Tält med minimum kondensproblem?

Re: Exped Sirius Extreme?

Raskesven; sa:
Någon som använder (Nallokopian?) Expeds tält Sirius Extreme, och/eller har något gott/dåligt att säga om det? Kombinationen ventilation och matlagning i regnväder borde väl vara som på Nallo? Hur är väven? Tältet har 2 ventiler och väger 3,2 kg brutto.
Vi har ju ett Exped Orion Extreme, dvs väven borde vara densamma. Jag försökte innan köpet få reda på vad för väv det är. Väven är tillverkad av Carrington, det är ripstop nylon, men exakt vilken kvalitet det är lyckades jag inte få reda på. Har inte haft nöjet att prova tältet sig i hårt väder, så jag kan inte säga nåt om hållfasthet (jäkla sommar, det var över 20 grader i Sarek...).

Kondens: Vi hade en riktigt regnnatt (som sagt, vädret var inte normalt i Sarek den här sommaren) och på morgonen hade vi en del kondens, inte värre än vad det skulle varit i ett Nammatj (vilket borde betzda bättre än i ett Nallo? Jag saknar erfarenhet av Nallo). Det var vid tillfället vindstilla, alltså är det svårt att säga hur ventilationen egentligen fungerar.

För övrigt så är det trevligt att bo i ett Orion, högt i tak och ligglängden räcker till (jag är 196 cm). Absiderna lämpar sig väl för 2 ryggsäckar, kängor och matlagning och ändå kan man samtidigt ta sig relativt obehindrad in och ut ur tältet. Tältet har många linor, som gärna trasslar in sig i varandra vid uppsättning (om de packades in fuktiga och icke ihoprullade i de små "linpåsarna"). Tältlinorna skall därför bytas ut innan nästa fjälltur.

/Håkan

Skule R/S

Om du tittar på Nallo-kopior så använder jag ett Fjällräven Skule R/S 3 som påminner om Hillebergs Nammatj, mer ventilation än Nallo.
Skule R/S för 3 personer väger lite under 3 kg.
Kondens har jag fått på insidan av yttertältet under natten när det blev dagg. Annars inget problem med kondens, bra ventilation.

Re: Re: Exped Sirius Extreme?

Vi har ju ett Exped Orion Extreme, dvs väven borde vara densamma. Jag försökte innan köpet få reda på vad för väv det är. Väven är tillverkad av Carrington, det är ripstop nylon, men exakt vilken kvalitet det är lyckades jag inte få reda på. Har inte haft nöjet att prova tältet sig i hårt väder, så jag kan inte säga nåt om hållfasthet (jäkla sommar, det var över 20 grader i Sarek...).

Kondens: Vi hade en riktigt regnnatt (som sagt, vädret var inte normalt i Sarek den här sommaren) och på morgonen hade vi en del kondens, inte värre än vad det skulle varit i ett Nammatj (vilket borde betzda bättre än i ett Nallo? Jag saknar erfarenhet av Nallo). Det var vid tillfället vindstilla, alltså är det svårt att säga hur ventilationen egentligen fungerar.

För övrigt så är det trevligt att bo i ett Orion, högt i tak och ligglängden räcker till (jag är 196 cm). Absiderna lämpar sig väl för 2 ryggsäckar, kängor och matlagning och ändå kan man samtidigt ta sig relativt obehindrad in och ut ur tältet. Tältet har många linor, som gärna trasslar in sig i varandra vid uppsättning (om de packades in fuktiga och icke ihoprullade i de små "linpåsarna"). Tältlinorna skall därför bytas ut innan nästa fjälltur.

/Håkan [/QUOTE]
Ja väven är densamma. De här extremvarianterna är tydligen gjorda av nylonväv och siliconbeläggning, medan de "vanliga" är polyester och PU. Jag har svårt att se vitsen med två olika material. Vikten på din extremvariant Orion minskar ju bara med 50 gram jämfört med polyesterväven. Sirius Extreme tjänar 150 gram.

Vad är egentligen för-och nackdelarna med nylon och polyester i ett tält? Nylon är väl det starkare materialet, men tenderar att dra åt sig mer vatten och tänjas så tältet kan slacka? Jag trodde först det var viktskäl som gjode att det fanns två varianter, men det kanske är för att få en starkare väv?

Orion verkar ju trevligt. Lite Stalonstuk över det, men med extrabågen. Bra med två absider och två ingångar. Verkar vara rymd i tältet, men du upplever inte de 120 cm på bredden som lite lite? Beror ju på vem man delar tältet med såklart;-)

Du verkar ju hittills rätt nöjd med tältet. Jag tar nog och chansar på Sirius, en ingång till trots. För 2000 kan det bli en lyckoträff. I värsta fall får man väl dra in på några krogrundor och skaffa något annat framöver:)

Din Sarekvandring, var den under andra hälften av Juli/början av Augusti? Vi hade då motsvarande värme och mer vid Sulitelma. Vandringen började i blåst, kyla och regn och slutade i hetta och sol. Då går det i alla fall åt rätt håll.

Raskesven

Re: Intressant

chinerunner; sa:
.....
Jag ska ju inte tycka saker åt dig eller påverka dina beslut, men som en kul grej bara -Ta och köp det raskesven så får vi höra vad det går för...

MVH
/Patrik
Det är exakt vad jag tänker göra, nu:) Tack för infon.

Raskesven

Re: Re: Exped Sirius Extreme?

Håkan K; sa:
Kondens: Det var vid tillfället vindstilla, alltså är det svårt att säga hur ventilationen egentligen fungerar.

/Håkan

Fast är det inte när det är vindstilla,man verkligen upptäcker hur bra ventilation tältet har??

Re: Re: Re: Exped Sirius Extreme?

Raskesven; sa:
Orion verkar ju trevligt. Lite Stalonstuk över det, men med extrabågen. Bra med två absider och två ingångar. Verkar vara rymd i tältet, men du upplever inte de 120 cm på bredden som lite lite? Beror ju på vem man delar tältet med såklart;-)

Du verkar ju hittills rätt nöjd med tältet. Jag tar nog och chansar på Sirius, en ingång till trots. För 2000 kan det bli en lyckoträff. I värsta fall får man väl dra in på några krogrundor och skaffa något annat framöver:)

Din Sarekvandring, var den under andra hälften av Juli/början av Augusti? Vi hade då motsvarande värme och mer vid Sulitelma. Vandringen började i blåst, kyla och regn och slutade i hetta och sol. Då går det i alla fall åt rätt håll.

Raskesven
Jag är rätt nöjd. Jag skulle t o m drista mig till att påstå att man bor bättre i ett Orion än i ett Nammatj GT. Vi var något tveksamma till innertältets bredd (och längd), men när vi provade tältet i butiken så kom vi fram till att det skulle funka bra. Jag gillar att man kan ha varsinn absid, det finns ingen anledning att dra med sig halva ryggsäcksinnehållet in i innertältert, det är bara att sträcka sig ut efter vad som behövs för tillfället. Den extra bågen, de långa tvärbågarna och tältets stora volym (= mycket tältduk) gör ju att tältet blir relativt tungt. Vårt väger 3670 gr inkl allt vad som leverades med.

Kostar Sirius 2000? Köp!

Japp, det var i 1a halvan av augusti.

/Håkan

Re: Tältet?

chinerunner; sa:
Köpte du tältet Raskesven?

/Patrik
Jajamen. Har inte smällt upp det ännu, men allt verkar vara i ordning. Stabila stänger och pinnarna verkar bra. Ska ta ut tältet någon helg och testa det lite. Men nu under vintern blir det naturligtvis mest kåtan som används. Håller på med planeringen inför årets traditionsenliga nyårsvandring i kombination med fiske:)

Ska bli intressant att testa min vidareutvecklade lättvikts-skyddskåpa för kaminröret. Kanon med kamin. Förra året kunde vandrarkumpanens då 14-årige son sitta eldpost när vi var ute och stökade.

Raskesven

Varifrån får du all ved ?

Själv lyckas jag bara hitta sur eller frusen ved på vintern. Och hittar jag bra ved är det bara i små mängder :(

Köper du med dig en säck björkved ?

Eller så är jag helt enkelt bara usel på att leta :)

EmSt; sa:
Varifrån får du all ved ?

Själv lyckas jag bara hitta sur eller frusen ved på vintern. Och hittar jag bra ved är det bara i små mängder :(

Köper du med dig en säck björkved ?

Eller så är jag helt enkelt bara usel på att leta :)
För bara ett kaffekok, vattenuppkok eller dylikt är det inga problem. Under samma täta stora granar där du finner torrt ris att tända med, finner du också tjockare torra grenar som täcker ett uppkok. Den veden i kombination med annan mer slumpmässigt hittad ved täcker för små brasor. Gran är dock inte bra inne i en kåta. Tjockare grenar än blyertspennstorlek ger gnistsprätt.

Svårare med större ved på vintern då t.ex stora nerblåsta tallgrenar och dylikt ofta ligger dolt av snön. När man rotat runt lite runt en lägerplats där man stannar en tid brukar dock även sådan ved hittas. Vedsäckar går bra att ta med om man har pulka och/eller inte har så långt till lägerplatsen.

Följande är inte applicerbart vid leder som Sörmlandsled, Upplansled och liknande eftersom slitaget blir för stort. Men eftersom jag brukar söka mig till otillgängliga sällan besökta områden som ofta är snåriga och steniga, ej skyddade sådana, där annan ved går att ta utan att något märks, förstörs eller någon lider av det uttalar jag mig om dem. Vindfällen syns även på vintern när snön ligger. Tjocka grenar från dem räcker långt. Knäckta träd där trädet inte legat på backen kan vara bra. Små tallar som dött på rot är torra och bra att elda med. Finns ofta just där det är som snårigast eller i anslutning till myrliknande mark. Gör ett snitt i tallen och kolla att den inte börjat mjukna. Ska vara hård. Större rotdöda tallar bör man dock låta vara ifred eftersom det är presumtiva boplatser. Björk är sällan bra. Ruttnar snabbt om den legat på marken.

I bäverrika områden hittar man ibland t.o.m. björk som är bra, om den ligger fälld utan att en stamdel hamnat på backen. Låna lite av herr bäver:)Håll ögonen öppna för jämnan när du rör dig i ett område och inte bara just när du kommit på att lite ved vore bra att ha.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 113
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 7
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev