Hillebergtälten är för dyra (och Stalon verkar bara ha en ingång?). Kaitum är det Hilleberg-tält som verkar intressantast, tycker jag. För mig är ventilationen viktig. Använde ett Hilleberg Unna (självstagande) i Sarek i höstas och var besviken på ventilationen - vi lyckades aldrig bli av med kondensen och vaknade alltid väldigt blöta. Så jag tror att jag helst vill ha ett tunneltält.
Nix...stalon har två ingångar och två absider. Och ventilationen är så bra du får i något tunneltält av två anledningar.
1. I "full uppsättning" har stalon två relativt stora och vida ventilhuvar i förhållande till sin storlek.
2. Då stalon har större dörrar som helt kan öppnas med myggnät istället för som många andra tält likna mer ett långsmalt rör med relativt små möjliga myggnatsdelar får man ett mycket bättre luftbyte.
Så fort vädret inte är ruskigt kan man ju koppla bort en eller båda absider, det ger en oslagbar ventilation, men det tenderar ju att vara ventilationen under småpissigt väder som är det avgörande. Men även kopplingsdragkedjorna kan användas som ventilationsöppningar så länge det inte blåser extremt eller kommer nederbörd, det ger ett tält som vid behov kan ventilera lite här och var.
Med dina specar skulle jag nog säga att stalon vore ett mycket bra köp, jag äger själv inget men har bekantat mig med den under ett par tillfällen och det är ett mycket rejält tält.
Läs på lite mer om det på HBs hemsida så du får klart för dig hur det fungerar...för en del skulle många av funktionerna vara onödiga men jag har själv blivit helt såld på mitt älskade muddus (som stalon fast ryggås) just för att det inte bara är ett busväderställt utan är nog flexibelt för att vara en fröjd även i finväder.
Lägger till en länk med bilder på tältet, de övre bilderna kommer ju från HB själva och föreställer den nya combivarianten medans de under som kommer från försäljaren föreställer det kamla som inte går att koppla isär, samma dimensioner dock och du ville se hur öppningarna var placerade. Komm ihåg att du kan använda kopplingsdragkedjorna på det nya som öppningar om du så önskar, så länge det inte blåser utav bara helvete dvs...Skrolla ner på sidan iaf, det finns en del bilder där:
http://www.moontrail.com/tents/hilleberg_stalon.php
Senast ändrad: