Det är nästa omöjliga krav att det skall hållas torrt invändigt trots regn utanför och 100% Rh i luften. I alla fall om man inte har värmekälla
Andas man inne i tältet så bidrar man med fukt, svettas man, och fuktiga kläder likaså...
Skall man få det torrt eller bibehålla det torrt invändigt så brukar det inkluderar värmeproduktion så att lufttemperaturen blir lite högre och därmed Rh mindre än 100% och tex. kan absorbera fukten från varm (ca 35 grader och 100 %Rh fuktig) andningsluft utan att det blir dimma när andningsluften kyls ned och blandas ut med övriga luften - värmen är också viktigt att få igång en ventilation om ventilationsutsläppen i tältet är rätt placerade.
- trixet att det inte fuktar inne i tältet är att denna lite varmare invändigt och uppfuktade luften (från andningsluft) skall ut ur tältet innan det kyls igen - annars hamnar fukten på tältets invändiga väggar och börja drypa
Det är fysik och termodynamik som styr detta
Tält har viss drivhusverkan även i mulet och regnig väder, dom som är i tältet värmer också men samtidigt kan man bara räkna med knappt 1 gram vatten upptorkat per grad uppvärmning per kubikmeter luft om man utgår från 100% Rh inkommande luft.
Med andra ord kan fuktbelastningen lätt överstiga torktakten om man hoppar in i tältet med fuktiga/blöta kläder, andfådda och svettiga in i tältet och väggarna börja fukta upp - och det kräver många m^3 genomströmmande _uppvärmd_ luft för att denna vatten skall försvinna igen ut och tältets väggar torka upp igen.
Tack för ditt utlägg...
..dock är det lite att ta i att önska att ett tält håller torr som en omöjlig grej. Jag begär inte en torktumlare utan ett skydd från regn.
Ett tält för det ändamålet är rätt poänglöst om det öser genom.
Fukt från andning och luften i sig är en fråga heeeelt för sig själv.
Jag har ingen avsikt att jogga på huk, ha nattliga aktiviteter eller annat som skulle innebära högre utandad fukt.
Fukt från luften får man så klart räkna med.
Vaknat i ett badkar är något jag vill helst slippa.
Så man får helt enkelt se förfrågan med förnuft och inte bokstavligt för då blir det så klart omöjligt och hotell är nog att kanske föredra..
Men nu ska det bli tält, inte badkar.
Bastu-effekt lär det bli ändå med tanke på vädret ser ut att bjussa på blandat regn och allt från 15-40graders värme med sol.