Tält från USA

Jag beställde fyra flyvästar i somras, utan att kolla upp det där med tull och moms. Priset var ändå himla bra (by luck mostly!). Jag/vi fick minsann betala moms och tull!

Jag vet inte hur man kan (knappast bör) göra för att undvika! Förutom det "uppenbara" att man ber någon som är där ta med det hemmåt, eller packa om det i nytt annat paket utan "signaler" att det är köpt&nytt??

Tullen på tält är hög, 12%. Sedan betalar du 25% moms på
tältpriset+tull+frakt, och utöver det betalar du en speditionsavgift på 100-200kr beroende på speditör (naturligtvis är speditionsavgiften momsbelagd...).

Ett sätt att minska risken för detta är att använda vanlig USPS Airmail, men sådana försändelser är ej spårbara och kan inte försäkras.

Har gjort flera beställningar av friluftsutrustning från USA. Har aldrig sluppit betala tull och moms.

Senaste beställningen gjordes från http://www.rei.com med USPS Airmail. I den ingick bla ett tält. Beställningen gjordes 9 dec och paketet kunde hämtas på ICA den 28e. Här är vad jag fick betala för den beställningen.

Priset på varorna (USD 6,96):
REI Roadster UL Tent 445kr
Princeton Tec EOS LED Headlamp 169kr
Lorpen CoolMax Liner Socks 2 par 55kr

Frakt 234kr
Tull, speditionsavgifter och moms på allt 385kr

Slutpriset för varorna blev alltså:
REI Roadster UL Tent 857kr
Princeton Tec EOS LED Headlamp 326kr
Lorpen CoolMax Liner Socks 2 par 105kr

min favoritfirma i usa har inga problem med att skicka diskreta paket och att skriva ner värdet rejält på dokumenten. de brukar funka bra. å ibland har man tur, som när några gerbers som fastnat i maltatullen släpptes gratis som "varuprover" för att farbrorn inte ville skriva papper på övertid.. undvik de dyra fina parcelfirmorna som kör tracking som sagt.

Lite vanskligt att be om att skriva ner värdet på en vara då det kan vara svårt (omöjligt?) att få ut full ersättning på försäkring vid en eventuell förlust/skada på varan.

att tænka på nær du skal bestælla tælt från usa.

ær en stolt ægare till ett TNF VE25.
tænkte kjøpa det från USA før att spara lite peng men kjøpte det till slut i norge(var jag bor, fick kanon pris)

grunden till att jag inte kjøpte tæltet i USA ær som følger: i usa har de "hårda miljølagar" som gjør att bla de andvænder ett annat materiall i tælt æn i europa. visst tæltet ær aningen lættare(tror det var snack om ca 300 gram) men ytter tæltet hade ett annat materiall så ær mindre stryck tåligt. bla ær det uv strålar som det inte klarar. før en "vanlig " tæltare så ær det næstan ingen skillnad men en vanlig tæltare kjøpre inte VE25. många av de amerikanska guide firmor som kør VE25 kjøper från europa(om de nu inte kør Mountain Hardware)

tæltar man som meg, mycket vinter, dær det ær sol som tar uv mycket mer æn på sommar pga reflex från snø, mycket kyla, stormar osv så kan det lønna seg att se efter ett europeiskt tælt.

men i Usa kan du gjøra många goda køp. se på REI eller AMH(alaska mountaineering and hiking i Anchorage, alaska).

lycka till med køpet.
robert
http://www.geilomg.com

Ok tack för alla svar, jag har kollat in ett TNF ve 25, och det skulle kosta 4400:- med frakt, men räknar man med moms och avg här i Sverige så märker man att vinsten inte blir så stor :(

Jamo...

jamo; sa:
min favoritfirma i usa har inga problem med att skicka diskreta paket och att skriva ner värdet rejält på dokumenten. de brukar funka bra. å ibland har man tur, som när några gerbers som fastnat i maltatullen släpptes gratis som "varuprover" för att farbrorn inte ville skriva papper på övertid.. undvik de dyra fina parcelfirmorna som kör tracking som sagt.

Du Jamo...jag har en annan fråga till dig!

Läste att du har ett BD tält(firstlight), jag undrar hur "vattentätt" är den väven vid ihålland långa regn(svenska fjällen)! Vet du något om det så..skriv en rad!

//Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg