Tält konstruktion

Re: Kanaler

f94-ave; sa:
Som jag ser det är den stora fördelen med att han kanalerna på utsidan är att det oftast blir mycket lättare att slå upp tältet. Kanalerna är oftast större på tält som ha utanpåliggane kanaler.
Mitt (vårt) nya tält är ett med bågkanalerna på insidan. Omodernt m a o. Trots placeringen av bågkanalerna är det betydligt enklare att föra in (och ut) bågarna i detta tält än i t ex ett Akto resp. Nammatj 2GT.

/Håkan

Re: Kanaler

f94-ave; sa:
Som jag ser det är den stora fördelen med att han kanalerna på utsidan är att det oftast blir mycket lättare att slå upp tältet.

Precis - det blir ju klart enklare att hitta kanalerna. På mitt tält måste man gräva runt under duken för att hitta.
Och som sagt - en bruten båge riskerar att riva hål på tältduken. Det gjorde min :)

Men det verkar mest vara enkelheten i resningen som är de utvändiga kanalernas fördel.

Och nackdelen är - ljudnivån?
[Ändrat av Nordesjö 2004-06-21 kl 13:11]

Näe Martin, du har fel. OK, det är något svårare att hitta kanalerna, men där snackar vi siffrorna till höger om decimalkommat... Förstörd tältduk låter rimligare. Att föra in bågarna är problemet (friktion), åtminstone på de prisledande svenska tälten. (Men det har kanske inte så mycket med innanpå/utanpå liggandes kanaler att göra utan mer vaterialval och kanaldiameter)

Nån som ids fråga hilleberg varför de har kanalerna på utsidan?

/Håkan

Fel? Jag?

Håkan K; sa:
Näe Martin, du har fel. OK, det är något svårare att hitta kanalerna, men där snackar vi siffrorna till höger om decimalkommat... Förstörd tältduk låter rimligare.
Nån som ids fråga hilleberg varför de har kanalerna på utsidan?

För oss rävar spelar det ingen roll var hålet sitter, men jag har sett många försöka hitta kanalerna på mitt Haglöfs och inte riktigt hittat. Så det är inte bara smådecimaler vi snackar om.

Eftersom tillverkarna framhäver just hitta-hålet-enkelheten i sitt säljsnack är det i så fall inte jag som har fel utan de. :)

Det är inte bara Hilleberg som har gått över till yttre kanaler, utan de flesta nordiska och nordeuropeiska tillverkarna.

Har "amerikanskt tält"

Jag har ett Trango 3.1 som jag är nöjd med. Min recension finns att läsa här.

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3251

Jag tycker att tältet är stabilt, tyst och väldigt lätt att sätta upp. Det är klart att det känns lite stressigt att sätta upp tältet när det regnar. Har hittills bara provat att göra det i lätt regn. Det måste gå fort att få upp innertältet.

Jag har faktiskt fundering på att göra ett "fackverk" av ett tunt snöre. Det jag menar är att man binder ihop några snören så att de bildar samma yta (utspända) som tältet. Eftersom två tältpinnar sitter fast i hörnen och spänns diagonalt över tältet och de två längs med långsidorna sitter de tvärs över så borde det gå att göra. Ett "footprint" skulle annars kunna lösa problemet, men det väger och kostar pengar.
I alla fall så är jag säker på att man kan spänna upp tältpinnarna och lägga på ytterduken och därefter krypa in och sätta upp innertältet. Det blir ju lite krångligt, men det här är ju endast för att lösa uppslagning vid hårt regnande.
(Blev det där begripligt?)

Fördel är troligen att tältpinnarna krokas fast och inte träs igenom en tunnel. Att få igenom en tältpinne i sen sån där tunneln verkar vara väldigt jobbigt när jag sett andra slå upp sina tält.

En klar fördel är att tältet kan bära rätt mycket vikt. Se recensionen.

Hoppas att mina synpunkter kan vara till någon hjälp.

Re: Har

tholi75; sa:
Att få igenom en tältpinne i sen sån där tunneln verkar vara väldigt jobbigt när jag sett andra slå upp sina tält.

Då är de antagligen orutinerade eller har ett dåligt tält. Eller både och.
Jag slår upp mitt tunneltält på max fem minuter på egen hand, och då är Haglöfs Twin Peak-konstruktion långt ifrån optimal.
Med stopp i ena kanaländen (vilket alla vettiga tält har idag) och utvändiga kanaler skulle jag nog slå upp ett tält ännu snabbare.
Yttertält OCH innertält, alltså :)

Re: Fel? Jag?

Nordesjö; sa:
Håkan K; sa:
Näe Martin, du har fel. /.../Nån som ids fråga hilleberg varför de har kanalerna på utsidan?
För oss rävar spelar det ingen roll var hålet sitter, men jag har sett många försöka hitta kanalerna på mitt Haglöfs och inte riktigt hittat. Så det är inte bara smådecimaler vi snackar om.
Låt mig justera mitt ovanstående påstående något. Hilleberg tycker att du har rätt. Jag frågade dem följande:
Hej,

hamnade i en diskussion häromsistens. Varför använder man sig av utanpåliggande bågkanaler? Det borde vara mer vindkänsligt (ge mer oväsen ifrån sig), tendera till att samla snö. En teori var att ett ev. brott på
en båge "bara" förstör kanalen, inte tältduken. En annan teori var att hantering blev enklare (lättare att hitta bågkanalen).

Alla era tält har ju utanpåliggande kanaler. Vissa är ju sen delvis täckta (Saivo m fl)

Vad ligger bakom, egentligen?

Mvh
Håkan Karlsson

och fick omgående svar:
Hej Håkan!

Vi har faktiskt använt invändiga kanaler en gång i tiden. Det fanns väl även då en diskussion om aerodynamik osv.
Men det var en lösning som vart kortvarig pga. att vi anser att hanterbarheten blir mycket enklare med utanpåliggande. Sen som du skriver så går bara kanalen sönder vid ett brott (som går utmärkt att använda trotts revan) och inte taket.
På våra kupoltält så täcks stängerna av en takskärm som man tar bort delvis vid uppsättning och nertagning, och den sitter där för att skydda ventilerna mot regn.
Det finns dom som teoretiskt anser att utanpåliggande kanal gagnar dynamiken pga. att vinden "slås" sönder och bildar virvlar som bromsar vindstyrkan, men det är som sagt rent teoretiska funderingar och inget vi själva har undersökt närmare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Jonsson
Hilleberg the Tentmaker AB

/Håkan

Efter stor vånda och många turer fram och tillbaka mellan olika tillverkare och leverantörer så fick det till sist bli ett Haglöfs Genius 12 (endast tänkt för mig). Kanske lite tungt, kanske finns några andra fel men det fick bli ett sånt i alla fall :)

// EmSt

Re: Re: Har

Nordesjö; sa:
tholi75; sa:
Att få igenom en tältpinne i sen sån där tunneln verkar vara väldigt jobbigt när jag sett andra slå upp sina tält.

Då är de antagligen orutinerade eller har ett dåligt tält. Eller både och.
Jag slår upp mitt tunneltält på max fem minuter på egen hand, och då är Haglöfs Twin Peak-konstruktion långt ifrån optimal.
Med stopp i ena kanaländen (vilket alla vettiga tält har idag) och utvändiga kanaler skulle jag nog slå upp ett tält ännu snabbare.
Yttertält OCH innertält, alltså :)

Jag har ingen erfarenhet av dylikt, men med stopp i ena kanaländen. Blir det då inte problem på vintern med snöansamling. Borde det inte efter ett par dagar bli svårt att få in tältpinnarna, när snö och is börjar ansammla sig i botten på kanalen? Eller finns det något sätt att undvika detta?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Värstingen Tält konstruktion. Bo och sova 19
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg