Tält från Kina?

Hej alla på Utsidan!

Jag är hyffsat ny i vandringssvängen men vill ut i naturen mer och ska därför köpa mig ett tält och har kollat lite tält från Kina. Är det någon som har erfarenheter av detta? De två tält jag kollat på är:

Tält 1+footprint = 100 dollar ink frakt
Vikt med footprint en total på 2kg
Ytterduk: "20D 380T nylon fabric Lateral-sided coated silicon" 10.000mm
Golv: 150D 5000mm (kan va 6000, lite oklart) + Footprint "300D thickening Oxford cloth" (Vet ej vattenpelare på detta, får svar på detta inom kort)
Storlek: 2050mm - 1300mm+600mm - 1100mm
http://www.aliexpress.com/item/Free...-Pardew-20D-Silica-Gel-Fabric/1840152355.html
tillsammans med ett footprint:
http://www.aliexpress.com/store/pro...icnic-camping-pad-mat/1229254_1812023660.html

Tält 2 = 155 dollar ink frakt
Vikt = 2.4kg
Ytterduk: "silicone PU10000mm 40 d nylon"
Golv: "40 d lattice nylon silicone PU10000mm"
Storlek: 2100mm - 600mm+1400mm+600mm - 1100mm
http://www.aliexpress.com/item/Eagl...inum-rod-outdoor-camping-tent/1724536997.html

Visst kan man inte läsa exakt allt då allt står på kinesiska men har mailat en del med dom och fått svar på de frågor jag haft hittills. Vad säger ni experter som antingen har erfarenhet av tält från dessa märken alternativt ni som har koll på materialen. Det är ju inte så mkt pengar jämfört med tält man får tag på i sverige, speciellt inte med dessa speccs.

Så vad är era tankar och funderingar folket på utsidan?

Tack på förhand, med vänliga hälsningar Lucas

Senast ändrad:
Finns en del i denna läsning som gör mig tveksam, förutom en oprövat fabrikat. När du addderar frakt (där det är tillämpbart), tull och moms blir priserna lite annorlunda.
Siffror som gör mig tveksam är:
- 2 mans självstagande tält med inte direkt lättviktsmaterial (PU-belagd väv är tyngre än silikoniserad) som anges till 2kg totalvikt inkl footprint. Här är en hund begravd.
- vattenpelare på 10000 mvp på yttertältsväven...en hund till (jmfr Hilleberg som har 10000mvp på innertältsgolvet med kraftig väv och trippel PU beläggning på sin svarta serie)
- måtten blir jag inte riktigt klok på, men om ligglängden är angiven till 2100 resp 2050 mm är det trots allt ganska kort.
- totalvikt på det andra tältet till 2,4 kg, dvs stort 2-mans självstagande av dometyp med liggyta 2100x1400mm (om jag tolkar måtten korrekt) inkl absider...snart en hel kennel...

Jag skulle tolka dessa tält mer som festival tält än som pålitliga i vildmarken. Mitt råd är att det är bättre att du letar efter ett tält av beprövad modell/fabrikat eller ett begagnat

Vet inte din längd men 220 cm innerlängd brukar funka upp till 185 liggande.
PU belagda tältdukar är helt lufttäta och det brukar vara mindre väl. Golvlådor brukar vara PU belagda.
Självstående tält, gör det med bågar och kanaler, dylikt väger.
Tält som inte är recenserade av tredje part och där vägda bör man nog ta viktuppgivelserna med en stor nypa salt.
Loppisar och begagnademarknaden hemma är en betydligt bättre källa.

Ja det är itne solklart vad allt betyder, har nu mailat om mer info på engelska där man förhoppningsvis kan få svar på diverse oklarheter. Och även lite svar direkt från fabriken och inte bara säljaren som just nu fungerar som någon mellanhand/tolk. Har tex fått till svar att det är "silicone coated fly" men i länken kan man ju se att det står PU. Ja det är oklart och både en och två hundar kan lura här. Hoppas på klara svar.
Jag är 186 lång. Vad är det som är tveksamt med längden om tältet är 2dm längre den mig, är det slutningen och att man riskerar att slå i duken som kan bli problem? Tror dom räknar mer på kinesiska befolkningens längd när dom gör tälten och vi här uppe i norr är ju aningen längre ^^
Det som talar för dessa kinesiska sidor är att dom lever på detta och gör allt för sin rating. Skulle dom ljuga eller leverera dåligt så man ger dom en stjärna kan hela deras rykte och där med företag gå under. Även att många kända märken redan produceras i kina så dom får all kunskap och sen applicerar detta i egna märken med kunskapen från kända och pålitliga märken. Men jag är ju inte 100% på att köpa där ifrån, långt ifrån, därför jag gjorde tråden från början för att förhoppningsvis få lite hjälp och andra synvinklar på det hela och det tackar jag er för!
Begagnat skulle jag gärna köpa men kryllar inte om tält direkt. Ett svenskt alternativ jag hittar är Urbergs egna tunneltält som helt klart skulle kännas tryggare. Men rent specifikationsmässigt slår det ju inte de kinesiska om man nu ska tro på det dom säger. Hittar dock inte så mkt info om Urbergs tält, eller rättare sagt inte så många recensioner. Väger mer och inte lika höga vattenpelare men helt klart mer pålitligt och tryggare köp! Tror säkert man får väldigt mkt för pengarna.
http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent#Green
Kostar dock ungefär lika mkt om man nu inte åker på massa tullafgifter som jag hittills inte gjort när jag köpt från utlandet. Dom brukar ju va duktiga på att skriva ner, skriva om etc.
Jakten fortsätter på både tält och svar, jag vill ju ut nu!

Innertältslängd lutande fotända 3 dm längre än passageraren. Tvär huvud och fotända 2 dm längre än den sovande.
Sitthöjd, du har madrass under dig, liggundertlag, sovsäck etc, slår du i i håret böjer du på nacken och blir krokig i ryggen, obra.
Nästan alla friluftsgrejor tillverkas numera i Asien, kvaliteten kostar även därifrån.
go tur

Ett svenskt alternativ jag hittar är Urbergs egna tunneltält som helt klart skulle kännas tryggare. Men rent specifikationsmässigt slår det ju inte de kinesiska om man nu ska tro på det dom säger. Hittar dock inte så mkt info om Urbergs tält, eller rättare sagt inte så många recensioner. Väger mer och inte lika höga vattenpelare men helt klart mer pålitligt och tryggare köp! Tror säkert man får väldigt mkt för pengarna.
http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent#Green

Urberg är Outnorths eget märke, så ont om recensioner. Sök lite i forumet så hittar du några trådar kring dessa tält.

Vad gäller ligglängd är 2050 resp 2100 mm på de kinesiska tälten är det i kortaste laget för dig. Designen med lutande väggar och liggunderlagets tjocklek stjäl ligglängd i båda ändar som seobserver skriver.

Om jag själv skall prioritera och lägga lite mer pengar på en sak i min friluftsutrustning blir det gärna på tältet. Är man på en utsatt plats långt från närmaste hjälp och det blir dåligt väder, är tältet en otroligt viktig säkerhetspryl.

ja på pappret verkar det ju riktigt mkt tält för pengarna. Stora frågan blir ju hur kvaliten är. Priset är ju itne så högt så kanske blir att testa om materialfrågan reds ut. Men får se. Urbergs tält är ju lite säkrare köp

ja på pappret verkar det ju riktigt mkt tält för pengarna. Stora frågan blir ju hur kvaliten är. Priset är ju itne så högt så kanske blir att testa om materialfrågan reds ut. Men får se. Urbergs tält är ju lite säkrare köp

Åh, jag vet inte om jag håller med dig, att det är mycket tält alltså. Du har ju ingen aning om hur det ser ut i verkligheten och specen verkar inte riktigt trovärdig. Är det då mycket tält för pengarna?

Om du vill ha ett billigt tält finns det fler än Urbergs att leta efter. Svårt att få både kvalité och billigt många gånger men ett beprövat märke kan du iaf vara säker på att det inte blåser sönder, regnar in i på en gång.

Hanna jag skrev mkt tält för pengarna på pappret. Vad det är i verkligheten är jag ju fortfarande tveksam till. Men du kan inte säga att det är ett dåligt tält på pappret för dom pengarna om det nu faktsikt skulle stämma

Om du ska handla från Kina tycker jag du ska kolla på Luxe: s tält. Prisvärda grejer tycker de flesta som testat. Säljs även i Sverige på packalatt.se tror jag sidan hette.

Hanna jag skrev mkt tält för pengarna på pappret. Vad det är i verkligheten är jag ju fortfarande tveksam till. Men du kan inte säga att det är ett dåligt tält på pappret för dom pengarna om det nu faktsikt skulle stämma

Ett bra tält är en relativt komplicerat produkt, och när priserna ligger på samma nivå som ett par jeans eller medelmåttiga joggingskor blir jag lite fundersam....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg