Har suttit i några dagar nu och letat runt bland tält men kan inte hitta något som känns "perfekt" för mig.
jag kanske har för högra krav och/eller för lite kunskap kring märkena
Budget: helst inte mer än 3500kr men ju mindre desto bättre.
- 3man, dock är vi bara två så rymligt 2man kan gå bra också
- klarar regn bra, inte hyfsat, bra nog att inte behöva oroa sig.
- klara lite vindar, ytterskärgård och kanske en bit ut på fjället.
- hellst under 3kg men kan gå med något över
- kupoltält med dubbla utgångar/absider
- bra ventilerat, finns inget värre än varma tält när man inte kan öppna pga mygg o dyl
- separat innertält med mesh så man kan sova i bara det varma/fina kvällar o titta på himlen
- sommarhalvåret (vår,sommar,höst)
så kortfattat, det ulimata kupoltältet för en budgetpeng eller så nära man kan komma i alla fall..
Har kollat på några marmot limelight och msr elixir, båda verkar ok men kanske inte klarar allt för mycket väder. men har inte vågat kolla så mycket bland alla andra märken, bara erfarenhet av marmot samt msr och fjällräven samt hilleberg är för dyra.
Edit:
Just det, såg även Jack Wolfskin - Exolight III, vilket på pappret verkar ganska bra, men stirrar mig blind på "bara" 1500mm vattenpelare och sedan är märket inte känt för mig sedan tidigare.
jag kanske har för högra krav och/eller för lite kunskap kring märkena
Budget: helst inte mer än 3500kr men ju mindre desto bättre.
- 3man, dock är vi bara två så rymligt 2man kan gå bra också
- klarar regn bra, inte hyfsat, bra nog att inte behöva oroa sig.
- klara lite vindar, ytterskärgård och kanske en bit ut på fjället.
- hellst under 3kg men kan gå med något över
- kupoltält med dubbla utgångar/absider
- bra ventilerat, finns inget värre än varma tält när man inte kan öppna pga mygg o dyl
- separat innertält med mesh så man kan sova i bara det varma/fina kvällar o titta på himlen
- sommarhalvåret (vår,sommar,höst)
så kortfattat, det ulimata kupoltältet för en budgetpeng eller så nära man kan komma i alla fall..
Har kollat på några marmot limelight och msr elixir, båda verkar ok men kanske inte klarar allt för mycket väder. men har inte vågat kolla så mycket bland alla andra märken, bara erfarenhet av marmot samt msr och fjällräven samt hilleberg är för dyra.
Edit:
Just det, såg även Jack Wolfskin - Exolight III, vilket på pappret verkar ganska bra, men stirrar mig blind på "bara" 1500mm vattenpelare och sedan är märket inte känt för mig sedan tidigare.