Tält konstruktion

Jaha. Nu har fjällräven släppt ett nytt tält. Sjangelli GEO R/S 3 http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/52020.htm.

Och det är konstruerat på samma sätt som de amerikanska tälten. Alltså innertält först och sen över med yttertältet som skydd. De har alltså frångått den nordiska konstruktionen.

Finns det någon fördel med denna tältkonstruktion eller är den bara billigare att utveckla/producera?

Det finns för och nackdelar med alla konstruktioner men jag funderade på varför man överger den "nordiska" konstruktionen med löstagbart innertält till förmån för den amerikanska.

// EmSt

Länken ska vara utan punkt:
http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/52020.htm

Jag undrar om det inte är så att bågkanalerna fortfarande sitter i yttertältet, men på insidan av yttertältet, och att innertältet hängs upp.

Fjällräven definierar sin "nordic style" med "Ytter- och inner-tält är sammankopplade men kan separeras vid behov", bortsett från myggskyddet:
http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/tentfacts.htm

Annars är väl fördelen med amerikanska sättet lägre ljudnivå.

Raskesven

Raskesven; sa:
Länken ska vara utan punkt:
http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/52020.htm

Jag undrar om det inte är så att bågkanalerna fortfarande sitter i yttertältet, men på insidan av yttertältet, och att innertältet hängs upp.

Dessa punkter. Kommer alltid med av någon anledning. Jag mailade och frågade fjällräven hurvida man slog upp tältet poch fråga om det var den nordiska eller den amerikanska varianten man använde vid uppslagning. Han som svarade hade nog ingen lust att svara egentligen för hela svaret löd. "Man slår upp tältet enligt den amerikanska varianten"

Detta svar tolkade jag som att man sätter upp innertältet först och sen yttertältet. Men jag kan inte heller säga att det inte är som du skriver eftersom svaret jag fick var så kort och någon pitching instruction finns inte heller på hemsidan deras (som jag tror nästan alla andra tillverkare lägger ut).

// EmSt (som har svår tältångest! Kupol, tunnel eller kåta eller allihop ;) )

Emst; sa:
Jaha. Nu har fjällräven släppt ett nytt tält. Sjangelli GEO R/S 3 http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/52020.htm.

Och det är konstruerat på samma sätt som de amerikanska tälten. Alltså innertält först och sen över med yttertältet som skydd. De har alltså frångått den nordiska konstruktionen.

Finns det någon fördel med denna tältkonstruktion eller är den bara billigare att utveckla/producera?

Det finns för och nackdelar med alla konstruktioner men jag funderade på varför man överger den "nordiska" konstruktionen med löstagbart innertält till förmån för den amerikanska.

// EmSt

Precis som den allsmäktige raskesven ;) säger så får man en lägre ljudnivå med den amerikanska modellen. Detta i.o.m. att man inte har några utanpåliggande kanaler som fångar vind när det blåser på. Dessutom borde väl också en viss skillnad i stabilitet kunna urskiljas... Av samma anledning?
Sedan tycker jag att en annan fördel med den konstruktionen är att det är lättare att dela på ytter- & innertält på så vis att 2 personer kan dela på bördan.
Dock så kvarstår ju de faktum att den nordiska varianten är smidigare om regnet öser ner. Så är det ju.

// Lars

Beror på klimatet

Den stora fördelen med den amerikanska stilen är väl främst att man i klimat där regn inte är normaltillståndet utomhus helt enkelt struntar i att lägga på yttertältet, bl a för att få bättre ventilation.

Mikael

sundancekid; sa:
Precis som den allsmäktige raskesven ;) säger så får man en lägre ljudnivå med den amerikanska modellen.
.....
// Lars
Hmmm, idag är V-day minus 10, sen raskar jag ut i Arjeplogsfjällen en månad. Av någon anledning känns det som att det inte är en dag för tidigt;)

Raskesven

sundancekid; sa:
Precis som den allsmäktige raskesven ;) säger så får man en lägre ljudnivå med den amerikanska modellen. Detta i.o.m. att man inte har några utanpåliggande kanaler som fångar vind när det blåser på.

På mitt Helsport sitter kanalerna på insidan av yttertältet... (Det är alltså en sån sort där man sätter upp yttertältet först och sen knäpper fast innertältet inuti.) Betyder det att norrmännen är smartare än svenskarna? :)

nermander; sa:
På mitt Helsport sitter kanalerna på insidan av yttertältet... Betyder det att norrmännen är smartare än svenskarna? :)

Eller gammalmodigare...
Mitt Haglöfs från 94 har också kanalerna på insidan.
Det verkar finnas för- och nackdelar med båda varianterna. Om jag inte missminner mig hade de flesta svenska tillverkarna kanalerna på insidan för ett antal år sedan, men nu är det utsidan som gäller.

Kanske handlar det om funktion, kanske om trender. Utomlands är ju den nordiska stilen med ihopkopplade kupoltält inne, medan svenska tillverkare lutar mer åt överdragsyttertält. Gräset är alltid grönare...

Nordesjö; sa:
Mitt Haglöfs från 94 har också kanalerna på insidan.

Mitt Helsport är visserligen från 94-95 nånting tror jag så det kanske stämmer:)

Frågan är ju då vad som är den stora fördelen med att ha kanalerna på utsidan? Kan det vara mode? Eller fyller det nån funktion? (Det jag kan komma på är ju att om en båge brister så river den bara sönder kanalen, inte hela tältet.)

Kanaler

Som jag ser det är den stora fördelen med att han kanalerna på utsidan är att det oftast blir mycket lättare att slå upp tältet. Kanalerna är oftast större på tält som ha utanpåliggane kanaler.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Värstingen Tält konstruktion. Bo och sova 19
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg