Kul att tälta med hund !!
Jag har tältat med en Golden Retriever (hane, 43kg) i ett Akto, detta fungerade
riktigt bra trots hundens storlek och tältets något begränsade
storlek.
Vidare så har jag tältat med en brun labbe (hane, 39kg,min nuvarande hund) i ett
Nallo 2GT. Han har inte provat Akto't än...
Iom att jag oftast trampar solo så sover hunden tillsammans med mig i inertältet,
en labbe drar inte i så mycket bråte jämfört med en golden retriever, min egen högst ovetenskapliga slutsats...
Jag använder en lättviktspressenning (Ca 300gr) ovanpå tältgolvet som ett extra tältgolv och hans eget liggunderlag ovanpå detta. Är det kyligt så har han sin sovsäck, en sovsäck för barn som jag "konverterat" genom att öppna i fotänden och montera in ett snöre med fixlås
för att han skall få ut benen och att kunna vädra...(ungefär som i huvudänden på sovsäcken)
De gånger det har vart riktigt varmt så har han gått ut på lagt sig i absiden sjäv
och stuckit ut nosen under tältväggen.
Enda tillfället det kan vara lite jobbigt att tälta med hund är längre regnperioder, här kommer
iofs hundras in lite...vissa typer (ex. en golden) absorberar litervis med vatten.
Problem nr2 är troligen också individuell och berör mest tältning i närheten av kor...min hund
rullade sig en gång i, ja...koskit...
Den natten blev kanske inte fullt så trevlig som tältning med hund normalt är...lite av undantaget som bekräftar regeln...
// Pzon, hundtältare...