpa.

Sen pekar länken fel i ditt inlägg. Borde vara http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10015
om det är Ringstind du menar.

När jag ser på ritningarna på tältet så ser det trångt ut om man skulle klämma in 2 pers.
Och räcker 5000mm vattenpelare i golvet? Lutningen på duken både vid huvud och fotändan ser rätt aggressiv ut, trots sina 2.5 meter i längd.
Kommer man med sina 192 att få plats med en 2 meters sovsäck? Utan att komma åt innertältet med fötterna.

Över 5000SEK om man skulle köpa det i Danmark? Det blir lite dyrt det.
Finns det något mer ointressant än recensioner som bara andas positivism? Det är ju sådant man tycker kunde vara bättre som är intressant att ta upp. Jag skriver ju att det är ett bra tält.

Länken du ger går direkt till den tekniska specifikationen. Går utmärkt lätt att gå in från länken jag gav till Ringstindtältet. Klart det är Ringstind jag menar, annars hade jag väl inte skrivit Ringstind. Länken pekar till tältsidan där Ringstind finns med. Jobbigt att titta 10 cm neråt?

Vill du ha ett större tält får du släppa på viktrestriktionen. Men eftersom du t.o.m. tittat på Akto antog jag att Ringstind 2 hade bra utrymme.

Jag skrev från start att tältet har bra utrymme åt alla håll. Om jag som är 183 lång får plats med min matpåse längst ner och ändå har gott om utrymme vid huvudet så täcker längden åt dig.

Ja, 5000 meter vattenpelare i golvet räcker.

Klart det är dyrt, tog jag också upp direkt. Men det är svårt att komma med tips åt någon som söker en tulipanaros.

Lycka till.

Raskesven
 
1. prioriten först

Attans, då kanske det är ett hus man ska ha med sig . Lättvikt bahaa humbug ;)


Tänkte mera om man sätter upp detta när det är mörkt och inte ser att det ligger i en liten dal.
Och så börjar det regna. Vill ju gärna inte ha en liten bäck rinnandes igenom tältet.

Fast de kanske man skulle få även om man har ett hilleberg deluxe tält?

Tja att finna rätt tältplats brukar underlätta vare sig man sover i tungt kupoltält eller under flimsig tarp.
//J
 
Finns det något mer ointressant än recensioner som bara andas positivism? Det är ju sådant man tycker kunde vara bättre som är intressant att ta upp...

...Men det är svårt att komma med tips åt någon som söker en tulipanaros.

Lycka till.

Raskesven

Sen kommer det även recensioner som andas negativism rätt igenom, och det tyckte jag din recension gjorde trots raden, "tältet är bra". Jag ser också på saker med ett kräset öga. Kanske därför jag söker den där tulipanrosen du pratar om. Men jag försöker iallafall inte vara otrevlig.

Längden och vikt var det som verkade mest positivt med det nämnda tältet. Det blir nog tyvärr för trångt för 2 personer. Samt att priset sköt lite väl i höjd. Men tack för tipset.

Jag orkade att titta 10 cm längre ner, eftersom jag lyckades få fram en korrekt länk på tältets spec. Ett tips är att länka direkt utan omvägar om man pratar om en viss produkt.
Det blir enklare..

Eftersom det inte verkar finnas ett tält som passar mina önskemål till 100% så är jag inte helt omöjlig att ändra mig i frågan om vikt.
Så snart kanske tulipanrosen blir en ros som jag bär med mig upp på fjället.


Även Hilleberg Soulo med sina 220 och hyfsat raka väggar är för litet.
Så jag har min längd i mot mig, så enkelt är det.
 
Sen kommer det även recensioner som andas negativism rätt igenom, och det tyckte jag din recension gjorde trots raden, "tältet är bra". Jag ser också på saker med ett kräset öga. Kanske därför jag söker den där tulipanrosen du pratar om. Men jag försöker iallafall inte vara otrevlig.

Längden och vikt var det som verkade mest positivt med det nämnda tältet. Det blir nog tyvärr för trångt för 2 personer. Samt att priset sköt lite väl i höjd. Men tack för tipset.

Jag orkade att titta 10 cm längre ner, eftersom jag lyckades få fram en korrekt länk på tältets spec. Ett tips är att länka direkt utan omvägar om man pratar om en viss produkt.
Det blir enklare..

Eftersom det inte verkar finnas ett tält som passar mina önskemål till 100% så är jag inte helt omöjlig att ändra mig i frågan om vikt.
Så snart kanske tulipanrosen blir en ros som jag bär med mig upp på fjället.


Även Hilleberg Soulo med sina 220 och hyfsat raka väggar är för litet.
Så jag har min längd i mot mig, så enkelt är det.
Alltså, går man in på din "korrekta" länk kommer man endast till den tekniska specifikationen. Men där kan du inte backa för att se hur tältet ser ut, dvs. komma til tältets huvudsida, vilket torda vara av intresse. Efter din länk blir man tvungen att gå omvägen till hemsidan, sedan leta upp tältet. Går man in via länken jag gav är det lätt att klicka sig in på den tekniska specifikationen, och sedan bara backa om man vill granska annat om tältet ifråga. Så, vilket hade varit mest omväg?

Tolkar ditt inlägg som att du insinuerear att jag försökte vara otrevlig, vilket jag inte försökte. Däremot tyckte jag ditt "korrekt länk..." var sämre, av skälet jag angivit ovan, och helt onödigt att komma med när någon försöker hjälpa.

Jag säger en hel del gott om tältet så du läser dåligt, men det är just på grund av kräset öga jag inte bara skriver upp tältet.

Nog om detta.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg