Shot at 2008-06-10
Jag använder mig fortfarande av ett gammalt Fjällräven Expedition och en bit tältbottenväv ca 1,5 X 3 meter. Alla fjällrävar skakade på huvudet redan på 60-talet och sa att det var det sämsta tält man kunde ha. För mig funkar det perfekt fortfarande.
Men visst finns det brister..ingen absid – men jag är ju ensam i tältet så jag kan lossa ett av hörnen och då blir det en stor absid där – eller som på bild 1, jag använder väven och gör en absid utanför, funkar mycket bra.
2 är att jag använder enbart yttertältet när det är lämpligt väder. Jag har också några gånger på grund av myggproblem använt enbart innertältet men det händer ju inte speciellt ofta.
Däremot kan jag ta med mig enbart väven när jag vill ha lätt packning och med ryggsäcken och vandringsstaven får jag då ett litet tält som fungerar utmärkt. Numera heter det Tarp men på 60-70 talet sa vi bara tältduk om detta sovgemak.
Jag gillar att kunna välja. För mig är det alltså inte tält eller inte tält, jag kan välja delar av tältet, väven eller bara sova i ryggsäcksregnskyddet i fosterställning när så krävs. Allt går beroende på vad man vill uppnå med sin tur.
Jag kan alltså upprätta ett ”basläger” och sedan göra turer på några dagar med väven som tält – eller enbart regnskyddet för ryggsäcken om jag bara skall sova några timmar då och då. Det ger mig den frihet jag trivs med i fjällen.
Tältbottenväven är bra, fålla den noga, sy fast massor av små öglor runt om som du kan fästa snöre eller tältpinnar i. 1,5 x 3 meter funkar bra för mig som är 192 cm lång. Väger mycket lite och tar liten plats.
Thomas