Jag har förutom de vanliga tältspiken 6 st trådspikar på ca 20cm, Den enda mark jag inte kan få ner dem i är ren klipphäll, skulle jag försöka skulle jag ändå inte kunna sabbas pkien så värst mycket utan den skulla antaglligen bara bli lite trubbig. Dessa är inte aluminium eller tiatan eller nått lätt material dock, detta är härdat stål som sedan galvaniserat. Det kostar mig nästan 300gram i vikt men det är en vikt jag gärna tar fram tills dessa att jag vill investera in någonting lättare med samma styrka. Delvis sliter jag nästan inget på mina vanliga pinnar och delvis så är det guld att ha när marken djävlas med mig.
Jag tror, utan att någon sin varit på island, att markens hårdhet är överdriven. Klippa är klippa men utöver det har jag aldrig stött på någon mark som inte går att få fast ett tält i, pproblemet brukar ju snarare vara att marken är för mjuk och markspiken som kommer med tältet för liten.
Den ända mark som jag ogärna slår ner spik i är tjälad mark, det är ett sådant djävla jobb att få med sig spiken hem om man drivit ner dem för djupt.
Att ta med 10 meter extra lina är dock en bra ide, för om marken skulle bestå av så oerhört stora stenar att det inte lönar sig att få ner spik mellan dem så är det bra att kunna knyta fast markfästena i en 10kilos sten istället.
Om du bara tror du behöver tältet för en vandring på island skulle jag nog överäga att låna eller ev nöja dig med det tält du har (?). 3000kr för en utöver de andra omkostnaderna låter lite...tja oekonomiskt.